• Charlotta71

Du som varit utomlands och vill hjälpa en "rådlös"....

Hej,
    Vi kommer ev. längre fram i processen bli aktuella för äggdonation.

1) Vad kostar det i det land du varit? Vilket land?
    2) Kan man köpa "flerpack"?
    3) Hur lång är väntetiden ungefär?
    4) Hur många embryon tillåts man sätta tillbaka?
    5) Befruktas ägget och sedan väntar man kvar några dagar till tillbaksättning?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Du som varit utomlands och vill hjälpa en "rådlös"....
  • hymafr

Hej!

Kan svara lite grann på era frågor.

1. Googla "eggdonation", så får ni upp många kliniker. Priserna varierar enormt mycket.

2. I vissa länder kan man det.

3. Varierar också mycket. Beror bl a på hur stora krav ni har på donatorns utseende. Räkna med från 3 månader och uppåt.

4. Ofta 2 st, ibland 3.

5. Ja, mannen måste befrukta äggen och sedan odlas de i några dagar. Men, beroende på vilket land ni valt, så går det att åka hem emellan.

• Grynet

Hej, det är olika från land till land. Du fpr maila den och få "offert". det är från 30000- 300 000 kr. Vissa ger dig garanti och du får allt tillbaka utom 30%. Läs tråden vi som gör äggdonation utomlands. Där är 14 gravida och 5 har fått barn. Vi valde Tjeckien där kostar det 30 000 men det tillkommer resa och uppehälle på ca 15000.

Fler back går i vissa länder bla i spanien, där det kostar ca 300 000 kr för 3 försök med att du får xxx kr tillbaka.

tiden varierar men räkna med 2 mån till 1,5 år. Tror kön är kortare i ST Petersburg.

De rekommenderar 2 men i mitt fall pga av min ålder och om man gjort många försök kan man få sätta in 3.

Äggen befruktas och efter ett par dagar får du besked om de ska återföras inom 3 eller 5 dagar. Allt beror på delningen av cellerna.
    Detta är min erfarenhet från min klinik, det är säkert olika.
    Lycka till

• Charlotta71

hymafr och Grynert, Jättetack för era svar!
    Grynet: Hur lång var väntetiden för er i Tjeckien? Var det i Prag?

Jag har haft kontakt med Riga och där kostar det ca 60´för en ET och det är ca 3 månaders väntetid.

• Scilla66

Hej!
    60 000 kr i Riga stämmer inte med dagens euro kurs. Vi betalade drygt 70 000 kr i december och euron står fortfarande högt. Vi ställde oss i kö i Tjeckien i juli och ska dit i maj och jag tror inte att kötiden har blivit kortare under hösten, snarare längre.
    /Scilla

• Grynet
    Svar på #4
    hej, Brno, reprofit international 6 månader men nu är det över 1 år tror jag. Lycka till
  • Charlotta71

#7, jag hade kontakt med Riga häromdagen och de nämnde då 3-4 månaders väntetid så jag hoppas att det stämmer.

• Bette

Hej Lottis,

Väntetiden i Riga kan stämma, för oss tog det ungefär 3 månader att få första donatorn och sedan mindre än en månad att få andra donatorn. Vårt första försök gick tyvärr inte vägen, så vi åker för embryotransfer igen den 19 mars. Hoppas innerligt att det går vägen då, har fått öka på östrogenet den här vändan, så jag tror att det kommer gå bättre. De vill helst att slemhinnan är mer än 7 mm vid insättning. Förra gången var jag så stressad också för att jag sökte nytt jobb i samma veva och gick på intervjuer, inte bästa förutsättningarna precis.

Ha en supertrevlig helg

Kram

Bette

Charlotta71 skrev 2009-03-02 11:39:45 följande:
    #7, jag hade kontakt med Riga häromdagen och de nämnde då 3-4 månaders väntetid så jag hoppas att det stämmer.
Svar på tråden Du som varit utomlands och vill hjälpa en "rådlös"....