• Zsarah

Räkna ut vuxenlängden, stämmer det för er/era barn?

Räkna ut idag att alva skulle bli 166,5 cm lång då hon är vuxen. Undrar om det stämmer på era barn eller om det stämmer på er? Kan inte räkna ut om det stämmer på mej då jag inte vet hur långa mina föräldrar är..
    Finns 2 sätt att räkna på.

1: Pappans längd + Mammans längd/2 + 6,5 cm för pojke och ? 6,5 cm för flicka

2: Räkna samman pappans längd plus mammans längd i centimeter. Dra ifrån med tretton om det är en flicka, lägg till tretton om det är en pojke. Dela summan med två.
    tex: 167+190+13(pojke)=370/2=185

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 12:39
    Prova räkna med detta då,stämmer detta bättre?
    2 olika alternativ.

Den längd som barnet har vid två års ålder gånger två.

Lägg till 100 cm på barnets längt vid 1 års ålde

• Svar på tråden Räkna ut vuxenlängden, stämmer det för er/era barn?
  • Klåfingerapa
    Svar på #59
    Uträkning nr 1

detta kommer nog inte stämma på mina söner. Jag tror de blir längre än samtliga av alternativen.
  • Syskon09el10

Men det står ju faktiskt också att dom två första uträkningarna stämmer oftast in inom ramen +-10cm. Så då stämmer det nog för de flesta!

För mig var skiljde det 5cm från den uträknade längden till hur lång jag blev.

Skulle dom två översta stämma på vårr dotter så skulle hon bli 174 cm lång.

Skulle dom två understa stämma så skulle hon antingen bli 180 el. 190cm lång.

Hoppas ju då på att de två översta uträkningarna stämmer

Finns det nånstans där maan kan räkna ut skostorleken!? Haha, vår dotter har otroligt stora fötter så fortsätter det så här har hon nog sin pappas skostorlek (46) i vuxen ålder.

• Birgitta L

Den teori och metod som finns för att räkna ut vuxenlängden är att när barnet är 23 månader gammalt så är barnets längd hälften av vad det blir som vuxen. Det stämmer för det mesta men inte alltid, inte exakt i alla fall.

• Line79

Åh då måste ju jag vänta 5 månader till

Tror på den med att lägga till 100 vid 1års ålder, då blir min tjej exakt lika lång som jag är

• Birgitta L

Svar till Line79:

Du kan ju göra på båda sätten och sen jämföra. Det är möjligt att din dotter blir lika lång som du men vanligare är att barnen blir lite längre än föräldrarna.

• Siili

För mig stämmer inte uträkningarna alls. Jag blev kortare än förväntat.

Om det stämmer för min son så tror jag att längden vid 1 år + 100 cm är det som blir riktigt. Med de andra uträkningarna blir han 1 dm kortare.

• Bebbefabriken

Stämmer perfekt på mig själv Min dotter kommer bli 164 cm-intressant. Hennes halvsyskon kommer bli ca 170 cm. Där är den ena mycket kortare än den andre-så det blir intressant & se om det kommer stämma...

• Maisie

Att lägga till 100cm till längden vid 1 års ålder kan ju omöjligt stämma. Det skulle ju betyda att en person som är 155 cm (ingen ovanlig längd) skulle varit 55 cm när de var 1 år. Inte så troligt eller hur?

• Dr Mupp

Nej det stämmer inte för mig eller mina barn.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • MrBoxmaan

Jag undrar hur lång jag kommer att bli! Jag är 15 år, 175 cm lång, väger 58 kilo. Sen i puberteten (växer som mest nu) min Pappa är 180 min mamma är 170. Min bror är 17 år och 178 cm. Hur lång blir jag?

• MrBoxmaan

Måste tillägg att jag är kille:)

• Lyckoprinsessan

Jag och min syster har samma föräldrar men jag är 13 cm längre än henne så det där med att räkna efter föräldrarnas längd kan ju inte stämma.

• Dr Mupp
    Birgitta L skrev 2009-04-14 21:40:26 följande:
    Den teori och metod som finns för att räkna ut vuxenlängden är att när barnet är 23 månader gammalt så är barnets längd hälften av vad det blir som vuxen. Det stämmer för det mesta men inte alltid, inte exakt i alla fall.
    Jag hoppas verkligen inte det stämmer för vår yngsta för då skulle han få en vuxenlängd på 150 cm. 

Det klassiska med mammalängd+pappalängd delat på två och sen + eller - 13 cm. Gör att Våra barn skulle bli 160 resp 173 cm, och det stämmer nog ganska bra, iaf dottern ligger på  samma längd SD som jag gjorde som barn och jag är 160 lång. Pappan är 173. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • andra bullar
    Dr Mupp skrev 2012-07-21 06:40:13 följande:
    Jag hoppas verkligen inte det stämmer för vår yngsta för då skulle han få en vuxenlängd på 150 cm. 

Det klassiska med mammalängd+pappalängd delat på två och sen + eller - 13 cm. Gör att Våra barn skulle bli 160 resp 173 cm, och det stämmer nog ganska bra, iaf dottern ligger på  samma längd SD som jag gjorde som barn och jag är 160 lång. Pappan är 173. 
    Min dotter skulle ha blivit runt 2 meter med samma uträkning. Hon är 160 någonting och har i princip vuxit färdigt.
    Lite mer mänskligt för att vara tjej.
  • Dr Mupp
    andra bullar skrev 2012-07-21 06:53:59 följande:
    Min dotter skulle ha blivit runt 2 meter med samma uträkning. Hon är 160 någonting och har i princip vuxit färdigt.
    Lite mer mänskligt för att vara tjej.
    Den enda jag litar på är sjukvårdens variant och det är den som säger mammalängd+pappalängd delat på två och sen +-13 cm. Och sen en felmarginal på 10 cm åt båda håll. 

Jag tror helt klart att dottern kommer bli nånstans mellan 150 och 170 cm och sönerna kommer nog sluta på nånstans mellan 163 och 183 cm.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mooomin

Vet inte hur de räknade förr, men när jag var lite sa de att jag kommer bli ca 168cm lång. Jag blev 167. Så det stämde rätt bra iaf. Men de följde nog nån kurva bara, vad jag minns.

• tulip79

Stämmer inte. Jag är exakt mammas+pappas längd genom 2. Mina två bröder är drygt 1 dm längre än mig.

Svar på tråden Räkna ut vuxenlängden, stämmer det för er/era barn?