• Hildis

Dop och bröllop - hur får man till det vettigt?

Vi väntar andra barnet i slutet av maj, och funderar nu på att passa på att gifta oss i samband med dopet, kanske i juli/augusti (gärna utomhus om vädret tillåter).

Jag har läst om flera här som kombinerat, ibland i hemlighet, och det verkar ju fungera.

Men jag undrar ändå lite...

Vi lutar åt att bjuda in till båda, alltså inte göra någon hemlighet av det. Men förväntas gästerna ta med både dopgåva och bröllopspresent då?

Och vi tänkte verkligen inte ha något jättebröllop, utan mest "få det gjort" och typ smörgåstårta efteråt. Kanske lite mer om vi orkar och känner för det. Och då vill man ju liksom inte "lura dit" långväga gäster för lite smörgåstårta på eftermiddagen. Förstår ni vad jag menar? Samtidigt känns det konstigt att skriva "Välkomna till dop och ett litet oviktigt bröllop"...

Funderar också på det här med kläder. Vågar man ha en vit bröllopsklänning när man sedan ska hantera mat och kräkig bebis?

En annan idé var typ grillning, men det kanske är ännu svårare att kombinera med finkläder, tänker jag...?

Kom gärna med lite idéer och kommentarer!

(Undrar också om jag kommer att orka; det blir troligtvis en flytt i maj, barn i maj och sedan då bröllop ett par månader senare, litet men ändå...)

• Svar på tråden Dop och bröllop - hur får man till det vettigt?
  • ebben

vi gifte oss i brudkläder fast alldeles ensamma i cypern.
    haha,kom bara på att jag stor o diskade vällingflaskor o spagetti o köttfärssåstallrikar innan själva vigseln ......Inte många brudar som gör det!!
    Så ja,ha du de kläder du vill,även om du har en "kräkbebis" sen .
    O ja,jagtro du orkar! Om ni som sagt bestämmer hur det ska vara-o du kan kanske lämna bort matfixet till nån annan....

• Fonzan

vi ska på dop kombinerat bröllp nu i februari, ska bli jätte kul!

vi fick inbjudan på paret tillsammans med dottern, och så stod det att vi är inbjudnda till dop och vigsel där och där, sedan tidig middag på en restaurang.

Vi tar det för givet att ha med både dop present och bröllopsgåva =)

• virre 82

Vi ska bröllop/dop nu i april,det var fullt ända fram till då så lilla dottern är då lite över 5 månader men det ser jag nog som possitivt när man tänkt gifta sig,hoppas på mindre skrik
    Vi gifter oss i hemlighet
    Men det blir mycket planering iaf även om vi ska ha det enkelt så är det ändå ens bröllopsdag så man vill ju ha den lite extra.
    Jag har köpt bröllopsklänning men i en enklare variant.
    Mina närmsta tjejkompisar vet om detta så jag hoppas att dom hjälper till med mat och så

• emertin

Hildis - Å va roligt du skriver
    Vi funderade också på att kombinera dop och bröllop men sen var vi för sent ute och lyckades inte hyra någon lämplig lokal så det blir "bara" dop för oss.

Sitter och funderar på hur avancerade inbjudningskort man ska göra/skicka. Hade köpt färdigtryckta där man fyller i barnets namn, datum och tid och sen finns det tomma prickade rader där man kan skriva info om fika mm. Duger det eller "måste" man göra egna?!

• Hildis

Tack alla för kommentarerna!

ebben - det är ju fantastiskt! Jag skulle nog inte ge mig på att diska köttfärssåstallrikar innan, men det är uppmuntrande att höra att andra göra det!

emertin - dop är ju fullgott så klart. Då får bröllopet en egen dag sedan. Till vårat första dop köpte vi "tommat dopkort" alltså färdigtryckta med blid, utan text. Det tycker då jag duger hur bra som helst. Vissa lägger nog ner mer tid på att trycka personliga och så, men det kändes aldrig aktuellt för oss...

• ebben

hildis- japp....
    kändes ju en aning udda .......
    Men en enkel trevlig dag hade vi. Gick runt hotellområdet o fotades av en cypriotisk svensktalande fotograf!
    o drack champagne med prästen o prästfrun efter vigseln.
    synd man inte kan göra om det!

• Esthery

Vi gifte oss samtidigt som ena sonen dop.. vi bjöd in till båda men det var iof en ganska stor fest.
    Funkade iag bra, jag ammade i min klänning men mat tog mammas vänne rhand om och så turades alla om att ta hand om lillkillen så vi kunde njuta av vår fest också.

Ni kan ju byta om till festen, eller så låter ni några andra ta hand om maten.
    Se till att ta kort innan så gör de ju inte så mkt om klänningen blir nerspydd t.ex
    blöjbyten kan väl någon annan ta han dom just den dagen.

Skriv i inbjudan att ni bjuder till fika efteråt, då förväntar sig ingen en stor fest men bröllopspresenter får ni nog vart fall.

Lycka till :)

• Esthery

Vi köpte oblekt papper på bokhandlen och skrev ut inbjudan på med en snygg stil. Personligt men ändå inte ett dugg avancerat.

Hildis skrev 2009-01-30 16:47:54 följande:
    Tack alla för kommentarerna! ebben - det är ju fantastiskt! Jag skulle nog inte ge mig på att diska köttfärssåstallrikar innan, men det är uppmuntrande att höra att andra göra det! emertin - dop är ju fullgott så klart. Då får bröllopet en egen dag sedan. Till vårat första dop köpte vi "tommat dopkort" alltså färdigtryckta med blid, utan text. Det tycker då jag duger hur bra som helst. Vissa lägger nog ner mer tid på att trycka personliga och så, men det kändes aldrig aktuellt för oss...
  • Tulle3

Vi ska ha kombinerat dop och bröllop den sista februari. Från början skulle jag inte ha vit bröllopsklänning, men det ska jag ha nu. Det blir först dop och sedan vigsel. Vår son kräks jättemycket, men han ska ha hakklapp på sig fram tills själva dopet, så att han inte kräks ner sig.

Vi skickade en inbjudan till dopet (som vi hade gjort själva) och sen skrev vi lite längre ner att det även kommer att ske en kort vigselcermoni i slutet. Jag vill inte att bröllopet ska ta över och därför har vi det i slutet. Såhär skrev vi på inbjudan:

Välkommen till

Elias 'Efternamn'

dop i Stjärnholms kyrka
    den 'datum'
    kl. 'tid'

I slutet av dopet kommer en kort vigselceremoni mellan 'Namn' och 'Namn' att äga rum.
    Efter dopet serveras det mat på Stjärnholms slott,
    kl. 'tid'

Osa. senast 'datum', om Ni kommer att närvara och hur många, till 'telefonnummer och e-mail'

• Tulle3

Jag har ingen aning om hur gästerna gör med presenter, de får göra som de vill, men jag tror att de köper både doppresent och bröllopspresent.

Om ni ska grilla kan du ju alltid byta kläder efter cermonin.

• Yesziqa

Vi hade kombinerat bröllop/dop då var vår son var strax över 5månader. Jag hade en vit jättefin brudklänning till vigseln men hade en annan vit enklare klänning till själva festen, eftersom brudklänningen hade ett väääldigt långt släp och festen hölls utomhus i partytält och vi fick "regn i brudkronan" som det så fint heter:P så var det rätt lerigt. Vi tog våra bröllopsbilder före cermonierna så att vi på bild bevarat våra fina kläder innan dom skitades ner.
    Vi hade först vigsel och sedan kom min sons fadder(gudmor) upp med honom till altaret för dopet.
    På vår inbjudan bjöd vi in till både bröllop och dop och fick presenter till både och av i princip alla=)
    För att slippa tillreda mat etc där på plats hade vi redan förberett sallader av olika slag, kyckling spett som kan serveras kalla, kassler, rostbiff mm och så potatissallad och sånt och jättegott hembakat bröd..
    Vi skrev i inbjudan att det skulle bjudas på buffe´ och sedan kaffe med avec. Sen att det blev mer än så hör inte hit:P
    Så folk visste ju på ett ungefär vad de hade att vänta sig.. iofs så frågade de flesta innan bröllopet så de visste exakt=)

Lycka till med allt

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Dop och bröllop - hur får man till det vettigt?