• elvinaOstefan

Har era barn fått MPR-vaccin? Några biverkningar efter?

Snart är det tid för att ge sonen MPR-vaccin (Mässling-påssjukan-rödahund) som ges vid 18mån ålder. Men efter att diskuterat risker/biverkningarna som MPR vaccinet kan ge, blir jag allt mer tveksam till att vaccinera sonen.
    Igår gick det tydligen en program på Operah där dom avrådde folk att ge vaccinet, då barn både fått autism och dött pga det. (ska tilläga att jag inte såg programmet själv, två vänninor berättade det)

Hur har ni gjort? Har era barn fått biverkningar dyl?

Devin, det finaste vi har ♥
  • Svar på tråden Har era barn fått MPR-vaccin? Några biverkningar efter?
  • linhen

linhen skrev 2009-01-30 09:34:27 följande:

Min stora är vaccinerad men inte mittenbarnet och vi får se med minstingen. Mellantjejen valde vi att vänta eftersom vi trodde hon var äggallergiker. Den minst funderar jag att vänta med eftersom storebror blev rätt dålig och fick muskelvärk, feber och prickar som höll i flera veckor.
    Men jag tänker låta dem få sprutan fast lite senare.
  • ludenben

ush, det är förfärligt. Jag blir faktiskt arg när tv visar sånna program. Där kommer det mammor, amatörer som skrämmer folk till att avstå från vaccin med deras teorier och tro. Man kan tro precis vad man vill men det är skillnad på kunskap och tro. Sen tror mammor av mammor på detta istället för att kolla fakta. Vad är det som är forskat på, vad är det som är bevisat. Hade det vart stor risk för autism så hade vaccinet inte getts och då hade det visats i forskningsresultatet. Det lustiga är att rädslan för autism är större än rädslan för sjukdommarna och des komplikationer. Och då är komplikationerna bevisade medans autismen var bara en teori som avfärdats efter stora forskningar.
    Hoppas din klump i magen är borta och att det gick bra med vaccineringen.

ladysoul77 skrev 2009-01-30 09:30:48 följande:
    Tack för den här tråden! Jag ska gå till BVC om 10 minuter med min dotter och jag hade en sån klump i magen för jag såg Oprah.. Skönt att höra att det är struntsnack.
    BF 23/4- 09
  • mia mamma

Vaccinerat båda mina barn. Vill inte vara med och skapa mya epidimier som läkare och vetenskapsmän/kvinnor så bra lyckats nästa utrota.
    Finns ingen koppling mellan MPR-vaccinet och autism. Flera oberoende undesökningar visar det varv en omfattande utförd i Danmark.

Mina bar hade inga biverkningar alls!

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • pytte

mitt barn fick vaccinet vid två års ålder pga tidigare KRAFTIG reaktion vid vaccination samt äggallergi. Vi kompromissade genom att vänta med vaccinet tills han blev större men det kändes viktigt att han blev vaccinerad.

• Tilde71

Vi tänker också vänta tills vår son är lite äldre och dela upp vaccinationen om det går.

• ludenben

tycker att det är i sin ordning att vänta vid tex äggallergi. Du har ju en befogad anledning som inte grundar sig på ren paranoja. Skönt att han inte fick nån reaktion sen när han fick den.

pytte skrev 2009-01-30 12:15:04 följande:
    mitt barn fick vaccinet vid två års ålder pga tidigare KRAFTIG reaktion vid vaccination samt äggallergi. Vi kompromissade genom att vänta med vaccinet tills han blev större men det kändes viktigt att han blev vaccinerad.
    BF 23/4- 09
  • ladysoul77

ladysoul77 skrev 2009-01-30 09:30:48 följande:

Tack för den här tråden! Jag ska gå till BVC om 10 minuter med min dotter och jag hade en sån klump i magen för jag såg Oprah.. Skönt att höra att det är struntsnack.
    Det gick finfint! Får se om det blir feber och prickar om nån vecka..
  • Mimmii

Hej.
    Jag tycker frågan är helt befogad men att söka svar hos andra föräldrar kanske inte är det rätta forumet. Men jag förstår ju att man vill ha stöd i sitt beslut.
    Jag tycker absolut man ska ta reda på all den fakta som faktiskt finns om Vaccineringar och sedan ta ett beslut där efter.
    Att läsa rapporter som just kommer från läkemedlesindustrin ( som dessutom tjänar massor av pengar på detta) KANSKE inte är det rätta när man ska ta ett sånt stort beslut ( som jag faktiskt anser det är)
    Att välja att INTE vaccinera sitt barn är inget man ska klandras för och heller inte ska man klandra de som väljer att göra detta.

Jag tycker det är en jätteviktig diskussion. Men ta reda på för och nackdelar. Ta reda på fakta. Nöj er inte med barnmorskans övertygelse. Leta sjävla! Ta sedan beslutet.

• gene

Har vaccinerat min dotter och hon fick inga biverkningar. Sonen blir 1,5 år snart och kommer att få vaccinet.

• The past is now

Jag väljer att vänta med det vaccinet då han är så känslig. (Astma och allergier). Vill att han blir äldre och starkare i sitt immunförsvar.

• mamma1970

Ni som har barn som är äggalergiska varför väntar man? tror man att de reagerar mindre eller varför? Min 6-åriga dotter är just äggallergisk och hon fick sprutan som vanligt (vi hade vid denna tidpunkt en skit dålig BVC sköterska). Hon reagerade med nässelutslag och klåda så som hon gör om hon får i sig ägg. Men hur gör man? Hon ska ju få en till nu i skolan om ett par år.

• linhen
    mamma1970 skrev 2009-03-12 09:22:30 följande:
    Ni som har barn som är äggalergiska varför väntar man? tror man att de reagerar mindre eller varför? Min 6-åriga dotter är just äggallergisk och hon fick sprutan som vanligt (vi hade vid denna tidpunkt en skit dålig BVC sköterska). Hon reagerade med nässelutslag och klåda så som hon gör om hon får i sig ägg. Men hur gör man? Hon ska ju få en till nu i skolan om ett par år.
    Det ingår äggviteämne i själva blandningen.
  • linhen
    mamma1970 skrev 2009-03-12 09:22:30 följande:
    Hur gör man?

Jag har hört olika varianter. Här vill de att man tar vaccinet på sjukhus om man är äggallergiker. På andra håll har jag hört att man får stanna kvar någon timme på bvc efter sprutan är tagen.
  • JeanneDArc

Vår dotter har inte reagerat på någon av sprutorna..

• moafafe

Hej
    Min helt friska o lekfulla lillebror fick så pass starka biverkningar av sin vaccin.. Han fick intersivvård och all vård menTyvärr klarade han sig inte 😓 detta var många år sedan nu har jag egna barn som jag avstår från att vaccinera men samtidigt så hör man de som har klarat sig o de är skönt... Jag blev vaccinerad när jag var liten men de verkar som att de kan både gå bra o o gå fel😓 min mamma är iaff emot vaccin och det förstår man varför 

• epiphany7
    ludenben skrev 2009-01-30 11:49:43 följande:

ush, det är förfärligt. Jag blir faktiskt arg när tv visar sånna program. Där kommer det mammor, amatörer som skrämmer folk till att avstå från vaccin med deras teorier och tro. Man kan tro precis vad man vill men det är skillnad på kunskap och tro. Sen tror mammor av mammor på detta istället för att kolla fakta. Vad är det som är forskat på, vad är det som är bevisat. Hade det vart stor risk för autism så hade vaccinet inte getts och då hade det visats i forskningsresultatet. Det lustiga är att rädslan för autism är större än rädslan för sjukdommarna och des komplikationer. Och då är komplikationerna bevisade medans autismen var bara en teori som avfärdats efter stora forskningar.
    Hoppas din klump i magen är borta och att det gick bra med vaccineringen.

Varför skulle vaccinet inte ges om det riskerar att ge autism? Finns ju många läkemedel som dödar hubdratusentals människor per år och ändå är dem lagliga? Tycker ts har all rätt att vara orolig. Många mammor har anmält autism som biverkning av vaccin, sen sjölvklart är det svårt att hitta samband mellan vaccin och autism, hur ska man ens bevisa det? Har en släkting som är forskare inom neurologi, frågade just om detta. Hennes svar var att det behöver inte betyda att det orsakar autism ( det kan vara så att det redan finns men att vaccinet triggar igång) men eftersom vaccin har biverkningar på nervsystemet annars, så är det nog inte heller omöjligt att ett vaccin påverkar nervsystemet på så sätt att autism uppkommer eftersom människor med autism har ett annorlundare fungerande nervsystem. Så om vaccin kan skada nervsystemet (vilket det bevisligen kan) så varför skulle det vara omöjligt att det gör ett barn autistiskt. Flera barnmorskor jag pratat med tror absolut det finns samband också och att det är alldeles för många injektioner som ges. Usa har flest vaccin mot allt, men världens sjukaste barn. 
  • epiphany7
    moafafe skrev 2023-04-24 21:17:18 följande:

Hej
    Min helt friska o lekfulla lillebror fick så pass starka biverkningar av sin vaccin.. Han fick intersivvård och all vård menTyvärr klarade han sig inte 😓 detta var många år sedan nu har jag egna barn som jag avstår från att vaccinera men samtidigt så hör man de som har klarat sig o de är skönt... Jag blev vaccinerad när jag var liten men de verkar som att de kan både gå bra o o gå fel😓 min mamma är iaff emot vaccin och det förstår man varför 

Beklagar sorgen! Så hemskt :(
    Får man fråga vilket vaccin han fick? Förstår inte vad det är i vaccinen som ger så allvarliga biverkningar... 
Svar på tråden Har era barn fått MPR-vaccin? Några biverkningar efter?