• SaT

    Mars -07 mammors krypin, tråd nr 12

    Nu är det dags för ny tråd igen, tiden rinner iväg. Detta är vår tolfte tråd!

    Välkomna hit!

    Tidigare trådar:
    Vår första tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-225/m10411014.html
    Vår andra tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12793696.html
    Vår tredje tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15598883.html
    Vår fjärde tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m17563527.html
    Vår femte tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m20752824.html
    Vår sjätte tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m23537990.html
    Vår sjunde tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m26594227.html
    Vår åttonde tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m29495733.html
    Vår nionde tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m32448068.html
    Vår tionde tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35018279.html
    Vår elfte tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m37957403.html

    Info om oss som håller till här: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m15959659.html

    Förlossningslistan: www.familjeliv.se/Forum-11-228/m16315190.html

  • Svar på tråden Mars -07 mammors krypin, tråd nr 12
  • Längtar liten

    Trots har vi här hemma också så det räcker och blir över. Men jag tycker inte det är så farligt jobbigt ändå för jag är själv så fruktansvärt envis och tålmodig att Olivia vet att det inte är någon idé att bråka med mig. Värre är hon mot pappa däremot

    I förrgår var Olivia till frisören för första gången. Hon var jätteduktig och satt stilla hela tiden och intalade sig själv som ett mantra: "snart klar". Jag hade mutat lite med ett besök i leksaksaffären efteråt också

    Hoppas ni alla haft en trevlig påsk!

  • Squeezetoy

    Idag har jag en superbra mammadag! En sån här dag när det är bara underbart att ha barn, för det vet vi ju vid det här laget att det finns dagar då man undrar varför man skaffade barn alls. Men varje sån här dag gör att jag kan räkna bort massor av de där jobbiga dagarna. För idag är det alldeles underbart!

    {#lang_emotions_sunny}Hoppas ni andra också har underbara dagar {#lang_emotions_sunny}

  • Vaniljlatte
    Squeezetoy skrev 2009-04-18 17:36:57 följande:
    Idag har jag en superbra mammadag! En sån här dag när det är bara underbart att ha barn, för det vet vi ju vid det här laget att det finns dagar då man undrar varför man skaffade barn alls. Men varje sån här dag gör att jag kan räkna bort massor av de där jobbiga dagarna. För idag är det alldeles underbart!Hoppas ni andra också har underbara dagar
    De förekommer!

    Vad härligt med en sådan dag!! Här är det dock lite gnälligt och krångligt för tillfället, men nu börjar det ju märkas att något är på G. Kartonger högt och lågt och rörigt till max.

    På torsdag ska jag till min nya lägenhet och bara godkänna städningen (hoppas jag) sen får jag nog börja flytta in! Äntligen! Ska bli skönt att komma i ordning.. Jag får panik på denna röra!
    Just google it!
  • Vaniljlatte

    Har ni blivit som jag appropå det, superpedantiska sen ni fick barn? Eller var ni det innan med? JAg var en riktig slarver innan jag fick barn och en liten bit in i det hela, men nu har jag ju insett hur smidigt allt blir med ordning och reda så blir jag galen om det är rörigt som sagt..


    Just google it!
  • Längtar liten
    Vaniljlatte skrev 2009-04-18 17:41:56 följande:
    Har ni blivit som jag appropå det, superpedantiska sen ni fick barn? Eller var ni det innan med? JAg var en riktig slarver innan jag fick barn och en liten bit in i det hela, men nu har jag ju insett hur smidigt allt blir med ordning och reda så blir jag galen om det är rörigt som sagt..
    Jag är oxå superpedantisk men å andra sidan var jag nog det innan jag fick barn oxå. Det är nog snarare att jag släppt lite på det nu för att någon gång ha tid till nåt annat än att städa. Om jag struntar i det några dagar så brukar sambon ta tag i det istället så slipper jag eftersom han vet vad sur jag kan vara om det är stökigt eller skitigt hemma Men mitt eget plockar jag förstås undan hela tiden det är bara det att han är slarvig av sig och då blir man bara less av att gå och plocka efter honom hela tiden och det ändå ser lika stökigt ut då han varit hemma i en timme. Men som sagt struntar jag idet och låter det vara så märker han det själv efter ett tag oxå.
  • LillSkruttet

    Har inte blivit pedant sedan jag fick barn, dock mer ordningsam. Tycker det är sååå skönt att det är helt rent på kökbänkarna, allt i diskmaskinen, innan jag lägger mig. Tidigare tänkte jag att jag kunde ta det dagen därpå, men det finns inte längre. Så jag får nog vara tacksam att Tyra har förändrat mig annars skulle det se ut som hej kom och hjälp mig där hemma, allra helst när vi alltid har någon del i huset som vi renoverar (INTE lätt att hålla ordning då).

    Har inhandlat Trotsboken, och skrattade gott åt alla små historier om trotsiga barn. Åh vad skönt att man inte är ensam, och underbart att återigen höra/läsa att man inte behöver vara så jäkla duktig som förälder jämt. Mådde riktigt bra efter att ha läst den.


    Mamma till underverket Tyra Linnea född 21 mars 2007
  • Mallis

    Jag har nog också blivit mer ordningsam, men just nu prioriterar jag absolut inte städning utan den lilla tid som blir över efter skolan, den får Alfons. Dock blir jag måttligt irriterad ibland för maken, som tidigare varit väldigt pedantisk, inte gör något! Trots att jag kan be honom hundra gånger.
    Men det kanske är gravidhormoner som spökar också. :)


    Alfons 070308 ~ BF 091101 ~ mallinens.blogspot.com
  • Squeezetoy

    Mer ordningsam är jag, men inte pedantisk. Men det är nog sambon som städar mest här hemma, han börjar lida före mig av oordning. Men sen märker man att vi prioriterar olika när vi städar, för honom är det viktigt att det är undanplockat från golvet, men när man dammsugar så glömmer han hörnen och sånt (även om han insett vikten av att emellanåt dra fram soffan och dammsuga). Dammsugar jag ska det vara ordentligt, annars kan jag lika gärna dra över med torrmoppen istället.

  • SaT

    Hej allihopa. Jag läser här hela tiden men blir inte så ofta att jag tar mig tid att skriva. Har mer än fullt upp med studier, men man får väl skylla sig själv när man ger sig in på att läsa 150 %... än så länge har det gått bra, men det är tufft, hela tiden en balansgång om man hinner med eller ej, och skulle barnen bli sjuka så kör sig nog hela min tidsplanering ihop. Just nu känner jag mig lite lätt stressad, hade räknat med att göra endel i helgen, men nu har mannen fått veta att han måste åka till Bejing i eftermiddag och räknar med att komma tillbaka på måndag. Och fy f*n vad jag tycker det är tråkigt att vara själv här, framförallt en helg! Så är det någon som har tid över är ni välkomna att sälskapa mig .

    Jag har blivit mycket mer ordningssam sedan jag fick barn. Men jag känner igen detdär som du beskriver Squeeze, mannen och jag prioriterar olika. För han är det vikitgt att det ser snyggt ut, han kan bara ta sakerna och slänga in i ett skåp, medan jag vill sortera det och lägga det på rätt plats för att även ha ordning i skåpet, och gör jag inte det riktigt så kan det likväl stå på bänken tills jag har tid att göra det riktigt. Likadant så torkar han och dammar det han direkt ser, men uppe på dörrar, och andra ställen som man inte direkt ser tror jag aldrig han ens tänkt på att man borde torka.

  • Vaniljlatte

    hehe.. jag påminner mer om era karlar tror jag Jag tar bort som sånt som syns direkt bara när kag "städar".Men ibland storstädar jag också.. *klargör*


    Just google it!
  • Amelié77

    Så gör jag också, Vaniljlatte Min man däremot städar ORDENTLIGT då han städar (vilket inte är så jätteofta). Jag kan dammsuga på 10 minuter, bara svepa över det värsta. Men han MÅSTE dammsuga under soffan och bakom möblerna VARJE gång han dammsuger så det tar ju typ en timme

  • Längtar liten

    Jag är också så att om det ska göras så ska det göras ordentligt och inte bara slängas undan där det inte syns. För när man väl ska ha något av de grejerna så hittar man dem inte då istället. Det är just därför som städningen tar så fruktansvärt mkt tid för mig och jag bara måste göra allt efter en viss rutin också innan jag kan koncentera mig på att göra något annat.

Svar på tråden Mars -07 mammors krypin, tråd nr 12