• monstermor

13½ åring som vill åka till pojkvän 6 mil bort!

Min dotter som är 13 år (14 i juni) vill åka till sin pojkvän som bor 6 mil från oss på lördag. Hon skulle då ta tåget själv på morgonen och åka hem på em/kvällen. Hon skulle alltså INTE sova över.

Jag tycker detta är ok men min sambo tycker inte hon ska få åka. Han tycker vi inte vet vilka Hans föräldrar är (honom har vi träffat då han varit här) och det är inte nödvändigt tycker hon kan vänta till hon är 15 år (gärna 18) innan hon får åka.
    De har varit tillsamanns i 7 månader och han är 1 år äldre än henne. Skulle ni låtit eran dotter åka??

• Svar på tråden 13½ åring som vill åka till pojkvän 6 mil bort!
  • Moj Katile

Ja det skulle jag gjort. Låter inte värre än att han skulle komma till er faktiskt.
    Sova över hade dock inte varit ok.

• Mammut och Papput

Jag tycker att det låter ganska ok faktiskt efter 7 månader + att det inte är så lång bit. Ni kan ju utan problem köra och hämta henne med det avståndet om det skulle krisa.

Det bästa vore ju att bjuda honom till er tills ni lärt känna honom bättre och hon kanske fyllt 14! Men så kanske ni gjort tidigare?

Det är nog mycket upp till hur ni litar på er dotter. Vilka hon umgås med, om hon 'gör som ni säger', respekterar er osv om ni vågar släppa iväg henne.

• Ejin

om din sambo tycker det är sån kris kan han ju alltid köra henne till pojkvännen och då passa på att gå in och presentera sej för förädrarna så är den biten löst...

• HarperSeven

Kan ni inte ringa och prata med föräldrarna. Ni skulle också kunna köra henne dit så att ni får träffa dem personligen.

• Girlinthecity

Ja, låt henne åka! Men har dom varit tillsammans så kanske ni kan träffa föräldrarna, så kanske pappan känner sig lite tryggare också.

• LJ2

om han har varit hos er så är det väl ok?
    hans föräldrar vet ju inte vilka ni är, men släppte iväg sin son? är det bara över dagen så skulle jag gjort det..
    som nån skrev.. låt sambon köra dit henne o presentera sig, så kan hon ta tåget hem? då möts ni ju halvvägs =)

• Girlinthecity

Förresten, hur har de träffats förr?

• lovemyboys

Joo, över dagen hade jag nog gått med på!! har en grabb på 13 år,som har massvis med tjejkompisar.....och dom umgås jättemycket. Såå, dom kunde ju lika gärna kukilurat här hemma i fre...utan att jag vetat nått.....*ve å fasa*....Nu är ju dotter såppas ärlig och ber om att få åka.....annars kanske hon bara drar nästa gång!!!

Joo,jag hade vågat!!Fundersam...fast lite fundersam hade jag vart....hehe

Bättre en hängmatta i parken...än hängpattar till marken.....
  • monstermor

Girlinthecity skrev 2009-02-11 20:06:51 följande:

Förresten, hur har de träffats förr?
    Han har kommit hit. han har hälsat på "bara" här nån gång då över dagen och sen är han kompis med en killkompis till min dotter så han brukar bo hos dem när han är här uppe.

Tack för era svar.
  • GLA

Jag hade kört dit henne själv och på så sätt fått en möjlighet att träffa hans föräldrar. Känns det ok kan hon ju alltid ta tåget hem själv. Jag hade också talat om för henne varför jag ville köra henne och varit ärlig mot henne i mitt resonemang.

• Raow

Men självklart skulle jag låta min dotter åka! Om han varit där dessutom och de varit tillsamans i över ett år!

• monstermor

Hon fick åka . Jag körde ner henne och sedan tog hon tåget hem själv och de gick så bra så.

Tack för era kommentarer svårt med tonårsbarn och evta hur mycket man ska våga släppa.

• extraordinär invandrare

Herregud. Fick sova med min tjej när hon var 14 och jag 16-17, fick även sova på vardagar osv. Vilken skillnad det är på föräldrar.

• mirre2

varför inte? hade inte sett de som något problem.

• Joddan

Klart hon ska  få åka! 6 mil är INGET!

När jag var 11 åkte jag till INDIEN 3 veckor och hälsade på min bästa kompis... De ni!
    Och när jag var 14 så spenderade jag mina 2 praoveckor i Litauen på ett barnhem!! Och jag åkte dit SJÄLV med tåg ner till blekinge, sedan båt och väl i Litauen hittade jag en taxi och tog mig till barnhemmet...
    Så kom igen! 
  • Mammut och Papput

Joddan skrev 2009-02-25 11:42:55 följande:

Klart hon ska  få åka! 6 mil är INGET! När jag var 11 åkte jag till INDIEN 3 veckor och hälsade på min bästa kompis... De ni!Och när jag var 14 så spenderade jag mina 2 praoveckor i Litauen på ett barnhem!! Och jag åkte dit SJÄLV med tåg ner till blekinge, sedan båt och väl i Litauen hittade jag en taxi och tog mig till barnhemmet... Så kom igen! 
    Det är ju helt riskfritt!
Svar på tråden 13½ åring som vill åka till pojkvän 6 mil bort!