Jag kanske blir bonusmamma innom kort...
Jag är 21 år och har varit med min kille i snart ett år, vi har precis börjat titta på lägenheter för att bli sambo. Vi har ett mycket bra förhållande som flyter på som en dröm men vi båda vill ta allting i sinnom tid, först bo ihop så att vi vet att det fungerar sedan eventuellt giftemål och tillslut barn när vi vet att vi fungerar. Vi är båda ganska överense om detta och det var en bra plan.
Men i dagarna fick vi båda veta att han eventuellt är pappa till en liten tjej. Ett par månader innan han träffade mig så hade han sex med den här kvinnan (som är bådas vår vän). De använde kondom och det var inget mer med det.
Sedan blev hon gravid. Förutom min Pojkvän fanns det två andra möjliga pappor, men den ena hade använt skydd så det var relativt säkert vem som var pappan. Han är nu ihop med henne och har varit med under hela tiden. Han är helt enkelt pappan på alla sätt som räknas.
Men det visade sig att det inte var han, så nu är det 50% chans att min pojkvän är pappan, och för att vara ärligt så känns det i min mage som att det är han, baserat lite på hans reaktioner första gången han träffade henne och på att hennes öron är väldigt lika hans (han har karakterisktiska öron).
Jag är inte på något sätt arg på dom, ingen har varit otrogen och dom använde skydd, man kan inte begära mer än så. Men det är lite svårt för mig att föraställa mig att plötsligt bli plastmorsa till min vänninas barn, om det är han och om han vill ha delad vårdnad.
Det hela är en ovanlig situation som man liksom inte funderar på när man tänker på sin framtid med sin partner.
Mina frågor rent konkret är
Hur det är att vara bonus mamma till en för tillfället bebis?
Har någon varit i en liknande situation? och hur löste sig det?
Vilka "fallgropar" finns det i den position jag skulle hamna i om min kille får delad vårdnad. Alltså som kvinnan som inte har varit alls inblandad i barnets liv och inte skulle ha några juridiska rättigheter eller släktskap med henne, vilka problem kan dyka upp för mig, vilka saker ska man akta sig för ur min och min killes relation sett?