• Trebuh

När jag nu flyttar hem igen, har jag två bonusbarn å min fästmans ex jag måste stå ut med och jag är gravid. Tips och råd???

Ja...

HAr bott utomlands ett halvår nästan och är gravid i v 13 nu med min fästman. Han och jag har aldrig bott ihop förut men nu flyttar vi ihop om några dagar när jag kommer hem.

Han har 3 barn, två under 18 som han har varannan helg å någon dag då och då. Helt plötsligt kommer jag hem och är bonusmamma och gravid!

Det ska berättas för hans ex att man är gravid och hon lägger sig i det mesta annars oxå för hon tycker han gör så mycket med mig som han inte gjorde med henne.

Hur så ut med detta tjat från hennes sida? Och hur är man bonusförälder? Har träffat barnen 1 gång bara.

Tips och råd tas gärna emot.

Kramis

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 09:06
    I rubriken ser det ut som jag måste stå ut med bonusbarnen, det menar jag inte. Utan att jag måste stå ut med ett ex resten av mitt liv, det är det jag menar :)

• Svar på tråden När jag nu flyttar hem igen, har jag två bonusbarn å min fästmans ex jag måste stå ut med och jag är gravid. Tips och råd???
  • Rix

Svårt när du inte känner barnen. Kanske försöka umgås på ett otvunget sätt i början. Gå på stan, ta en fika...
    Är ju bonusmamma till 5 st men dom var mellan 1-11 när vi träffades och då hade jag barn i samma ålder som dom lekte med.

Exet ska ju bara skita fullkomligt i ert liv så länge det inte påverkar hennes barn.

• Trebuh

Ja det med gå på stan är en bra idé kanske. Det är svårt för mig som inte har några barn sen förut och nu ska de liksom få ett syskon. Usch, mycket på en gång... Puh...

Kramis

• Trebuh

*puffar*

Skulle vilja ha lite hjälp här om någon mer orkar komma med nån kommentar.

• Lilla trynet

Ok, här kommer mina funderingar.
    Hennes kommentarer betyder ingenting för dig om du väljer att inte bry dig om dem. Har hon gett dig några kommentarer hittills eller är det din blivande sambo som fört vidare? Om han för vidare så be honom att själv stå för kommunikationen med sitt ex, det finns ingen anledning för dig att gå in i det. Barnen verkar ju vara stora så någon bonusmamma behöver du kanske inte vara heller? Gå efter vad du själv känner angående dem. Tycker du att det är kul att hitta på egna saker med dem och de är positiva så är det bra, men känn in vad de vill och pådyvla dem inte något utifrån dina egna idéer om de inte vill. Var dig själv så kommer ni hitta ett sätt som fungerar. Nyckeln tror jag är att inte förutsätta att det blir jobbigt och konflikter -för då får du det också. Tänk på att det är ditt sätt att hantera situationen som påverkar hur du känner det. Sen vore det väl bra att diskutera med din blivande sambo vad han har för förväntningar på situationen, men det kanske du redan vet? Stämmer det i så fall med vad du vill? Lycka till!

• Trebuh

Tack lilla trynet, det lät väldigt bra.

Nej det är min sambo som håller på å för vidare det hon sagt och jag vill inte ha kommentarerna. Hade ett bråk senast igår med honom om att han borde förstå att jag skiter fullständigt i vad hon tycker. Jag och min sambo ska inte prata om henne om det inte behövs för barnens skull. Annars så vill jag inget höra om henne.

Det är som du säger, om jag förutsätter problem så blir det det. Bara att mitt huvud snurrar runt nu med allt möjligt nytt som händer samtidigt.

Kramis och tack!

• Lilla trynet

Vad säger sambon om att du inte vill höras hennes kommentarer? Kan han respektera det? Jag tror att det är en förutsättning för att ni ska få det att funka. När han berättar vidare till dig har det ju filtrerats genom hans "filter" som säkert inte gör kommentarerna bättre. Var benhård på att slippa detta, annars kommer det gnaga på ert förhållande. Sen är det ju viktigt att inte utsätta barnen för eventuella konflikter, de ska aldrig behöva höra ena föräldern prata skit om den andre, det är så ovärdigt och respektlöst mot dem. Passa på att diskutera detta i lugn och ro -inte i samband med att du blir irriterad.

• Zaria

Tycker det låter mer som att problemet ligger hos sambon än exet.
    Har du sagt att du inte vill höra hennes åsikter så bör han ju fatta att det är som du säger.

Fördelen med att vara bonusmamma är att man kan välja att hålla sig utanför striden med bioföräldrarna,men då måste ju bioföräldern man lever med respektera det också.

• Trebuh

Jag har haft diskussionen en gång förut med min sambo,men han fattade nog inte allvaret i det hela. Han lovar att han fattar nu å det får jag f-n i mig hoppas att han gör... annars är han ju helt trögfattad ju...

Svar på tråden När jag nu flyttar hem igen, har jag två bonusbarn å min fästmans ex jag måste stå ut med och jag är gravid. Tips och råd???