• Julies

Född v 35. Sen motorisk utveckling?

Vår dotter är född i v 35 och var liten, 2345 g. Nu kan man inte se på henne att hon var tidig rent viktmässigt men är hon sen i den motoriska utvecklingen? Hon har svårt att balansera huvudet HELT själv och orkar bara ligga på magen och lyfta huvudet ca 2-3 min åt gången. Jag försöker träna henne så ofta som jag kan men hon blir jättearg, sedan ledsen och till slut jättetrött. Jag är lite orolig för att hon inte ligger längre stunder och lyfter huvudet samt att jag fortfarande måste stödja huvudet. Är hon sen pga tidig födsel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 15:33
    Hon är nu 4 månader

• Svar på tråden Född v 35. Sen motorisk utveckling?
  • Proletariatet

Har en son som är född i v.35, och är man född såpass sent tror jag inte att det beror på det om man är lite "efter". Sonen har varit "sen" med det motoriska, men det hade han säkert varit även om han fötts i fullgången tid, alla är ju olika!

• Lady Gaga

Sen vill jag bara poängtera att Felicia absolut inte villa ligga på mage och träna nacken. Hon blev fly förbaskad på mig Dom tränar nackmusklerna även när dom t.ex sitter upp i din famn, ligger mot axeln m.m.

Alla barn är olika i utvecklingen. Vissa barn går vid 10 månader, andra vid 18 månader. Vissa dröjer till över 2 år utan att det behöver vara något fel. *kram*
    Bättre bly än illa fäkta
  • Flickan och kråkan

Min pojke var inte född prematur utan föddes v.37+2. Han orkade inte mer än din tös vid 4 månader, och gillade inte magläge. Han är alldeles normal även om han inte varit tidig med något....särskilt inte om man läser här på FL.

• MaijaO

Min son var inte prematur men dock tillväxthämmad. Han har legat lite efter i sin utveckling hela tiden. Men egentligen tycker jag inte att det är så särskillt konstigt eftersom han under de första månaderna kämpade för att ta ifatt det han missat rent närningsmässigt. Andra barn med bättre start kan fokusera på utveckling redan från start.
    Han var sen med att greppa, åla, krypa, ställa sig, gå och så vidare. Nu är han snart 3 och har kommit ifatt sina jämngamla.

• bimbomika

Min son föddes v37 vägde 2095 och var 44cm...
    Han var jätte seg på alla grejer,mycket senare än honoms jämngammla och änn har han inte kommit i kapp,men jag tycker inte du skall vara orolig!
    nu är pojken 16 månader å går kan göra det mesta dock mycket senare än sina vänner och mycket mindre än sina vänner,vi var oroliga ibörjan men läkaren lungna oss med att,när dom är två år så är dom i kapp med alla andra...sen skall man inte jämföra barn,alla är vi olika...=)du skall se att det kommer tidsnog=) Vid 6 månader vände sig pojken runt och vid mellan 8 månader kröp han=)

• tosse9

Födde för 2,5 v sedan en gosse i v 35+0. Man sa på BB att är man född i den veckan så ska allt vara normalt, som vilken bebis som helst. Vi skulle inte tänka på något annat än att ge honom mat, värme och kärlek. Ingen ålderskorrektion, ingen sen utveckling, ingen större infektionsrisk sa två olika doktorer. Så det är säkert normalt, han kanske blir tidig med att gå eller prata istället :) Kram

• twinstar

Låter helt normalt.

Vår dotter är född vecka 34 och jag tycker att hon nästan hela tiden låg på samma nivå som dom som var 1-2 månader yngre.

• Ajja

Min dotter födde i vecka 34 vägde 2,5 kilo. nu är hon snart 3 år. hon var lite sen med att krypa och gå medans nu ligger hon långt före sina jämnåriga kompisar i utvecklingen. mycket beror på genetik samt på hur man stimulerar sitt barn. det bästa är att träna sitt barn genom leken. å inte att förglömma alla barn är olika.

lycka till!!

• Me baby

Hej på er!

Jag födde i v 36+0 en lite söt dotter. 2470 g 48 cm. Hon ville bara ut.

Jag kan känna igen dig Jules ang tankar kring barnets utv.. min lilla Smilla upplevs lite svagare än sina "kamrater" som är i samma månad. De ligger på mage, greppar grejer å allt.. nästan armhävningar kan en del.. Medan min lilla tös mer än gärna ligger på rygg och "snackar" ..hehe..och skrattar åt sina höga ljud. Gör bubblor med munnen och ja.. betraktar världen. Hon blir dock starkare för varje vecka, magläge går väl en 5 min åt gången, om det är ngt intressant att titta på.., sen vill hon göra annat..
    Att sitta upp älskar hon och speciellt i sin Bumbo, babysittern är förbi, situps blir de då bara och hon stånkar för fullt, hon vill upp. Hon har suttit upprätt och stadigt läänge (med stöd). Så nog varierar de allt.

Lycka till med din lilla!
    Katja & Smilla

• Vinterängel

Min lilla Emma föddes på Östra Sjukhuset i v 35+1, men vägde bara 1920g.
    Då sa läkarna att om hon skulle vara sen är det inget man kollar upp, eller gör något åt förrän vid fyra års ålder. Oftast har prematurer hunnit ikapp då...

Emma har dock alltid varit väldigt stark i ben, armar och nacke. Däremot har hon väldigt dålig balans, så jag tror att det dels kan bero på att hon var något tidig. Samt att vissa barn är lite senare än andra med somliga saker.

Du ska se att det ger sig snart!

Emma är 6.5mån idag och idag var första gången hon lyckades sitta lite själv.

Kram på dig och lycka till!

• Notis

Vår dotter föddes v34+5 och vägde 1820g. Till oss sa de (läkare, bvc m.m.) att hon kunde vara lite sen i utvecklingen under hela första levnadsåret ( är ju trots allt yngre än jämnåriga) Nu visade sig att just vår dotter skulle vara precis tvärtom. Men vår bekantas dotter, som oxå föddes i v35, har däremot varit lite senare motoriskt.

Så jag tror det är vädigt olika, dessutom behöver det inte alls bero på att hon är några veckor för tidigt född!!! Fullgångna bebisar är ju faktiskt också väldigt olika i utvecklingen Tex en tjej i vår föräldragrupp (som föddes i v40) var väldigt sen motoriskt. Men nu springer alla omkring på samma sätt...... Försök inte inte oroa dig!

• frollen

det där är nog olika. min dotter föddes i vecka 36+0 (räknas som premature) men hon har alltid varit tidig i det motoriska. visst, hon är liten.. 11 mån och väger 6,5kg men hon går runt med sin gåvagn hur mycket som helst och ja.. bvc tycker t.o.m att hon varit tidig även vid korrålder.

tror inte man kan säga att prematurer är senare..?

• Frila2

Jag är själv född i v 35+4 och vägde 2395 g (ganska likt din dotter) och var enligt mamma ganska sent motoriskt men kompenserade med att prata mycket tidigt istället. Ingen kan se på mig nu att jag var prematurfödd.
    Barn är olika helt enkelt. Det kanske mer handlar om att hon inte är intresserad av att ligga på mage och träna nacken just nu. Det kan mycket väl vara så att hon hade varit motoriskt sen även om hon var född i v 40. Det behöver inte vara pga prematurfödsel.

frollen skrev 2009-03-20 02:52:18 följande:
    det där är nog olika. min dotter föddes i vecka 36+0 (räknas som premature) men hon har alltid varit tidig i det motoriska. visst, hon är liten.. 11 mån och väger 6,5kg men hon går runt med sin gåvagn hur mycket som helst och ja.. bvc tycker t.o.m att hon varit tidig även vid korrålder.tror inte man kan säga att prematurer är senare..?
    Är man född senare är v 33+6 (tror jag) så räknar man inte korrigerad ålder alls eftersom de då inte är så mycket efter. Men är barnet född, som min, i v 28 tex så kommer det barnet till 100 % vara senare i utvecklingen eftersom de då är tre månader yngre. Min tremånader gamla dotter är som en nyfödd, eftersom hon enligt korrigerad ålder är en vecka gammal och inga tre månader. Klart att hon är sen om man räknar så.  
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
Svar på tråden Född v 35. Sen motorisk utveckling?