• ladythirty

Behandling mot att ägget stöts ut?

Jag och min man har försökt få barn i ca 8 månader nu utan resultat. Jag har en regelbunden cykel och tror mig åtminstone ha ägglossning regelbundet (temp, ägglossningtest och sekret stämmer överens). Vi har regelbundet sex etc.

Den här gången var jag helt säker på att jag blivit gravid. Hade haft "nidblödning" och en massa tydliga tecken (som förstås kan vara något annat men ändå). Min mens var lite sen men kom till slut idag.

Det jag nu har börjat fundera på nu är ifall kan jag ha något fel/brist/sakna något som gör att min kropp av någon anledning stöter ut ett befruktat ägg så att jag får tidiga missfall. Finns det överhuvudtaget något sådant, och är det någon som känner till om det går att behandla?

Är så ledsen och besviken idag. Igen.

• Svar på tråden Behandling mot att ägget stöts ut?
  • Judda

Det finns, men är mkt mkt ovanligt. Förmodligen var det ett tidigt mf pga fel i embryots DNA. Det är den vanligaste anledningen till mf och ofta är de så tidiga så att man inte ens vet om att man varit gravid. Jag har själv ett mf bakom mig, i vecka 6. Och enda anledningen att jag visste att jag var gravid är att jag testade + 2 dagar innan mf satte igång och vi hade gjort IVF så jag visste ju att jag hade ett befruktat ägg i mig.

Varannan graviditet slutar i mf enl beräkningar och statistik. Om du fått 3 mf på raken, där du VET att du varit gravid, då är det dags att söka mf-utredning. Innan dess finns inget att göra.

Lycka till!

Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • Trinity78

Om man har endometrios kan det påverka det befruktade äggets förmåga att fästa i livmoderväggen.

Reproductively challenged
  • Lattemaja

Det finns en massa andra förklaringar till att det befruktade ägget inte fastnar. En del kvinnor har för tunn slemhinna, vilket gör det svårt för ägget att fastna. Slemhinnan bör vara minst 8 mm tjock, men gärna 10-12 mm. Slemhinnans tjocklek kan enkelt kontrolleras via VUL. Jag har själv problem med för tunn slemhinna. Stimulering med Pergotime för att få bättre ÄL var därför inte så lyckat för mig, för Pergotime leder ofta till att slemhinnan blir ännu tunnare. Vid komplett ivf-behandling var min slemhinna 9 mm, så det var ok, men embryot fäste ändå inte. Nu har jag gjort ett FET (återfört ett fruset embryo). Det första försöket avbröts pga för tunn slemhinna (endast 6 mm). Vid andra försöket fick jag dubbel hormondos och då växte slemhinnan till sig till de magiska 8 mm. Jag väntar nu på att se om embryot fäster denna gång. Annars kommer jag att prova akupunktur för att förbättra både slemhinnan och hormonbalansen i kroppen.

En annan anledning till att befruktade ägg inte fäster som diskuteras flitigt här på familjeliv är kroppens eget immunförsvar. Tydligen kan ett överaktivt immunförsvar leda till att ägget stöts bort. Det finns olika mediciner för att behandla detta, men få läkare (inga i Sverige, vad jag vet) är villiga att ta prover och behandla det. Läkemedel som jag vet har skrivits ut för immunologiska problem är Trombyl, Heparin och Cortison.

Dålig blodcirkulation kan också försvåra för det befruktade ägget att fästa. Mot detta kan man få blodförtunnande medel (t.ex. Trombyl), som ökar blodgenomströmningen i livmodern och därigenom både gör det lättare för ägget att fästa samt motverkar MF.

Tidiga MF behöver inte bero på något fel i embryots DNA. Det kan lika gärna bero på att förhållandena i livmodern inte är perfekta.

• Meddelande borttaget
  • Happies

Lattemaja beskrev detta bra i sitt inlägg. Jag har också läst på engelskspråkiga sidor eftersom jag själv haft missfall och vet att det bl.a kan bero på ett överaktivt immunförsvar, och autoimmuna sjukdomar som gör så att kroppen stöter bort embryot. När jag gjorde IVF åt jag samtidigt prednisolon eftersom det kan minska missfallsrisken samt hjälpa till att "hålla fast" embryot så att min kropp inte skulle stöta bort det som förra gången. Att mitt IVF misslyckades berodde säkert på dålig äggkvalitet.
    På de här sidorna skriver de om orsaker till upprepade missfall, samt vilka behandlingar det finns. Bl.a aspirin osv. Trots det är på engelska så är det lätt att läsa.

haveababy.com/SIRM/ivffailure/mi ... tment.html
    haveababy.com/SIRM/ivffailure/pregnancyloss.html

Svar på tråden Behandling mot att ägget stöts ut?