• Fidolinis

När har barnet vuxitikapp

Hej!

Jag undrar vad som menas med att barnet har vuxitikapp sina jämnåriga, är det när barnet ligger på normalkurva för sin okorigerade ålder (vilket endel barn aldrig uppnår även om de inte är prematurer) eller när säger man att de har vuxitikapp?
    hoppas att någon har ett klokt svar till mig.

• Svar på tråden När har barnet vuxitikapp
  • Alfy85

Fråga din bcv hur h*n ligger på kurvan.

• mamma2ggr

För mig känns det som att barnet är ikapp när ingen ser frågande ut när man säger barnets ålder :) När man står där med en bebis på dryga fem kilo och svarar att hon är 9 månader så höjder ju folk på ögonbrynen... Är man däremot två år och fixar vinterkläderna på egen hand så är det ju ingen som kan gissa att man är född åtta veckor för tidigt.

Alla barn är ju faktiskt olika, både till storlek och utveckling.

• lugna gatan
    mamma2ggr skrev 2009-02-07 20:10:35 följande:
    För mig känns det som att barnet är ikapp när ingen ser frågande ut när man säger barnets ålder :) När man står där med en bebis på dryga fem kilo och svarar att hon är 9 månader så höjder ju folk på ögonbrynen... Är man däremot två år och fixar vinterkläderna på egen hand så är det ju ingen som kan gissa att man är född åtta veckor för tidigt.Alla barn är ju faktiskt olika, både till storlek och utveckling.
    Kunde inte sagt det bättre själv!

Men att ha vuxit ikapp handlar för mig överhuvudtaget INTE om den fysiska storleken, kurvan. Utan om den mentala och motoriska mognaden. (Vi har trillingar där den ena tjejen ligger på "normalkurvan", de andra två flera "månader" under kurvan, men är för den skull inte tidigare på den mentala och motoriska utvecklingen).
    Såklart nu ibörjan av livet när man räknar veckor, när barnen blir upp mot två-tre så är det ju ingen som pratar i veckor längre.
  • Mylingen

Intressant fråga! Jag har funderat rätt mycket kring det där uttrycket "komma ikapp", ifrågasatte det redan på neo. Jag tycker det är rätt korkat att det ofta uttrycks så, det känns som nån sorts tävling.

För fullgångna barn är ju utvecklingen rätt bunden under det första halvåret eller så. De flesta ger svarsleenden inom den andra levnadsmånaden, de flesta kan hålla huvudet stadigt inom samma tidsperiod osv. Efter halvårsdagen ungefär börjar utvecklingen spreta. Vissa går vid 9-10 månader, andra först vid 18 - båda helt normalt. Vissa kryper tidigt, andra inte alls. Då är skillnaden mellan individer plötsligt större än det antal månader som en prematur fötts för tidigt. Då kommer de flesta prematurer att falla inom det ganska vida spannet för vad som anses normalt. Men att kalla det för att komma ikapp tycker jag känns skummt.

Svar på tråden När har barnet vuxitikapp