• Anonym (känslig?)

Smeknamn på mig och dottern????

Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera...
    Min sambo kallar sin dotter på 4 för Stumpan och Snäckan alltsom oftast.Och det kallar han även mig ibland.
    Men problemet jag har är att jag känner mig kränkt och tycker inte om att han kallar mig samma sak som sin dotter.
    Är jag löjlig?

Tycker att det rent ut sagt känns förnedrande.

Snälla ge mig lite feedback på detta.

Jag har sagt åt honom och han respekterar det men tycker att jag e fånig.

Mvh

• Svar på tråden Smeknamn på mig och dottern????
  • nika

Anonym (loving!) skrev 2009-01-31 01:05:36 följande:

Vaddå "kallas samma som ett barn"? Nu får du ge dig. Är det någon skillnad i värde på vuxna och barn? Om du känner dig hotad av att få samma ömma smeknamn som hans dotter av anledningen att "hon ju bara är ett barn" så är nog problemet att du är en osäker vuxen.Prata inte med din sambo om dina idéer om det här, han skulle nog bli väldigt förvirrad och sårad. Stackars kille.
    Det är faktiskt stor skillnad på barn och vuxna, både i vad de kallas, vill kallas och vad de själva väljer att kalla andra. Med hjälp av namn och smeknamn kan man ofta åldersbestämma. Eller tycker du att namn som "Hinken", "Ruffetuffegräddnos" och är W00t är obundna av ålder och tid?

Det är inte den som försöker ge någon ett namn som avgör om det ska uppskattas. Det avgör man själv och har man det minsta respekt för någon kallar man dem inte något de inte tycker om. Man ska inte ens behöva ange varför. Att man inte tycker om det ska räcka.
  • Shizuka
    nika skrev 2009-01-31 20:16:00 följande:
    Det är faktiskt stor skillnad på barn och vuxna, både i vad de kallas, vill kallas och vad de själva väljer att kalla andra. Med hjälp av namn och smeknamn kan man ofta åldersbestämma. Eller tycker du att namn som "Hinken", "Ruffetuffegräddnos" och är W00t är obundna av ålder och tid? Det är inte den som försöker ge någon ett namn som avgör om det ska uppskattas. Det avgör man själv och har man det minsta respekt för någon kallar man dem inte något de inte tycker om. Man ska inte ens behöva ange varför. Att man inte tycker om det ska räcka.
    Väl talat!
  • Miss Daisy

Men varför reagerar du på det? Tycker helt klart att du överreagerar, det är väl helt enkelt smeknamn som brukar ge till dem han älskar. Om han kallar dig för samma smeknamn som sitt eget barn så älskar han säkert dig väldigt mkt, så ta det som en positiv grej istället.

Jag kallar både sambon och mina söner för älskling, älsklingen, gubben osv.

Min äldsta son (han är 18 år) kallar både mig och sin flickvän för "lilla gumman" ibland, men det brukar visserligen få mig att fnissa lite för det känns konstigt att bli kallad så av sin son som man minns som liten bebis.

• Coppola

ops!!...och jag kallar både min sambo och mina barn(inte hans) för "Darling"...det kanske inte e så bra då?..eller kanske det bara är kvinnor som reagerar på detta fenomen.
    Hur skulle ni ha reagerat om barnet var ert? Kan det vara för att det inte är ert barn?

• Gremlin666

TS, jag har full förståelse för hur du känner dig.
    Niah:s inlägg nr 41 är väldigt klokt.

Själv tycker jag inte heller om att bli kallad för samma smeknamn som min sambos barn sedan innan, känns otroligt opersonligt, det ligger inget som helst positivt värde i smeknamnet för mig ifall alla som står honom nära kallas det.
    Jag är en egen individ, precis som hans barn sedan innan.

Jag har aldrig kallat partners till mig för "älskling" istället för namn då det inte finns något personligt i det uttrycket, och är det inte lite det man är ute efter då smeknamn skapas?
    *retorisk fråga*
    Jag kallar vår goa familjehund för "Lilltassen" men jag vet inte ifall sambon hade velat att jag använde det smeknamnet till honom
    Våran son kallar jag för "Plutten", tror inte sambon hade gått igång på det heller.

Lyckligtvis respekterar min sambo mig och kallar oss inte samma saker längre, han har inte alls samma uppfattning som jag angående smeknamn så han har ingen förståelse för min känsla men det kan jag inte kräva då alla känner och tycker olika.

Eftersom det inte var en stor grej för honom så slutade han med en axelryckning, ett enkelt "okej" och så var situationen borta

• Anonym (Prinsessan)

Hej !
    Har inte läst alla inläggen
    Men förstår dig till fullo...
    Blev kallade för "prinsessan" av mitt x och även han kallade sin 4 årig dotter det...hm kändes inte bra alls..
    Kändes så löjligt....
    Vet inte om jag vart avis men på nåt sätt ville jag ha ett eget smeknamn om han nu var tvungen att ha det till mig..
    Men mest kände jag mig som 4 år...

Så absolut förstår jag dig.. !!!

• Anonym

Har också råkat ut för att få samma smeknamn som min bonusdotter. Hos oss var situationen dock lite annorlunda eftersom min bonusdotter var mycket större och under den perioden konkurrerade väldigt med mig om platsen som pappas kvinna i vår familj. Det var superjobbigt. Både för att det på nåt sätt jämställde oss, vilket det inte alls var läge för i och med den konkurrens som bonusdottern försökte bygga upp men också för att det var rent opraktiskt. Vem syftade han på den här gången när han ropade "älskling"? Det var inte bara "älskling" som han kallade oss båda utan även andra smeknamn men dem vill jag inte ta upp här.

Jag gjorde i alla fall klart för honom att han fick ha egna smeknamn på mig och sin dotter. Ville han kalla dottern för älskling så fick han kalla mig något annat, mitt namn är helt ok. För mig var det viktigt att skilja på att hon var dottern och jag var kvinnan i familjen, det fanns ingen anledning att förstärka den konkurrens om pappas kärlek som dottern då upplevde. Numera har vi inga som helst problem med detta och min bonusdotter har insett att pappas känslor för henne är annorlunda än hans känslor för mig men absolut inte mindre viktiga för det.

• etttillförsök

Jag har stört mig på då min man kallade både mig och barnen "älskling". Hans mamma alltid kallar oss älsklingar hit och dit och det är väl därifrån det kommer. Men för mig är älskling något som man säger till sin partner och därför stör jag mig.

Dessutom - har han gett mig ett smeknamn så får han hitta på nya till alla andra.

• Rebubblan

Man behöver inte känna likadant för att ändå kunna respektera hur du känner. Jag hade nog inte reflekterat över det men känner du att det är förnedrande så gjorde du helrätt i att säga det till honom och han får ju hitta nåt annat att kalla dig. Smeknamn ger man ju varandra för att visa kärlek och man ska inte behöva stå ut med ett smeknamn man inte uppskattar.

Ciaran 040305 ~ Maximilian 081025
  • Calles matte

etttillförsök skrev 2009-02-04 13:58:35 följande:

Jag har stört mig på då min man kallade både mig och barnen "älskling". Hans mamma alltid kallar oss älsklingar hit och dit och det är väl därifrån det kommer. Men för mig är älskling något som man säger till sin partner och därför stör jag mig. Dessutom - har han gett mig ett smeknamn så får han hitta på nya till alla andra.
    Håller med om att älskling är ett sånt där smeknamn som är förbehållet ens partner. Visst kan jag kalla mina barn för "mammas älskling" men aldrig bara "älskling" och jag har dessutom svårt att tro att jag kommer kalla barnen för "mammas älskling" när de blivit större, det är mer något man säger om småbarn. Det är skillnad på barn och vuxna och det är definitivt skillnad på de känslor man har för sin partner och för sina barn så varför envisas med att ge dem samma smeknamn?
  • Anonym (bonusmamma)

Jag skulle inte vilja bli kallad samma sak som bonusbarn eller någon annan heller. Ska man ha smeknamn ska det ju vara personligt ohc speciellt för den personen. Det tycker i alla fall jag!
    Så jag tycker inte det är konstigt att reagera eller känna någonting för det.

Säg det till honom att du hellre vill att han kallar dig nåognitng annat eftersom hans dotter "heter" så... :)

• Perras

Gud vilken bra respons på svaret jag också sökte.

får också samma smeknamn som min sambos dotter. Vilket jag tycker är helt fel. "Vem ropar du på" en gång svarade båda ja, vilket var för mig väldigt jobbigt då älskling nog mest passar in smeknamnet på ens sambo.

• Anonym (...........)
    Perras skrev 2015-08-28 19:43:03 följande:

Gud vilken bra respons på svaret jag också sökte.

får också samma smeknamn som min sambos dotter. Vilket jag tycker är helt fel. "Vem ropar du på" en gång svarade båda ja, vilket var för mig väldigt jobbigt då älskling nog mest passar in smeknamnet på ens sambo.

Älskling är ju både barn och sambo, ser absolut inget fel i det. Ett smeknamn är dock något som är personligt.
Svar på tråden Smeknamn på mig och dottern????