• M C

Vänsterhänta - ni får sluta; använd högern!

I en tråd framkom att vissa grupper tycker att man kan låta bli att använda vänster hand om man är vänsterhänt.

Det är bara att låta bli, använd höger istället. Det är det enda rätta. Det hör man ju; höger/wright (right).

Som enda bevis för detta har jag dels wright/höger och sen var det förr i tiden tvångsanvändning av höger.

Därför ska alla västerhänta använda höger, det är rent förtappat och oanständigt med vänster sida.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 14:30
    Ja , själklart är det en metafor. Ni får väl gissa vilken. Men grundprincipen är densamma - det är något man föds med.

• Svar på tråden Vänsterhänta - ni får sluta; använd högern!
  • a mor

SkåneP skrev 2009-02-12 16:02:14 följande:

a mor skrev 2009-02-12 15:55:32 följande: Sammhället är uppbygt kring högerhänthet, och det är inget man ska leka bort bara sådär, bara för att det råkar vara på modet att vara vänsterhänt. Som konstaterats i tåden, man kan bota sin vänsterhänthet bara man vill, så jag fattar egentligen inte varför det ens är på tapeten. Men det hänger väl ihop med det allmänna moraliska förfallet.
    Jag tror att högerhänta är rädda för oss vänsterhänta.... Ja just det!
    Antagligen så är ni rädda att vi ska ta över om ni ens ger oss en bit av kakan. Vi vet redan att vi är starkare än er på många sätt, men vi skulle knappast utsätta er högerhänta för samma förtryck som ni gjort mot oss i alla tider. Fick vi vänsterhänta komma fram skulle det säkert sluta med fred på jorden och ingen mer svält, men då skulle ni högerhänta förlora så mycket ekonomiskt att ni gick under bara av det.
  • whatthebutlersaw

a mor skrev 2009-02-12 16:12:05 följande:

SkåneP skrev 2009-02-12 16:02:14 följande:
    Jag tror att högerhänta är rädda för oss vänsterhänta.... Ja just det!Antagligen så är ni rädda att vi ska ta över om ni ens ger oss en bit av kakan. Vi vet redan att vi är starkare än er på många sätt, men vi skulle knappast utsätta er högerhänta för samma förtryck som ni gjort mot oss i alla tider. Fick vi vänsterhänta komma fram skulle det säkert sluta med fred på jorden och ingen mer svält, men då skulle ni högerhänta förlora så mycket ekonomiskt att ni gick under bara av det.
    Säger orden "numerärt underläge" dig nånting?
  • a mor

whatthebutlersaw skrev 2009-02-12 17:01:56 följande:

Vadå??
  • a mor

Vi kanske är få men vi är desto ettrigare.
  • Sciarlotta
    a mor skrev 2009-02-12 15:55:32 följande:
    SkåneP skrev 2009-02-12 15:44:31 följande: Jag uppmanar alla vänsterhänta att komma ut och visa att vi ska ha samma rättigheter som högerhänta. Vi kräver: Vänstehäntsanpassade knivar, saxar, slevar, böcker, sågar, maskiner, bilar..... Ja, listan kan göras lång. Vi kräver också att alla som ska handhälsa, gör det med vänstern.
    Jag handhälsar med vänstern ibland, det är för roligt att se reaktionerna..
    Stöd Tibet - skjut en get
  • SkåneP

a mor skrev 2009-02-12 17:11:28 följande:

Vi kanske är få men vi är desto ettrigare.
    Missbildade är ett annat ord som dyker upp i sammanganhet.
    Abnorma ett annat.
    Eller varför inte 'perverterade missfoster'.
    I och för sig två ord, men ändå.
  • a mor

SkåneP skrev 2009-02-12 17:25:11 följande:

: Missbildade är ett annat ord som dyker upp i sammanganhet. Abnorma ett annat. Eller varför inte 'perverterade missfoster'. I och för sig två ord, men ändå.
    Vänta bara tills vi tar över världen...
  • ladymarion

Att inte jag och maken tänkt på att vara gifta på höger hand. Vi är ju båda vänsterhänta! Med små enkla kliv kan vi snart ta över världen och göra den spegelvänd

• a mor

ladymarion skrev 2009-02-12 21:03:19 följande:

Att inte jag och maken tänkt på att vara gifta på höger hand. Vi är ju båda vänsterhänta! Med små enkla kliv kan vi snart ta över världen och göra den spegelvänd
    Hihi. Får jag följa med?
  • M C

Underbart!
    Allt man kan önska i en och samma tråd. *lycklig som en tornado på en campingplats*

Jag är en otränad ambidexter, kan med båda men är ruskigt svag i vänster. Men det gäller även min lust till kvinnfölk, varför i hela friden begränsa mig till hälften? Det finns ju fler tjusiga kvinnor än män...

Men att påstå att man kan ignorera en dominant hand är mer än lovligt korkat. Då är handen inte dominant! Min ypperliga vänsterhänta svägerska är som en 3åring med höger. Kan, men helst inte. Sen karln, han skulle inte kunna greppa en penna med vänster om så livet berodde på det.

SkåneP:
    Ironi är obetalbart, men du tror inte det är bortkastat på målgruppen?

• M C

SkåneP skrev 2009-02-13 19:28:44 följande:

Svar på #101Ironi?Nu förstår jag inte.
    Ha ha.
  • M C

Sciarlotta skrev 2009-02-12 17:12:54 följande:

Jag handhälsar med vänstern ibland, det är för roligt att se reaktionerna..
    Det är nästan lite elakt...

Me like.
  • Kattägd

Vad spelar det för roll vilken hand man skriver och äter med? Måste alla vara likadana?!

• M C

riot skrev 2009-02-13 20:40:18 följande:

TS,I love you.
    *rodnar*

Tack!
  • M C

*puffar en tråd för att det behövs*

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Vänsterhänta - ni får sluta; använd högern!