Erfarenheter av att donera ägg, hur går det till?!?
Har funderingar på hur det går till med äggdonation... vad krävs från donatorn, vad behöver man göra... jag vill veta allt!
Har funderingar på hur det går till med äggdonation... vad krävs från donatorn, vad behöver man göra... jag vill veta allt!
En äggdonation går till så att kvinnan testas två gånger med 6 månaders mellan rum. Dessutom skall samtal föras med kunnig person för att diskutera valet och känslorna.
Sedan om man blir gk så stimuleras man som innför en IVF behanlding varpå äggen plcokas ut coh då har man fullgjort sitt uppdrag.
www.familjeliv.se/Forum-7-147/m3220874.html
www.villhabarn.com/donation_agg1.html
Förstår att det inte kan ske medans man ammar men hur snabbt efter kan man bli testad? Läste att det är 6v med hormonstimulans, stämmer det? Finns det några risker för donatorn? (vill ha fler barn efter). Kan man få välja vem ´man donerar till (dvs, om jag vill donera till tex en vän/släkting)
Vid vanlig IVF för att få tex syskon brukar man rekomendera att man varit ammningsfri sex månader. Ja sex veckor kan nog stämma ganska så bra kanske ngt kortare. Det är samma risker som för vanlig IVF. Överstimulering då det helt enkelt bildas för många ägg. Detta är dock ovanligt, ca 5% drabbas. Man brukar rekomendera att inte donera till någon man står nära men jag tror inte de förbjuder någon men att det kankse krävs många samtal är dock ej säker.
allt som kan drabba mig brukar tyvärr drabba mig... först havandeskapsförgiftning, sedan upprepede uvi e förlossningen... nu 3 månder efter har jag fått reda på att jag har spänningar i muskulaturen som inte riktigt hör till efter en förlossning... Men men. Anledningen till att jag är intresserad är ju just att det är någon som står mig nära... men ag förstår varför de resonerar som de gör.
Jo det kan man ju förstå men mycket handlar det nog också om er inställning. OHSS kan man få i variernade grad.
www.familjeliv.se/Forum-7-134/m4057587.html
När man har egna små så börjar man förstå varför det är så viktigt att kunna få hjälp när man inte kan på egen hand. Kan jag hjälpa någon att få vara med om det miraklet så gör jag det gärna förutsatt att det går. Träffar inte den jag skulle kunna tänka mig att donera till jätteofta men det är ändå en person som är mycket viktig för mig och jag kan inte tänka mig ett par som skulle bli bättre föräldrar eller som förtjänar hjälpen mer... (men det är ju klart att det finns fler *ler*). Samtidigt så är man ju lite rädd för vad som skulle kunna hända för egen del med biverkningar etc. Vill ju ha fler barn själv...
det man brukar göra då är att det paret du känner får gå före i kön och får en anonymdonator. Samt att du då donerar till ett annat par som du inte känner.
Vid alla mina IVFer har man aldrig nämt ngt om biverkningar i den bemärkelsen att man inte skulle kunna få fler barn.
Fast tanken var att barnet iaf skulle ha lite av mammans gener om hon fick ägg av en släkting...
Det behöver ju inte alls vara omöjligt. Jag tycker du ska elelr att paret kollar om det är möjligt. Det viktiga är ju att ni är på det klaar med vad beslutet innebär för alla inblandade.
självklart... För mig är det så självklart att ägget inte längre är mitt när de tar ut det... och iom det så är inte heller barnet på något sätt mitt sedan...
Efter kurator samtalen kanske de kan göra ett uttåltande runt ert önskemål?
Hej Lorelei!
Jag är en sån som behöver donerade ägg. Det är helt underbart att det finns sådana som du som kan tänka dig att donera! Eftersom jag personligen inte kan tacka den kvinna som har donerat ägg till mig (jag har inte lyckats bli gravid än, men har i alla fall en massa nedfrysta ägg) så kan jag i alla fall passa på att tacka dig för att du överhuvudtaget funderar på det. Jag skulle inte kunna bli mamma om det inte fanns kvinnor som kunde tänka sig att ställa upp på det här sättet.
Stora kramar
/Pippil8