• I have a kid

hmmm gör ni andra ?? följer dom den korrigerade bebisens utveckling ?

Har nyss varit på barnmotagningen med min prematur dotter född vecka 29+4

Hon följer exakt den korrigerade bebisen på allt i utveckling jiipiie

en sak som var kosntig är att vi ska ge mat från 6,7, månader å inte korrigera det

hur gör ni andra ??

• Svar på tråden hmmm gör ni andra ?? följer dom den korrigerade bebisens utveckling ?
  • Full av förhoppning

Precis.... man får prova sig fram och känna vad bebisen är redo för.

Jag körde på WHO:s hälsorekomendationer och helammade 6 månader och sen sade Elias till själv att han behövde mer, genom att inte gå upp i vikt och inte bli nöjd vid bröstet utan bara skrika och slå på bröstet....
    Började då vid 6 mån okorr med gröt, smakisar och 6 månadersvälling...

Det hade känts lite bizzart att ge en liten bebis på 1,5 mån korr gröt och smakisar....
    Men precis som Cloudberry skriver (på ett tydligare sätt)
    är att man inte behöver korrigera maten.

Men man känner nog sitt barn bäst själv och gör det man känner är rätt för sitt barn.

En älva och ett mirakel
  • lugna gatan

Precis, magen är utvecklad för mat enligt den faktiska åldern. Men... motoriken med tungan och munnen följer ju den korrigerade åldern. Våra tjejer är födda i v 29+3 och de klarar bara av mat som är efter den korrigerade åldern. Vi har provat 8 mån maten men de fixar inte det här med bitar riktigt än, så... som andra skrev, följ hjärtat och se vad ditt barn är moget för.

• I have a kid
    Alfy85 skrev 2009-01-30 20:31:06 följande:
    han föddes i v 31. 18dec 07. Han är 13 månader nu. Det gick jättebra. När han va 8mån okorr. så började vi med 6 månadersburkarna och gjorde det tills för ett par månader sen. Nu ätar han det vi äter men ibland blir det ju att man ger han nån burk och då blir det faktiskt 6 månaders burkarna för att han tycker bäst om dem.I storlek så ligger han lite under den kurvan bvc går efter men är nog snart ifatt. Hur liten va eran tös när ni fick henne?
    okej hon föddes i vecka 29+4 15 juni
    1480g 40 cm lång
    idag väger hon 6120 63 lång.
  • I have a kid

cloudberry79 skrev 2009-01-31 01:41:42 följande:

Jag kan också bekräfta att man inte MÅSTE korrigera mat och vaccinering. Det är alltså barnläkarnas förening som kommit fram till de rekommendationerna. När bebisen kommer ut så ändras tarmfloran och utvecklas från den dagen de är födda. Däremot är det ju få barn som är mycket tidigt födda som klarar fast föda vid 5-6 månaders okorr ålder om det motsvarar 2-3 månader korr. Känn av bebisen och ge vad han/hon vill ha, efter korrigerad ålder ungefär.
    okej ska testa dom andra purerna iaf då majs å pot inte duger...
  • I have a kid
    boktok skrev 2009-01-30 21:14:56 följande:
    Vi räknade på korrigerad ålder när vi började att ge smakportioner. Om ditt bvc struntar i det så vänd dig till din neoläkare och be honom/henne prata med bvc så att de begriper att de har med ett prematurbarn att göra!!! Tyvärr så är bvc väldigt dåligt insatta i information om prematurbarn.
    det är neo läkaren som sagt att vi INTE ska korrigera på maten
  • Anemia

Oh! Att jag inte har kollat in den här tråden tidigare! Jag har en tjej som nu är 4 månader, 2 mån korrigerat. Vi har inte börjat med smakisar eller något, då hon är rätt så ointresserad av att "smaka" på saker. Ibland suger hon lite på sina händer, men det är allt..
    Jag ska till neo på tisdag och kolla vad de rekomenderar. På onsdag ska jag till bvc sen .. jag har tack och lov en bvc-"tant" som är van vid premisar så det känns lite extra tryggt...

Men, ni med erfarenheter, dela med er. Hur, när började ni?
    Lilla damen sitter rätt så bra med stöd, och jag vill att hon ska kunna sitta upprätt när vi provsmakar iaf!
    Nu kör vi på ersättning, Nan2, vad kan vara lämpligt att börja med? Hon sover 6-7 timmar på natten, så jag vill att hon så småningom ska få lite mera i magen innan hon somnar för natten.

Thelma 080925
  • boktok
    I have a kid skrev 2009-02-01 02:03:42 följande:
    det är neo läkaren som sagt att vi INTE ska korrigera på maten
    Ok då läste jag inte ordentligt! Men vi fick höra att vi skulle ge mat efter korrigerad ålder så då är det olika på mottagningar.
  • Anki85

mina tjejer är iof "bara" 6 veckor prematur, men jag började inte ordentligt med smakportioener förrän de var runt 5½-6 månader, för mina var helt ointresserade av mat och det går inte tvinga i en så liten bebis mat om den inte vill smaka.
    men det tog sig på 1-2 månad och nu vid 6½ månad gapar de mot allt och vill verkligen vara med och smaka på allt

vår bvc central sa att vi skulle göra som det kändes bäst och lyssna på bebisarnas signaler.

• cloudberry79
    boktok skrev 2009-02-01 10:26:24 följande:
    Ok då läste jag inte ordentligt! Men vi fick höra att vi skulle ge mat efter korrigerad ålder så då är det olika på mottagningar.
    Det är ganska nya rekommendationer, som kom när V var kring fem månader okorr, så i mars någon gång. Vi provade mat då, men bestämde oss för att vänta några månader då han inte var intresserad och inte ville äta. Bättre vänta tills de verkligen är intresserade av mat tycker jag.
    Skillz that Killz 10k+
  • I have a kid

Anemia skrev 2009-02-01 03:48:53 följande:

Oh! Att jag inte har kollat in den här tråden tidigare! Jag har en tjej som nu är 4 månader, 2 mån korrigerat. Vi har inte börjat med smakisar eller något, då hon är rätt så ointresserad av att "smaka" på saker. Ibland suger hon lite på sina händer, men det är allt.. Jag ska till neo på tisdag och kolla vad de rekomenderar. På onsdag ska jag till bvc sen .. jag har tack och lov en bvc-"tant" som är van vid premisar så det känns lite extra tryggt...Men, ni med erfarenheter, dela med er. Hur, när började ni?Lilla damen sitter rätt så bra med stöd, och jag vill att hon ska kunna sitta upprätt när vi provsmakar iaf!Nu kör vi på ersättning, Nan2, vad kan vara lämpligt att börja med? Hon sover 6-7 timmar på natten, så jag vill att hon så småningom ska få lite mera i magen innan hon somnar för natten.
    vi började med gröt från 4 mån, då freja var 3 månader korr
    först några tsk per dag sen ökade vi på eftersom.

nu äter hon 2 port varje dag är 5 månader korr.

då freja var 3,5 började vi med smakisar hon satt då i baby sittern.

sen märker man då dom blir stadiga och kan sitta upprätt. första 4 gångerna ville hon inte riktigt ha.
    nu äter hon vissa smaker spec frukt purerna å frukt saften gillar hon. Hon sitter i sin hokuspokus stol utan stöd nu har gjort det sen hon var 4 månader.

NU har vi fått börja använda sele sen igår då hon gillar att böja sig fram då det är mat time så hon inte far över.

Men hon äter fortfarande smakisar på puree så jag fryser ner i sånna som man har is i smart då purren håller mellan 3-7 dagar öppnade
  • mamma2ggr

Min dotter är nu 8 1/2 månader okorr och vi har precis börjat med smakportioner men det går väl sådär. Hon tycker det är jättekul att få in saker i munnen, skrattar och puttar ut igen. Det som går bäst är lös morot som hon helst lapar i sig från skeden. Men hur mycket som sedan sitter i haklappen och hur mycket som hon fått ner är frågan :)

Försökte med välling men efter sex olika nappar har jag givit upp, det blir till att fortsätta amma ett tag till.

• I have a kid

mamma2ggr skrev 2009-02-01 19:01:56 följande:

Min dotter är nu 8 1/2 månader okorr och vi har precis börjat med smakportioner men det går väl sådär. Hon tycker det är jättekul att få in saker i munnen, skrattar och puttar ut igen. Det som går bäst är lös morot som hon helst lapar i sig från skeden. Men hur mycket som sedan sitter i haklappen och hur mycket som hon fått ner är frågan :)Försökte med välling men efter sex olika nappar har jag givit upp, det blir till att fortsätta amma ett tag till.
    hur gammal är hon korr==??

testa å låt henne suga maten från skeden så gjorde vi. sen ett tips!

jag antar att du kör med frote eller sånna tyg haklappar?

gå til h&m dom har sånna platshaklappar med en liten ficka som man fäster emd karbore för dom allra minsta.

jag har 2 stycken sånna underbara lätta att torka av eller skölja av å torkar fort för då ser du å kan skrappa upp från haklappen maten hon puttar ut=)
  • Bliglin

Jag tycker att det är viktigt att poängtera att visst, man KAN börja med smakisar/mat utan att korrigera åldern, men att det absolut inte handlar om att man SKA göra det.

Väldigt stor skillnad tycker jag. Man KAN om man vill men det finns inget BÖR eller SKA vg detta. Personligen ångrar jag att jag inte väntade längre, började vid 7 mån, (4 mån korr) och det var för tidigt för min son, han blev helt förstoppad.

• I have a kid

Bliglin skrev 2009-02-02 16:30:23 följande:

Jag tycker att det är viktigt att poängtera att visst, man KAN börja med smakisar/mat utan att korrigera åldern, men att det absolut inte handlar om att man SKA göra det.Väldigt stor skillnad tycker jag. Man KAN om man vill men det finns inget BÖR eller SKA vg detta. Personligen ångrar jag att jag inte väntade längre, började vid 7 mån, (4 mån korr) och det var för tidigt för min son, han blev helt förstoppad.
    håller med dig.

freja är ett kräkbarn därav började vi med gröt å pure för att få henne att öka i vikt å inte spy så mkt (6120 g)
    är 7,5 månader 5 korr
  • Babe

Som många redan skriver är rek att inte korrigera med maten, men skynda långsamt, bebisar är så olika känsliga... ett tips är att ge apotekets magdroppar samtidigt, bra bakterier för magen =)

• Babe

Av våra 3 prem barn har en haft så känslig mage att vi fått korrigera med maten... han fick blod i avföringen... men efter ngr veckors paus gick det bra. Skynda långsamt )

• Anemia

Tack för era svar!
    Var på återbesök på neo idag och läkaren sa att just maten behöver jag inte korrigera utan ska kolla med BVC och deras rekomendationer när hon verkar mogen- så det känns ju jättebra!
    Vi kunde sluta med att ge järndroppar med iom att hon äter NAN2 som är berikad. De sista veckorna har hon bajsat väldigt svart och löst, så jag hoppas det blir bättre nu!

Thelma 080925
Svar på tråden hmmm gör ni andra ?? följer dom den korrigerade bebisens utveckling ?