• Teresias

Chans till fullgången graviditet?

Har en fundering. Jag har genomgått en IVF och nu har jag fått ett positivt resultat. Är det ngn som vet hur stor chansen är för en lyckad graviditet efter att embryot fäst? Vet att det är 30-35% chans att få barn genom IVF men vad är procentchansen nu att det ska fullgå?

• Svar på tråden Chans till fullgången graviditet?
  • mintchoklad

Som vid en vanlig graviditet tror jag. Ca. 20% risk för attt något ska hända, beroende på hur långt du är gången. När jag var på VUL i vecka 8 och de såg att allt såg bra ut så sade läkaren till mig att risken nu var 5%. Det är ju positivt att man får göra VUL när man genomgått en IVF. Grattis och lycka till.

• guldplutt

En IVF-graviditet är ju som vilken vanlig graviditet som helst. ca 30% av alla graviditeter slutar i missfall, men många av dem så tidigt att man inte ens vetat om att man varit gravid, dvs innan BIM. OM man vid VUL efter 7+6 ser att hjärtat slår och allt ser ut som det ska så sjunker dock risken drastiskt, vilket känns skönt om man får lov att gå på ett så tidigt VUL. De flesta får ju inte det, därför talar man ju ofta om de 12 första veckorna som de mest kritiska, eftersom det ofta tar några veckor för fostret att stötas ut vid ett missfall.

MEN viktigast att komma ihåg är att även om 30% låter mkt så är 70% mkt mer! Och det bästa är att intala sig att man väntar barn, inte missfall, och vara glad åt graviditeten istället för att ta ut ngn oro i onödan. Inte alltid så lätt, jag vet. Är där själv just nu...

• tuffing

håller med som dom ovan det är precis som en vanlig grav.
    vi gjorde en ivf förra året och här är jag nu har 5 dagar kvar till BF

oroa dig inte i onödan måste vara positiv

håller tummarna för dig

Svar på tråden Chans till fullgången graviditet?