• Cavatine

    Mobbing av Asperger-person på vuxenutbildning

    I min klass går en kille (som vi kan kalla Kalle) som har Aspergers syndrom. På lektionerna fungerar han bra, men på rasterna blir det problem med att han behöver en person att uttalat få ty sig till. Kalle har växlat mellan två klasskompisar som fått ta hand om honom på rasterna och under resvägen till och från skolan. Detta har i praktiken inneburit att de fått vara hans personliga assistent eftersom han vad gäller social mognad och förmåga till självständighet är ungefär som en 12-åring.

    Skolan vill inte sätta in en resurs åt Kalle och de har inte en enda gång haft något informationsmöte om AS med oss i klassen. Istället har vi, ett fåtal elever, på fritiden läst in oss på ämnet och förstår därför hans beteende ganska bra (beteendet är dock fortfarande jobbigt trots våra kunskaper). Vi har tagit upp med skolledning och lärare att vi anser att han behöver ett stöd som andra elever varken orkar eller klarar av att ge honom, eftersom vi samtidigt studerar på heltid. Skolan svar blev att de erbjöd oss avdrag på skolavgiften mot att vi lät Kalle "följa efter oss" (deras ord). Vi tackade nej.

    Det värsta problemet är att flera personer i klassen hånar och härmar Kalle. De fäller kommentarer om honom och tar mobilfoton och -filmer av honom när han gör sina speciella miner och tics eller när han "släpper loss" med musik t.ex. De härmar och gör narr av hans sätt att prata och sätter gärna igång honom att prata om hans favoritämne, bara för att kunna sitta och skratta åt hur han fördjupar sig i sådant som är totalt ointressant för någon annan än honom själv.

    Vi har tagit upp med lärarna att vi inte tycker att det är ok att det förekommer sådan här behandling av Kalle och att de borde prata med klassen om den respekt alla människor borde ha för varandra (att det ens ska behövas bland vuxna människor..!). Svaret vi fick var att "han förstår ändå inte för han är handikappad" och att lärarna "inte alls tolkat kommentarerna så" så då gör det ingenting. (De har inte ens hört en tiondel av det som sagts om/ till Kalle.)

    Jag blev mållös. Jag tror inte att Kalle är dummare än att han förstår hånskratten och hur ryggarna vänds mot honom. Under de senaste veckorna har han blivit tystare och tystare, och jag vet inte om det är för att han är nedstämd eller om han blivit tillsagd att vara tystare. De gånger hans handikapp kommit på tal på lektionerna har han verkat så glad, han verkar tycka om när det sägs "rakt ut" vad det är han lider av och hur han ska göra för att fungera i gruppen.

    Vad är era tankar kring detta?
    Förstår inte AS-personer elakheter/ oroar vi oss i onödan?
    Vad borde skolan göra? Vad kan vi kräva? Vad kan vi göra utan att det går ut över den energi som behövs för att sköta studierna?

    Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Mobbing av Asperger-person på vuxenutbildning
  • Twisted

    Jag är ganska säker på att han förstår att de andra gör narr av honom. Om han blir ledsen över det kan han dock ha svårt att förklara detta, svårt att sätta ord på sina känslor. Så det kan vara en god idé att prata med hans föräldrar, som borde veta hur han reagerar när han blir ledsen.
    Som någon annan nämnde, han har AS, men är inte utvecklingsstörd. Om han är som jag var när jag var i den åldern, så begriper han mycket väl när folk är elaka, men förstår inte varför...När andra var elaka mot mig, så slöt jag mig och försvann in i mig själv, vilket gjorde att andra trodde att jag inte fattade.
    Jag blir fruktansvärt beklämd av att höra om vuxna människor som beter sig som idioter. Men jag blir faktiskt ännu mer glad över att det finns sådana som du TS. Det inger hopp, trots allt!

  • Vittran

    oj, vad ledsen jag blir när jag läser detta. Klart att han förstår precis vad som händer. Det är skam att vuxna människor beter sig som småbarn.
    Det är skolans ansvar att se till att detta inte sker. Gör en anmälan!
    Och, det är bra för oss med As att det finns sådana som du!

  • Vittran

    ett tillägg: as har ingenting med intelligens att göra. man kan vara lika korkad eller smart som en utan detta funktionshinder. det är främst det sociala som är så ruskigt svårt...

  • hymafr

    TS: Jag tycker att du ska ringa Skolverket och prata med dem. Problemet är ju inte längre bara Kalle och hans Aspergers, utan även att ni andra i klassen mår dåligt av hur han blir behandlad av en del elever (och även en del lärare).

    Det är ju ingen bra skolmiljö för någon av er.

  • SIN74

    Vilken underbar människa du verkar vara TS!
    Detta är inte ditt ansvar men eftersom inte skolan tar sitt så är det ju suveränt att du gör det.
    Om jag förstått det rätt har du pratat med lärarna och inte fått något gehör. Har du gått vidare till rektor? Kanske ta det ytterligare ett steg, till barn och ungdomsnämnden/skolchefen.
    Vidare efter det är skolverket.  

    En annan väg att gå är via skolhälsoteamet, skolsköterska/kurator.  

    Undrar om föräldrarna till grabben vet hur det går till?

    Tack för att det finns människor som du TS!!! Önskar dig en toppenkväll! 

  • Litet My
    Erese skrev 2009-02-10 00:58:37 följande:
    Minifer skrev 2009-02-08 15:05:15 följande:
    Nej! Förbannat! Oj vad ledsen jag blir =( En av mina allra närmsta vänner som jag haft under mina vingar i 5 år nu har AS. Jepp, annorlunda, svårt med socialt samspel, förstår inte ironi (dvs tolkar det som att det är menat på allvar) och så. Men mycket intelligent herre med tonvis av humor =) Dock har han blivit så mobbad i skolan som han slutade gå i efter sjuan att han inte kan gå ut ensam utan assistent. Därför att han är övertygad om att alla tittar på honom och hatar honom därför att han är så fel. Det är tillräckligt jobbigt att ha en diagnos som säger "du är inte som oss du är annorlunda" utan at folk skall trakassera en. Kalles skolkamrater (alltså de som är elaka) är imponerande omogna!! Herregud, i min väns fall handlade det om tonåringar men vuxna människor borde verkligen veta bättre! (ja tonåringar med för den delen)JA AS-personer förstår elakheter!! Hav inga tvivel! De är inte dumma eller metalt handikappade, de ser världen igenom ett annat filter bara, som inte alltid kommer överens med hur vårt filter ser ut, så vi förstår inte varandra så bra alltid. De är snarare ofta väldigt intelligenta. Dock ej socialt kompetenta så vi talar ett för dem främmande språk.TS det gör mig så OTROLIGT glad att du engagerar dig! Verkligen! Jag tror det som behövs är att folk blir utbildade och medvetna om vad AS innebär. Bäst vore väl om han kunde berätta själv, men eftersom social fobi ofta finns så ..kan det vara lite svårt. Jag tycker att ni gott kan tala med föräldrarna. Kanske kan de berätta?
    Håller med dig fullständigt. Min bror har Asperger och det du nu skrev var något liknande jag tänkte dela med mig av.

    Bara för att man har en bokstavsdiagnos betyder inte det att man inte mår dåligt av andra människors betende genteomt dem själva.
    Asperger är ett vanligts syndrom idag och oftast har chefer,ledare mm Asperg syndrom då de är intelligenta individer tex misstänker man att Einstein hade Asperger.

    Tummen upp för dig TS att du driver detta, inte många som skulle göra tyvär.

    Sedan kan man ju självklart inte tvinga människor till att vara "vän" med honom bara för att han har asperger men det betyder inte för den delen att man ska vara elak eller göra narr av någon för den delen.

    Hoppas allt blir bra.

    Föresten har du frågat Kalle om detta? Om han mår dåligt över klasskamraternas beteende?
    Nej, chefer har inte ofta Aspergers. Aspergare är inte heller mer intelligenta än andra däremot har de ingen utvecklingstörning och de har ibland specialintressen de kan vara väldigt duktiga inom.
  • Litet My
    SIN74 skrev 2013-08-24 16:22:05 följande:
    Vilken underbar människa du verkar vara TS!
    Detta är inte ditt ansvar men eftersom inte skolan tar sitt så är det ju suveränt att du gör det.
    Om jag förstått det rätt har du pratat med lärarna och inte fått något gehör. Har du gått vidare till rektor? Kanske ta det ytterligare ett steg, till barn och ungdomsnämnden/skolchefen.
    Vidare efter det är skolverket.  

    En annan väg att gå är via skolhälsoteamet, skolsköterska/kurator.  

    Undrar om föräldrarna till grabben vet hur det går till?

    Tack för att det finns människor som du TS!!! Önskar dig en toppenkväll! 
  • Inpius

    Som typ alla andra redan sagt: jodå, man förstår mer än väl vad som sägs och tar definitivt åt sig. Asperger är ju en "mild" version av autism om man ska förklara det enkelt, man är inte efterbliven eller dum på något sätt bara för att man inte är bra socialt och har begränsade, intensiva intressen (som övergripande är vad Asperger är för något och är själva diagnoskraven). "Kalle" mår förmodligen dåligt men vet inte vad han ska göra. Att folk verkar se honom som efterbliven, handikappad eller nästan som ett objekt är helt sjukt! Han är som vem som helst men bara socialt tafatt och kanske talar lite annorlunda och sånt. Jag tror faktiskt att folk är rätt dåliga på att tolk Aspergers; antingen gör de en för stor grej av det och tror att de är helt efterblivna och störda (vilket är vanligast) eller så tar de det inte på allvar och tror att de "bara kan skärpa sig lite" och "i alla fall försöka" (lite mindre vanligt). Men hur som helst, för att bara svara på frågan så ja, jag är säker på att han förstår och förmodligen också blir sårad. Han har svårt att förstå människors känslor utan egen erfarenhet men det betyder inte att han inte förstår mobbing. Han är ingen idiot.


    Hail Satan!
  • Fettofar
    Inpius skrev 2013-10-21 22:00:59 följande:
    Som typ alla andra redan sagt: jodå, man förstår mer än väl vad som sägs och tar definitivt åt sig. Asperger är ju en "mild" version av autism om man ska förklara det enkelt, man är inte efterbliven eller dum på något sätt bara för att man inte är bra socialt och har begränsade, intensiva intressen (som övergripande är vad Asperger är för något och är själva diagnoskraven). "Kalle" mår förmodligen dåligt men vet inte vad han ska göra. Att folk verkar se honom som efterbliven, handikappad eller nästan som ett objekt är helt sjukt! Han är som vem som helst men bara socialt tafatt och kanske talar lite annorlunda och sånt. Jag tror faktiskt att folk är rätt dåliga på att tolk Aspergers; antingen gör de en för stor grej av det och tror att de är helt efterblivna och störda (vilket är vanligast) eller så tar de det inte på allvar och tror att de "bara kan skärpa sig lite" och "i alla fall försöka" (lite mindre vanligt). Men hur som helst, för att bara svara på frågan så ja, jag är säker på att han förstår och förmodligen också blir sårad. Han har svårt att förstå människors känslor utan egen erfarenhet men det betyder inte att han inte förstår mobbing. Han är ingen idiot.
    Hail Satan!

  • Nojjig82

    Till att börja med är det tyvärr inget skolverket kan göra då de inte har ansvar för landets folkhögskolor som detta fall gällde. Däremot har folkhögskolan en huvudman (förening, politiskt parti, stiftelse, stat/kommun/landsting eller likn) och denne huvudman är skyldig att säkra en god arbetsmiljö för både personal och elever. Om inte lärarna tar problemet på allvar gör de fel och ni ska då vända er till skolans huvudman. 

    Om Kalle har så stora svårigheter att han inte kan ta sig till och från skolan på egen hand är han med största sannolikhet berättigad till hjälp. Personer med autism har rätt till stöd via LSS (lagen om särskilt stöd av vissa funktionshindrade) och här kan saker som ledsagning, särskilt boende, kontaktperson osv ingå. Om Kalle mot all förmodan inte redan finns inom LSS kanske ni kan hjälpa honom och familjen att förmedla kontakten.
    LSS finns ju främst för att personer som Kalle inte ska vara beroende av sin familj eller andra människors välvilja för att fungera utan ska ha samma förutsättningar att leva ett rikt och självständigt liv efter sina förutsättningar. 
    För personer med autism finns dessutom mycket hjälp att få vid habiliteringen. De erbjuder kurator (som förövrigt kan upplysa både er och Kalle om vilka rättigheter han har på er skola och vilken typ av hjälp de ska erbjuda honom) psykolog, specialpedagog och i vissa fall läkare.

    Jättebra att ni läser på om AS och gör ert bästa för att hjälpa Kalle. Människor med AS är som folk är mest, dvs. de kan bli både sårade och förolämpade. Att ni är några i klassen som försöker hjälpa honom är guld värt. Lycka till!

Svar på tråden Mobbing av Asperger-person på vuxenutbildning