Hej,
Jag är i v. 26 och blev precis uppsagd på mitt jobb. Jag har en riktig mansgris till chef och den riktiga anledningen är min graviditet. Han skrev arbetsbrist och att jag har en månads uppsägningstid vilket är fel. Jag har två månader. Då säger han att de ska ändra det efter att de kollat upp om det stämmer. Efter att ha talat med facket i många omgångar, så är det så att det är turordning som gäller (för mig) enligt LAS Paragraf 20., så egentligen är det inte jag utan en annan som borde bli uppsagd. Jag har försökt att säga detta till min chef att han kan inte säga upp mig, utan det är den andra som ska gå (och hon kan inte ta över mitt jobb, som han planerat, först för att avlasta min kollega under min föräldraledighet och nu för att jag inte ska jobba). Jag kan mina rättigheter och han kommer med undanflykter. Då säger han att han har rätt att ta mitt jobb och ska sköta det i fortsättningen (kommer aldrig att hända) och han kan inte riktigt svara på detta med turordning. Han skulle prata med en högre chef (ville inte tala om vem, men som jag kan gissa och jag har mailat honom också). Jag skulle ha fått svar från honom idag, men han säger att han inte hunnit ta tag i detta än. Facket får egentligen inte förhandla för mig, har varit medlem en månad för lite, men en handläggare ringde mig i torsdags och sade att detta är för djävligt och att han skickat ärendet till deras jurister med frågan om han får förhandla och hjälpa mig ändå. Han påpekade då att det är lite bråttom, då den första felaktiga uppsägningen (som jag trodde chefen skulle riva och skriva om) måste ogiltigförklaras (massa regler tex. efter avslutade MBL-förhandlingar i domstol). Så nu sitter min chef och drar ut på tiden och vill "blåsa mig" och tror att jag kommer att missa denna lilla rad och aldrig ogiltigförklara den. Förstår ni vilken människa! I eftermiddag får jag svar om han från facket får inleda alla förhandlingar med min arbetsgivare och hjälpa mig. JAG HOPPAS DET! Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jag har enorma besvär med foglossning, kan inte sova och nu har jag inte gjort så mycket mer i en vecka än gråtit. Jag hoppas att allt löser sig.
Ledsen att det blev lite långt, men ett ex. på skräckscenario.
Kan jag få förlängd uppsägningstid och ta föräldrapenning dagen efter sista erbetsdag, så behöver jag inte anmäla mig till arbetsförmedlingen förren första dagen efter min föräldraledighet. har pratat med arbetsförm. försäkringskassan, a-kassa och facket.
Lycka till till oss alla. Jag trodde man skulle ta det lugnt på de fysiskt och psykiskt före förlossningen... Vad fel det blev för mig.