• Jenny 83

Angående förlossningsrädsla

Skulle bara vilja vända mig till dem som inte riktigt kan förstå det här med förlossningsrädsla och valet av KS i stället för vaginalt...jag har pratat med en barnmorska och de flesta som är extremt rädda har oftast väldigt stora problem med sin kropp....´vissa kan ha blivit utsatta för sexuella övergrepp i unga år elller som vuxna och kan därför inte vara avslappnade i tanken att föda vaginalt. Därför tycker inte jag att folk ska ifrågasätta detta med förlossningsrädsla och att man vill ha kejsarsnitt. Kvinnor som har blivit utsatta för t ex övergrepp och är förlossningsrädda pga det ska väl inte behöva försvara sig och behöva berätta vad de har gått igenom för massa människor de knappt känner eller även känner väl för den delen. Så om alla sköter sitt och sina val av förlossningssätt så tror jag att alla mår bäst!
    Jag fick snitt och detta inte pga några sexuella övergrepp men av andra privata och personliga anledningar vilka jag inte har lust att stå och berätta för folk hur som helst.....som dessutom tydligen måste ifrågasätta mitt beslut!

Ni som föder vaginalt.....jättebra för er att ni vill och vågar och inte har några större prolem med det ....men till er som ska ifrågasätta förlossningsrädda och att vi väljer snitt....tänk på att det verkligen kan finnas en orsak som man kanske inte vill dela med sig med alla!

Ville bara säga detta!...och lycka till med alla vaginala förlossningar och alla kejsarsnitt där ute

• Svar på tråden Angående förlossningsrädsla
  • MammatillEdvin

Så det så!! Bra inlägg!

• pumpkinpie

Du har många poänger, jag håller med dig!

• Fröken Susidus

Äntligen en vettig åsikt angående förlossningsrädsla.

Många funderingar kring just ett planerat kejsarsnitt av personliga skäl. Rädslan är stor över att bli ifrågasatt av såväl vänner som utomstående men inom lever en liten stark tuff tjej som påminner mig om att tänka "Shut up and suck i bästa Gardell-anda för det är min kropp, mitt beslut, min anledning och ingen har något med den saken att göra"

Det är något som bara angår mig, min partner, vår läkare och vår kommande bebis, så det så :)

Så tänker jag för det mesta, men sedan kommer så klart oron över andras reaktoner..

Suck.

Har ännu inte fattat något beslut och drar mig för att berätta ens för närmsta vännerna..

• catarina06

Jag förstår inte varför människor känner ett sånt behov av att påpeka andras "fel".
    Jag vet inte hur många gånger folk har skrivit vilken dålig mamma jag är som inte ammar exempelvis.

Hur kan man känna ett behov av att trycka ner någon och peka med ajabaja fingret åt någon som inte gör så som normaliteten gör. Jag kan verkligen inte förstå.
    I de flesta fall finns det ju en anledning till att man inte ammar, att man inte föder vaginalt och så vidare. Och oavsett vad den anledningen är så måste man få göra så som man själv är bekväm med utan att någon är där och hostar upp en massa nedlåtande kommenatrer.

Vart får dessa människor all tid ifrån? Och borde dom inte lägga all den tiden på att få bukt på alla problem som man själv har. Jag hittar nämligen ingen annan förklaring till varför man så gärna lägger sig i andras liv. avundsjuka kanske?! Kanske avundas man dom som vågar göra så som man själv känner sig helt bekväm i. Inte så som dom flesta gör, inte så som mamma, farmor och mormor gjort. Inte så som "boken" säger att man ska göra.

Usch och fy. Jag mår dåligt över att folk är så elaka.
    Var stolt över dom besluten ni tar så länge ni känner att det är det bästa för er och för ert barn. strunta i vad annat folk säger.

Sluta upp med att försvara era beslut. Det ska inte behövas. Folk har inte med det att göra.

• catarina06

Och BTW, jag födde vaginalt. Det var vad jag helst ville. Jag var istället livrädd för att behöva göra ett kejsarsnitt. Det var min skräck.

Vilket jag förmodar är ganska vanlgt. Att folk är rädda för kejsarsnitt. Men det är ingen som tycker det är konstigt.

Varför ska det då vara så förbenat svårt att förstå att folk kan vara livrädda för att föda vaginalt?

Svar på tråden Angående förlossningsrädsla