• hennes1

    Utländska recept

    Hej!
    Jag ska göra en IVF behandling i Danmark.
    Finns det någon som kan tipsa om en bra läkare i Göteborg med omnejd som skriver om danska recept till Svenska? Apoteken i Sverige tar ju emot danska recept, men jag får inget högkostnadsskydd, varför det blir väldigt dyrt om jag inte lyckas få svenska recept.

    Tack

  • Svar på tråden Utländska recept
  • Sleepingbeuty

    det är jätte svårt idag att hitta en sån gyn i Göteborg och överallt i sverige.Tyvärr har jag ingen.
    Men varför inte kontakat Göteborgs kvinnoklinik vid stampen.De har fertläkare där som hjälper till vid IVF.er.
    Men man måste ha en "man med sig.Hitta en killkompis och ta med dig.Hitta också på ett skäl varför du gör det i danmark.'
    Det brukar funka

  • Gaytjej

    Är inte 100 på att det stämmer - men som jag har förstått det så kan man hämta ut danska recept i Skåne, och att de då skulle gå på högkostnadsskyddet? Med tanke på hur dyrt Gonal F är så kanske det vore värt en resa ner till apoteket i Båstad eller Ängelholm kanske..?

  • hymafr

    Jag har också för mig att jag läst någonstans att danska recept går på högkostnadsskyddet.
    Fråga i någon IVF-tråd - det finns ju en del som gör IVF utomlands pga de långa väntetiderna i Sverige.
    Eller ring och fråga ett apotek i Malmö - där borde det ju i så fall vara vanligt.

    Ska du hämta ut medicin i Båstad så rekommenderar jag att du ringer och ser till att de har den hemma först. Apoteket där är inte så stort.

  • Epepepa

    Det är endast bofasta i Skåne som får ta ut danska recept på svenska apotek.
    Vet inte ens om det gäller i hela skåne eller bara i Öresundsområdet.

  • Valborg2017

    Hej 
    har du fått någon kontakt och kunnat få dina ivf mediciner översatta till svenskt recept? Och kunnat få högkostnadsskydde?

Svar på tråden Utländska recept