• motheroft

MYOM=(

Jag undrar om det finns någon som försöker bli gravid men har drabbats av myom i livmodern?
    Jag har min livmoder full av knutor=(
    Är osäkert när och hur de kommer att försvinna. Kan inte bli gravid före de är borta.
    Har fått en spruta som tar mig ner i klimakteriet, för att förhoppningsvis minska myomen.
    Någon med liknande erfarenhet??

• Svar på tråden MYOM=(
  • CharlieF

Mitt myom upptäcktes iom graviditeten, varför skulle du inte kunna bli gravid pga dem? Det är ju inge farligt, man bara övervakar lite extra....

• Pimpinellan

Jag har ett stort myom som inte ställer till det alls vare sig med att bli gravid eller för själva fostret. 25% av alla kvinnor mellan 30-40 år har myom och för de flesta är myomen inga problem alls. De borde krympa med din medicinering eller också _om_ de nu verkligen är ivägen för graviditet så kan man operera bort dem med eller utan framgång.

• Caribe

Jag har flera myom och några riktigt stora, det skall inte hindra graviditet enligt läkarna men det beror på att de sitter utanför livmodern. Om man har myom i livmodern är det nog annorlunda? Då behöver dom nog tas bort!

• motheroft

Mina myom sitter I livmodern. Och det går inte att bli gravid med dem, dvs där är så mycket att det skulle bli missfall (om det överhuvudtaget blir något).
    Och det gick inte att operera bort allt då min livmoder kunde brustit.
    Därför ska jag se om denna sprutan hjälper.
    Ingen annan som har liknande problem??

• CharlieF

Då förstår jag skillnaden, dina myom sitter i livmodern. Beklagar att jag lät dryg.

Hoppas allt löser sig för dig!
    Kram

• Caribe

fiafoffo jag hoppas verkligen att medicineringen hjälper dig, vet tyvärr inget om myom inuti livmodern!

• Bispan
    motheroft skrev 2009-02-12 12:53:55 följande:
    Jag undrar om det finns någon som försöker bli gravid men har drabbats av myom i livmodern?Jag har min livmoder full av knutor=(Är osäkert när och hur de kommer att försvinna. Kan inte bli gravid före de är borta.Har fått en spruta som tar mig ner i klimakteriet, för att förhoppningsvis minska myomen.Någon med liknande erfarenhet??
    Har ni diskuterat embolisering som behandlingsalternativ?
  • Bispan

www.lg.se/templates/Page.aspx

Jag har bestämt för mig att man behåller sin fertilitet i samband med embolisering.

Läser man på sidan verkar det dock vara en ganska lång process. Om jag förstått rätt så har du rätt mkt myom och då är det kanske inte heller aktuellt med denna operation.

• motheroft

tack för informationen!
    min läkare nämnde inte denna metoden, så jag antar att den nog inte är aktuell för mig!!
    har du genomgått den??

• FallenAngel80

Hade myom som upptäcktes efter jag blev gravid, förlorade min son i vecka 23. Läkarna vet inte om det berodde på myomen el min infektion jag fick. Fruktansvärt var det iallafall.

• FallenAngel80

Dom har opererat bort den nu dock.

Svar på tråden MYOM=(