• Anonym (Fundersam)

Lesbiska - hur håller ni igång ert sexliv?

Ni som lever i en homosexuell relation. Hur håller ni igång sexlivet? Jag har varit tillsammans med min fru i 5 år och vi hamnar så ofta där att de går riktigt långa perioder när vi inte har sex. Det är alltid något som kommer i vägen, lust som inte finns. Irritation om vardagliga saker osv.

Vi har till en sexolog med det gav inget. Kvinnan verkade mest intresserad över om hur vi onanerade och om vi hade strap on. Hur vi än försökte förklara och styra samtalet till de vi ville ha hjälp med så var de mest nyfikna frågor från henne.

I bland känner jag mig så sjuk ensam i det här då dem nära flatvänner jag har alltid är på pussinuss och gulligull och vi har mjuk och fin sex 3 gånger i veckan. Så finns de någora universaltips på ett bra sexliv eller ser vekrligehten ut så här?

• Svar på tråden Lesbiska - hur håller ni igång ert sexliv?
  • ewfa

Trådstartaren får gärna inboxa mig om hon vill.

• Anonym (#3)

Lite handlar det väl om att ta sig tid, att prioritera sexlivet, men det är inte så himla enkelt. Men *båda* måste vilja göra något åt det, annars funkar det inte. Min fru har också lätt att bli påverkad av yttre omständigheter och vardagsirritation, och vi jobbar på att hon ska lämna det bakom sig när hon kliver in genom dörren. När det är som värst tar vi en promenad ihop direkt efter jobbet och pratar om saken så hon får det ur sig. När vi sen kommer hem är det "över". Hon får inte ta med sig sin yttre irritation in i vårt hem. Det låter kanske fånigt, och det är inte så lätt att faktiskt göra, men det hjälper oss.

• Anonym (Boktips!)
    http://www.normal.se/1100/1100.asp?id=2819

"Stora sexboken

– för tjejer som har sex med tjejer

Helene Delilah, Malinda Flodman

Stora sexboken är den första boken i Norden som riktar sig till kvinnor som har sex med kvinnor.

Hur får jag sex så som just jag vill ha det? Och hur gör egentligen tjejer när de har sex med varandra? De frågorna och många fler får du svar på i Stora sexboken – flatornas insiderguide till ett bra sexliv.

Stora sexboken är en inspirerande, sexig och konkret handledning för dig som vill veta allt om sex, oavsett om du är nybörjare eller veteran. Den handlar om lust, kåthet, orgasmer, sexuell självkänsla, fittkunskap, erotik och porrigheter, sexleksaker, bdsm och självklart en massa sexteknik.

I boken finns även berättelser från verkliga livet samt sexiga citat ur modern och klassisk skönlitteratur. Stora sexboken är rikt illustrerad med ett unikt bildmaterial. Dessutom: övningar, checklistor, vanliga frågor och svar."

• Anonym (Boktips!)

Varje gång efter vi har haft sex så frågar jag mig varför vi inte gör det här oftare, det är ju tokunderbart!

Men ÄNDÅ så kan det dröja till nästa gång... Trots att jag VET att sex ger mig energi så är jag för trött eller för stressad och plötsligt så har dagarna gått sedan sist.

Man får nog anstränga sig lite för att bryta mönstret jobba-sova-jobba-sova. Vänta inte tills man stupar i säng på kvällarna, mys redan i soffan innan! Kanske en bok (se ovan), en sexnovell, en film eller en ny kul leksak hjälpa till när man egentligen är lite för trött för att starta igång. Vi har precis införskaffat en dubbelstrapon, eller vad man ska kalla den för, som är en väldigt trevlig bekantskap :D
    Mycket vill sedan ha mer, kommer ni väl igång så dröjer det inte länge tills nästa gång... Lycka till!

• Anonym

Nu är jag "bara" bi, men en sån dubbelstrapon som Anonym(boktips) nämnde är heeelt underbar!!!! Har ni inte en sån så skaffa en!

• Helikopterr

Anonym (Sassa) skrev 2009-02-06 11:58:25 följande:

Men helt ute och cyklar ÄR JanHelge inte..(även om han säkerligen är ute efter att provocera) Det ÄR konstaterat att män har enklare för att ha sex..det beror på att de är män och tänker på ett annorlunda sätt..En man begöver bara ngt upphetsande fär att kunna ha sex medan en tjej anvädern (omedvetet) sitt psyke o därmed inte klarar av..för en tjej är det avtändande att partnern inte diskat o liknande..kvinnor tänker mer än män, därför har de även mindre sex.. Säg vad ni vill men så ÄR det, det finns flera studier som visar på det..just eftersom tankebanan är annorlunda på män o kvinnor.. däremot tror jag inte att det betyder att bögar knullar hela tiden..även de har säkert perioder då de låter bli..
    Så kvinnor tänker mer än män, haha mycket möjligt.. men knappast på relevanta & logiska saker..
  • Helikopterr

Anonym (Fundersam) skrev 2009-02-09 17:39:45 följande:

Tack för era svar. Efter som tråden verkar ha blivit en "det behöv en man i förhållandet för att knulla" känns de inte så jätte bra att diskuttera vidare eller gå in mer på hur tusan man kommer ut detta. Det känns dock bra (missförstå mig rätt) att det finns fler par som känner igen sig. Vi har inga bekymmet med disk, städ, tvätt eller vidare. Vardagliga saker är mer, brist på tid, försenade tåg, överarbete osv. Saker som är svåra att styra över. Finns det par som kommit vidare efter sådant och faktiskt har ett fungerande sexliv där båda känner sig nöjda?
    Jag tror att tjejer som lever i ett förhållande är provocerande för vissa killar, då känner dom sig överflödiga osv osv, därför kommer kommentarer som "det behövs en man"

Jag tycker att du inte behöver ta hänsyn till såna kommentarer.

Du och din fru har ju som sagt varigt tillsammans i 5 år, och det kanske är en tidigt 7 års kris.. det händer många par. Jag tror utan att veta att ni har en hel del att diskutera med varandra som ligger under ytan men ingen tar upp.
  • Anonym (kramas)

I "stora sexboken för tjejer som har sex med tjejer" finns en slags handlingsplan som funkade fint för oss. vi körde iofs en kortversion... handlar om att röra vid varandra utan att känna press på att det ska leda till sex, under en längre period.

www.adlibris.com/se/product.aspx

sen tycker inte jag att perioder utan sex är så hemskt. sex ska vara kul, inget borde eller måste...

• honkie

Jo men detta är sant, hör och häpna.
    jag vet inte den exakta statistiken men jag tror det rör sig om att män har ca 5 tankar som ligger paralellt i hjärnan medan kvinnan har uppemot 25. det är därför kvinnor lättare blir stressade och och ofta är lite känsligare. tankarna blir för mycket att ta och det hela kan till slut explodera i gråtattacker och dagliga deprissioner. männen är mer som robotar, vi kan sätta tanken på en sak och stänga oss ute från allt annat. det är en instinkt som skiljer män från kvinnor helt enkelt.

lite klantigt kanske, men jag använde mig av detta argument en gång under en sociologiföreläsning. vi pratade om genus och givetvis kom frågan om kvinnliga chefer upp. jag sade, med all självsäkerhet, att kvinnor inte kan klara av så pass krävande jobb eftersom de har andra tankar i huvudet hela tiden, tankar som kan sätta jobbet åt sidan och istället prioriterar det känslosamma som hon går igenom i sitt privatliv. just därför är män, robotar, mer lämpade för chefspositioner eftersom dom kan stänga sig ute från omvärlden och göra aktieägarna nöjda.
    detta var givetvis bland det mest korkade jag gjort då jag fick ungefär hela klassen + föreläsaren över mig. jag försvarade mig med "jag tänker inte försvara fakta"

Helikopterr skrev 2009-02-11 14:21:45 följande:
    Anonym (Sassa) skrev 2009-02-06 11:58:25 följande:
    Så kvinnor tänker mer än män, haha mycket möjligt.. men knappast på relevanta & logiska saker..
  • Anonym (jag)

Honkie: Så en bra chef ska vara som en robot då menar du?

Vem vill jobba för en sådan chef. En bra chef är man inte så länge man inte har nöjda anställda.

• LadyWillow

Konstigt då att det faktiskt finns en massa kvinnliga chefer när de nu tydligen inte klarar av det?

• honkie

dom kanske suger av hela styrelsen på torsdagar...

oooooooh snap!

nej men förlåt, detta blev åt helvete för OT

• Anonym

Jag tror att vi kvinnor har lättare att hamna i en "vänskaps" relation till varandra.
    Kollar man lite lätt runt här ser man kvinnor som inte har sexlust/ork och män som vill ha sex jämnt.

Absolut genarilserar jag kraftigt!

Men jag tror också att vi kvinnor har så många roller, på jobbet vet vi att vi måste prestera mer än männen, vi ska vara perfekta mödrar och för den som inte visste det så-mammaor- har ingen sexdrift. Det är bara barnen som går först.

Som lesbisk ska vi bara ha mys-sex, inte jag-är-så-djävla-kåt-att-du-måste-knulla-upp-mig-mot-väggen-sex! och jag själv faller in i det titt som tätt.

Är själv i en sex torka period och vi har efter snart fyra år tillsammans svårt att ta oss ur den. Men jag/vi tar mycket på varandra och det ska vara inte på ett vänskapligt sätt, när vi kramas rör man lätt vid bröst eller bak, pussarna är på munnen. Just för att inte hamna i vänner fällan.

Fortsätter att läsa tråden för jag behöver själv fler tips att hålla i gång sexet!

• Päron1

Det här var ju en gammal tråd men det är alltid aktuellt. Anar att vi lesbiska inte lever ett annat sexliv än andra eller att det är svårare att hålla igång sexlivet än andra. Mitt sexliv påverkas av hur jag mår, hur jag har det med min partner och när jag och hon mår bra och är tillfreds så har vi ett skönt sexliv också. Vi har också haft jättelånga perioder när det varit total torka och då kan det gå trögt att starta.

• Anonym

Vi har en svacka. 1-2 gånger i veckan känns för lite men samtidigt finns inte riktigt orken. Det är så mycket annat i livet. Men förut kom inte det i vägen. Nu gör det det. Är lite ledsen över detta, vet inte hur man kommer igång riktigt. Nu vet jag att det inte kan räknas som torka om man ligger med varandra 1-2 gånger i veckan. Men hur ofta är "normalt" egentligen?

Svar på tråden Lesbiska - hur håller ni igång ert sexliv?