• minke

Läskiga barnböcker

Jag behöver tips på lite läskigare barnböcker som kan tänkas passa till en fyraåring.

Vi lånade en bok om en kanin som går vilse i mörka skogen och träffar ett monster (kommer inte ihåg vad den heter nu...) Den gillade han jättemycket.
    Den var ganska läskig, men slutade ändå fint.

• Svar på tråden Läskiga barnböcker
  • mia mamma

Hans och Greta

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • NinnaBus

Vet en jättebra bok om en liten tjej som passar för både pojkar och flickor... Har själv läst den för min son...
    Tyvärr minns jag inte vad författaren hette.
    Tror att boken hette : Flickan som inte var rädd
    Har lånat den ett par gånger på biblioteket.

Den handlar om en flicka som går vilse i skogen och kommer till ett hus mitt i natten. I huset bor det spöken, häxor, monster, m.m. som gör allt för att försöka skrämma flickan men hon blir inte rädd...
    En lite skojjig bok samtidigt som den är lite småläskig...

Sen gillar min son boken: Monster överallt
    av: Mattias Danielsson och Lisen Adbåge
    Den handlar om en familj. Pojken och flickan i familjen hittar alla möjliga monster som ställer till med en massa oreda i deras hus. Monstren är rädda för barnen och försöker komma på sätt att skrämma bort dem men det slutar med att det är människorna som skrämmer monstren istället...
    Också en lite småläskig bok... Men skoj...
    Det är kanske ingen bok man skulle valt om man bara tittade på bilderna, men läser man den är den rätt kul...

• Trissvinnaren

"Häxorna i Glenmagraw"...men den kanske är lite för läskig, och verkar svar att finna ser jag när jag googlar på den nu, biblioteket, kanske? Mer lätthittat tips: jag tror min dotter var 4 när vi läste "Mio min Mio" första gången, den är ju läskig med riddar Kato...

• minke

Tack för tipsen!

Biblioteket är kung! De hade alla böckerna, så jag ska dit en sväng sen :)

Jag funderar på om MIo min Mio är lite för läskig för honom. Men böcker är ju bättre än film i det avseendet, eftersom man kan prata med sitt barn om vad som händer. Det hinner man ju inte riktigt med när man tittar på film.

• Gnillib

Jag var jätterädd för "Tummen tittar på natten" när jag var liten! Minns inte hur gammal jag var men det var iaf innan jag hade börjat skolan. Tummen går ut på natten och inbillar sig att han ser häxor och troll och grejor, men sen visar det sig att det bara är enbuskar och lakan på tvättlinan och sånt. Men jag tyckte att det var jättespännande!!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Linus 070914 ♥ ღ ¸.?°´¯) gnillib.livejournal.com
  • minke

Ja, den kan säkert vara jättespännande om man läser den på ett "läskigt" sätt. Tack för tipset

• Gnillib

Mamma läste med jätteläskig röst!

minke skrev 2009-02-08 22:27:54 följande:
    Ja, den kan säkert vara jättespännande om man läser den på ett "läskigt" sätt. Tack för tipset
    (¯`°?.¸ ღ ♥ Linus 070914 ♥ ღ ¸.?°´¯) gnillib.livejournal.com
  • s k r i n d a

Svarta barnkammarboken! Bara en massa spöken och häxor

• Nervis

lite ot men- är det nåt särskilt med 4-5 åringar och detta med läskigheter? Min dotter är 4 och vill bara att jag skall berätta spökhistorier på kvällarna. har lite svårt för att hitta på såna som ändå slutar väl (har dock en som påminner om beskrivningen av tummen tittar på natten)

Så jag tar till mig mycket av tipsen här nu

• HasseH

Det spökar, Alfons Åberg.

Mio min Mio läste jag för min dotter i somras (då 3,5). Hon satt som klistrad. Men när vi kom fram till sjön, efter att de har fått svärdet av smeden, sa hon att hon ville läsa resten när hon hade fyllt 12 år!! Så, lite väl läskig kanske.

Svar på tråden Läskiga barnböcker