• Reyngirl

    Vi från "Första barnet i november 2007" - del 6

    Ny tråd igen!
    iden springer iväg och våra små bebisar har blivit stora
    Här samlas vi från "Första barnet i november 2007" och några utav oss har fått eller väntar syskon till sina små!

    Nykomlingar är såklart välkomna!

    Här är våra små som tittade ut i november 2007:

    Bluna = Elsa 20/10 (BF 7/11)
    am zandra = Noah 2/11
    Reyngirl = Sierra 9/11 (BF 12/11), Caspian 12/1-09
    CarlAstrid = Elias 10/11 (BF 8/11)
    X-girl83 = Selma 16/11 (BF 14/11)
    Skorpiona = Vidar 23/11 (BF 26/11), Tor 30/11-08
    Lindispindis84 = Oliver 24/11 (BF 16/11), väntar tvillingar BF 8/4-09
    Ain = Miriam 26/11 (BF 20/11)
    Solstice = Alexander 28/11 (BF 22/11)

    Här är den senaste listtråden för uppdatering av längd, vikt m.m:
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m40996517.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-12 20:52
    Bluna = Elsa 20/10 (BF 7/11)
    am zandra = Noah 2/11 (BF 24/10)
    Reyngirl = Sierra 9/11 (BF 12/11), Caspian 12/1-09
    CarlAstrid = Elias 10/11 (BF 8/11)
    X-girl83 = Selma 16/11 (BF 14/11)
    Skorpiona = Vidar 23/11 (BF 26/11), Tor 30/11-08
    Lindispindis84 = Oliver 24/11 (BF 16/11), väntar tvillingar BF 8/4-09
    Ain = Miriam 26/11 (BF 20/11)
    Solstice = Alexander 28/11 (BF 22/11)
    Blemmert = Lisa 30/11 (BF 29/11), Lillebror (el syster) BF 3/6-09

  • Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 6
  • Reyngirl

    Skorpiona: Ojdå, nä då ligger ju Caspian i lä Men det gör han redan om jag jämför med Sierra. Han är lika lång som hon var vid 4 mån men väger 600gr mindre... Men han har ändå strl 68 i bodys och vissa byxor nu. Jag tror han har lång överkropp, därför vara inte bodysarna så länge.
    Skönt att du fått ett jobb om än bara timmar. Jag ska förhoppningsvis få börja snart också. Min granne (som också är en fd kollega) frågade om jag kunde hjälpa dom i sommar under semestrarna så jag får 2 veckor i sommar

    Zandra: Men gumman! *kramar* Jag hoppas verkligen att medicinen hjälper dej nu. Kan du inte få läkarintyg att visa skolan och CSN så det inte blir klydd med dom ang tentor och poäng och så?
    Jag har inga bra tips, jag bara hoppas att det ska lugna ner sig för dej så att du inte behöver få magsår *kram igen*

    Xgirl: Va kul att du gillade känslan av daghemmet! Inte många dagar kvar nu!

    Här hemma har Sierra blivit förkyld igen, hon har bara varit frisk i nån vecka från förra förkylningen. Hoppas det går över fort!
    Nu ska man ju behöva oroa sig över den "nya influensan" också

  • lunaria

    x-girl: jag hoppas verkligen det inte är magsår!!

    Reyngirl: usch då stackars lilla Sierra . verkar vara många som är förkylda just nu, hoppas hon kryar på sig snabbt!!

    jag har varit så sjuk att jag inte ens tänk tanken på poäng och sån't. missat två tentor som jag ska försöka klara nu i efterhand i nästa vecka. men jag borde ringa skolan och berätta läget nu när du nämnde det. min lärare har inte brytt sig ett skvatt och är så hemskt otrevlig precis som att jag fejkar lixom .

    har idag fått i mig vätskeersättning, en banan och två glas blåbärssoppa. allt har bara runnit igenom mig känns det som så jag okar ingenting . jag försökte få i mig lite fil till middag, men jag fick bara i mig lite grann sen tog det stopp. och så försöker jag hinna med att skriva 2 tentor mellan varven och hitta lösning för att få lånat böcker till nästa kurs som börjar på måndag...kanske inte konstigt man känner sig trött

  • Ain

    oj, stackars dig Zandra. Det kan ju faktiskt vara ide att bli sjukskriven, da "far" man väl missa tentor utan att CSN drar in pengar. Fast du kanske inte tar bidrag.
    Krya pa dig!

    Xgirl: det verkar ju jättemysigt. Tror att det är viktigt att föräldrarna känner att de gjort ett bra val. Deras lugn smittar da av sig pa barnen. Sedan är ju stämningen ocksa viktigt för att barnen ska trivas - inte bara för att föräldrarna ska ma bra menar jag

    Jo, lite läskigt är det ända med influensan. Här bor vi ju verkligen i en internationell miljö, sa det är nog ganska stor chans att influensan snart kommer hit. Schweiz har ju redan haft sitt första fall. Fast ganska langt fran oss, ett par timmar.

    Det intressanta är att jag ju just organiserade en konferens angaende pandemiska influensor. Bla han som är talesman för WHO (citeras i DN i alla fall) var där. Och lite lustigt är att det ju saklart var deltagare fran Mexico där- sa konferensen hade ju verkligen kunnat BIDRA till spridningen av influensan (nu var tom temat "sharing" av influensa virus, men med tanken att skapa vaccin, inte sprida sjukdomen!)

  • skorpiona

    am zandra: Är du lös i magen också? Tänkte eftersom du dricker blåbärssoppa och nämner att det du äter går rätt igenom... För i så fall ska du INTE äta färsk frukt! Man kan mosa en banan eller riva ett äpple, och låta det stå så det blir lite brunt innan man äter det, för då sker det nån reaktion som gör att det är mildare för magen... Har du provat att äta kokta grönsaker? Köp en påse frysta "sommargrönsaker" tex, tror det är blomkål, broccoli och morot i den eller nåt sånt och det ska funka bra! Däremot såna blandningar med haricot verts (eller hur det stavas ) ska man nog undvika eftersom det är en typ av böna... Finns ju även ärtor och morötter på burk tex, de tycker jag är goda... Och så kan du koka potatis och mosa, lite mjölk han du blanda i om du vill och aningen fett, men var försiktig med fettet! Sen finns det den yoghurt som heter Activia som både mamma och jag tycker är bra när vi har magproblem, den säljs i små bägare och är inte jättebillig/burk, men man behöver ju inte äta en hel varje dag, det kan räcka med ett par skedar...

  • lunaria

    skorpiona: jag är jättedålig i magen även om alla andra symptom ger med sig, det bara rinner ur mig. jag har provat Valios variant av sån där youghurt och det var jätteskönt för magen . tack för alla tips du ger, hade ex ingen aning om färsk frukt, kanske inte konstig jag blev extra dålig efter bananen

    Imorgon ska jag ha den ena examinationen, muntligt tyvärr, så jag hoppas inte jag blir jättekrass då. min lärare var helt osympatisk och låter mig inte skriva den . men jag ger mig inte utan ska ha G på denna jädrans kurs!! ska skriva klart min andra examination i veckan + att jag just såg att det blir en ny tenta på fredag i nästa kurs..jag ska bara klara det!! så får jag hoppas skrutten inte blir alltför sjuk, han har varit lite förkyld i det sista och hans tänder växer. han har varit på det mest förfärliga humör i helgen o bara slurkat välling, min lilla stackare .

  • Reyngirl

    Zandra: Hoppas dina tentor går bra! Läraren låter ju mindre trevlig.

    Idag har jag och Sierra varit på BVC, 1½års kontrollen. Hon väger 13.875gr och är 83,5cm, min stora tjej
    Sprutan gick bra, men hon var så arg och ledsen hela tiden vi var där. men när vi skulle vinka hejdå så smilade hon bakom nappen och fnissade. Tydligen så reagerar dom inte på MPR-sprutan förrän efter 1-2 veckor Då med feber och ev röda utslag... Återstår att se om hon får det.

    Vi är sjuka här hemma igen, Sierras förkylning är nästan över men jag har så ont i halsen och är helt tjock. Har det inte lagt sig till imorron så får jag nog boka tid på VC.

  • Ain

    Oj vad lang Sierra är. Miriam är säkert inte ens 80 cm. Men naggande god

    Hur gar det med kolikbarnen? Gar det lite bättre? Hoppas det. Miriam har ju aldrig skrikigt väldigt mycket, men när hon nagon gang gjorde det när hon var sjuk och sa, kände jag väldig sympati för alla stackars föräldrar och barn som genomlider det manader i sträck

    oj Zandra, hoppas det gar bra med tentorna. Det är ju lätt att känna sig lite överväldigad när man har en massa tentor som väntar. Men nu kommer det säkert att bli lättare i framtiden när ni har dagis och sa.

  • CarlAstrid

    Hej tjejer!

    Elias, jag och min mor var i Amsterdam i helgen och hälsade på släktningar. Jättekul!! Jga tyckte att det var lite jobbigt med att ha Elias i knät under resan men den var ganska kort så det gick bra ändå. Vi hade underbart väder, helt perfekt.

    Har bara kollat igenom sanbbt vad ni skrivit på senaste tiden. Hinner aldrig sitta vid datorn nuförtiden. Blir nog mer när sommarlovet börjar och man har lite mer tid att slå ihjäl.

    Tråkigt med magkatarren Amzandra. Hoppas du blir bra snart! Hjälper Losec?Kram till dig! Ta det lugnt och försök att inte stressa... det gör bara magkatarren värre.

    Och Lindis... Va jobbigt det låter med dubbel kolik. Elias hade också sådär ont i magen i början, sen körde vi både sempers magdroppar och minifom och det gjorde susen!! Jag tror att det var minifomet som hjälpte för hans del för att han hade alltså gaser som inte riktigt kom ut och då fick han ont i magen. Jag fick bära honom över armen sådär med magen nedåt och då brukade han prutta lite efter ett tag och så släppte det. Undvik gasbildande mat som rå lök, råa grönsaker, eller bönor och så. Några säger att det blir bättre om man skippar mjölkprodukter. Och se till att de små rapar ordentligt efter de ätit.

    Jag köpte förresten Bamses solskyddskräm, var inte så dyr... vet dock inte om den ger bra resultat. Det är ju inte meningen att han ska sola en massa så det borde räcka med den. Vi kommer bara att vara i Sverige, hade vi åkt utomlands så hade jag nog kollat lite extra noga.

    Ain: Hoppas lilla Miriam kryar på sig snart!!

  • lunaria

    Reyngirl: skönt att det gick bra med sprutan fastän hon var lite butter då . har hört att det är vanligt att de reagerar kraftigare på denna spruta. men vad stor Sierra är . Noah är nog runt 80 cm och väger nog inte så mycket heller. stackars dig som är så förkyld, krya på dig så mycket!!

    ja det har känts lite överväldigande med plugget. det hjälper ju inte så mycket att min skrutt blivit sjuk heller o måste vara hemma. han har haft runt 39-40 grader. får väl se om det släpper tills imorgon, hoppas. det går vattkoppor på dagis också så jag ber till gudarna att han iaf slipper det eländet just nu. har någon av era skruttar haft vattkoppor än??

    vi hade tid på torsdag till 18 mån kontrollen, men vi ringer in och avbokar. Noah är ju lite förkyld och man vet ju aldrig när febern släpper så det vore ju bra att vänta litel...jag fick iaf G på muntliga examinationen . puh bara 2 kvar denna vecka...

  • CarlAstrid

    Låter som om du har fullt upp amzandra!! Grattis till G:et och lycka till med resten av tentorna! Håller tummarna

    Hoppas Noah kryar på sig snart så du får tid att ta igen plugget!

  • lunaria

    CA: hej . missade ditt inlägg nu..vad kul att besöka Amsterdam!! jo medicinen (minns inte vad den heter, men det var nå't starkare än Losec) har hjälpt mig jättebra!! hihi det där med att inte stressa är inte så lätt att ändra på i en handvändning, men jag lovar att försöka .

  • lunaria

    nu missade jag igen ju

    tack så mycket!! tumhållningen kan behövas


    CarlAstrid skrev 2009-05-05 20:20:19 följande:
    Låter som om du har fullt upp amzandra!! Grattis till G:et och lycka till med resten av tentorna! Håller tummarna Hoppas Noah kryar på sig snart så du får tid att ta igen plugget!
Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 6