• Limja

Kåldolmar och kalsipper

Är det fler 70-talister som växt upp med Nationalteaterns Kåldolmar och kalsipper? Det var en barnteaterföreställning tror jag, men vi hade LP-skivan hemma, som är helt underbart tokig (kommunistpropaganda).

Förutom sånger som de ganska välkända "Yllet" och "Vi cyklar runt i världen" finns hits som:
    "Tjänare" - ur texten: en tjänare ska tjäna sin herre snällt betjäna, tjenare tjenare tjänare!

Mamma - "Mamma! mamma!, det är bara samma och samma, för samma gamla mamma. Hundra barnröster som skriker "Mamma!" i bakgrunden medan mamman lagar mat till allihopa. Mamman stack från alla barnen och blev sjörövare, om jag minns rätt...

Andra karaktärer var "de elaka kungarna från västerlandet" - två kungar som hade en massa slavar
    Sen har vi gubben med långa skägget i korgen som säger "Bär mig!" och "Hellre vargen än lumor!" Lumor var de elaka kungarnas vapen som de hotade de fattiga med, (läs kärnvapen)

Väldigt barnvänligt alltihopa ;) ... men jag älskar det än!

• Svar på tråden Kåldolmar och kalsipper
  • fruis

Självklart! Jag har den tom på CD numera så att jag kan lyssna på den om jag vill. Vi lyssnade på den jättemycket när jag var liten även om jag tyckte att den var stundtals otäck. Det är ju först i vuxen ålder som jag insett att det är ganska extremt med en barnmusikal där barnen hamnar hos FNL i Vietnam

• Limja

Finns den att KÖPA på cd? Det glömde jag ju fråga i ts.

• Duckan74

Oh ja! Min kompis hade skivan och spelet så vi lyssnade på den och spelade samtidigt och åt massa Marianne-godis. Hur bra som helst!!!

Bääääär mig!

• Duckan74

Det politiska budskapet gick mig helt förbi då. Nu vill jag lyssna på den igen.

• fruis

Limja skrev 2009-02-10 10:31:04 följande:

Finns den att KÖPA på cd? Det glömde jag ju fråga i ts.
    Jodå, säljs för 40 kr just nu på Ginza!
  • Duckan74

Näe, det ska jag beställa. Ett ex till mig och ett till kompisen som hade lp´n. Gu´va häftigt!!

• linneflickan

visst är den underbar! jag citerar den nästan dagligen till min man: "du får gå först, för du är störst!" (gubben i korgen till yllet)

Svar på tråden Kåldolmar och kalsipper