• Tre barn79

Hemmamamma?

nån mera som har valt att vara hemma med era barn en längre tid,man känner sig ibland som att man är själv hemma med sin två åring de flesta börjar ju jobba vid 1,5år vilket jag annser för tidigt.

• Svar på tråden Hemmamamma?
  • Jen nifer
    pigglet skrev 2009-02-12 19:51:48 följande:
    Hej hej! Har varit hemma i 7 år nu, jobbar ibland 20% så min man får vara hemma en dag/vecka. Skönt att få komma ut och träffa lite annat folk ibland faktiskt, och så är det ju roligt att maken vill vara hemma också.De 2 äldsta barnen har börjat på dagis när de varit ca 4 år, 2-åringen är hemma än. Jag trivs allra bäst när alla är lediga och hemma med mig, längtar till sport- påsk- och sommarlovet!Det sägs att barnen är små så kort tid - lika bra ta vara på den!
    tycker det låter kanon!

När vårat nästa barn blir lite äldre så kommer jag endast söka mig till lite extra jobb/vikarie. Kan man hoppa in och jobba några dagar i månaden. Blir en liten extra slant till sparbössan, och man får komma ut och få det sociala. Samtdigt kan barnen då vara hemma med mig:)
    Mollys mamma
  • Fru HH

Jag ser mig själv helst som hemmamamma men är inte en heltids hemmamamma...

Vi har ett barn, en dotter snart 2,5 år och vi har valt bort fsk, inte helt, hon ska börja i höst är det tänkt om vi får plats på den fsk vi vill... Ekonomiskt så skulle vi klara oss på makens lön, vårdnadsbidraget och barnbidraget. Men allt gick så fort där i höstas, jag fick ett extra jobb som jag sökt i börja av sommaren, kom in på en kvällskurs o vips så schemat fullspäckat. Glad Så nu har jag och dottern en underbar tid tillsammans på dagarna o kvällarna pluggar jag och vissa kvällar jobbar jag, så just nu blir det lååånga dagar, men det är det helt klar värt! 

Det jag tycker är jobbigast är omgivningens reaktioner, typ: Barn behöver gå på fsk! Du behöver ett rikitgt jobb! Tänk på din pension! Vad gör ni på dagarna! Bla bla bla bla...!!!

Jag ser det verkligen som en förmån att jag fått den här tiden med min dotter, o jag tror verkligen inte att jag kommer sitta där som pensionär o ångra denna underbara tid...

• 3busungar

jag har varit hemmamamma sen maj03. då jag fick mitt första barn..
    jag har 3 barn o det är inte förrän nu som min äldsta på 5½år har börjat 3timmars.. pojkarna är hemma somm vanligt.

• 3busungar

kan tillägga som så att här där vi bor finns det inget vårdnadsbidrag.
    lite synd ,för det gör att det kanske är mer "okej" att man är hemma..

• Jen nifer
    3busungar skrev 2009-02-16 22:02:35 följande:
    kan tillägga som så att här där vi bor finns det inget vårdnadsbidrag.lite synd ,för det gör att det kanske är mer "okej" att man är hemma..
    varför skulle de va mer okej? :D Vi har inget heller.. Hade ju iaf varit mer lönsamt. Men det bryr jag mig inte om :D
    Mollys mamma
  • darby

jag är tyvärr jättedålig mamma typ,.. Kände mig rastlös direkt o har börjat att jobba lite smått,.. Min bebis är 5mån. Men när jag jobbar är bebis med pappa el farmor,..:)

• Tre barn79

Hur gör ni med jobbet ni som går hemma har ni tagit tjänst ledigt el?

• 3busungar

Jen nifer skrev 2009-02-16 22:17:52 följande:

varför skulle de va mer okej? :D Vi har inget heller.. Hade ju iaf varit mer lönsamt. Men det bryr jag mig inte om :D
    det där var inget kritik mot oss hemmaföräldrar,eller något om du trodde det.
    jag har ju varit hemma i snart 6år så..
    det jag menade var att folk har så många åsikter o fördomar mot oss hemmamammor..
    så om kommunen hade vårdnadsbidrag så skulle fler kanske tycka att det var mer okej med att hemmamammorna finns..

vill inte behöva förklara mig,jag är absolut INTE emot hemmamammor.
    som sagt jag har aldrig haft en lön eller ett dagisbarn på 5½år.
    o är fortfarande hemma..
    så ingen ska behöva ta det som kritik..
  • 3busungar

Tre barn79 skrev 2009-02-17 09:08:32 följande:

Hur gör ni med jobbet ni som går hemma har ni tagit tjänst ledigt el?
    nja tjänstledigt i 6år är nog svårt att få..
    men det man gör är ju att man inte söker nytt jobb.
    utan är hemmamamma istället för att jobba..
    arbetslös är man ju inte direkt,för en hemma mamma har ju fullt upp"ler stort"
  • Pormoicheia

Här är en till hemmamamma.

I nuläget är jag iofs föräldraledig med minsta skruttan (snart 5 mån) men sonen är 2½ år och är fortfarande hemma.

Kan en av oss vara hemma med barnen varför skicka iväg dem?

No poo is da shit
  • 3busungar

darby skrev 2009-02-16 23:15:54 följande:

jag är tyvärr jättedålig mamma typ,.. Kände mig rastlös direkt o har börjat att jobba lite smått,.. Min bebis är 5mån. Men när jag jobbar är bebis med pappa el farmor,..:)
    nä inte är du en dålig mamma.
    man gör ju som man själv vill.
    o att bebisen är med sin pappa är ju viktigt det med..

Man är så olika,en del har fullt upp som föräldraledig.
    o andra blir rastlösa..
    en umgängeskrets är väl en fördel att ha om man ska klara av att vara hemma en längre tid.
    för sin egen skull..
  • MuFia

Jag är hemmamamma (jobbar hemma.)Vi har jordbruk med mjölkkor så både jag och maken jobbar hemma.Vår äldsta son är nu 7 år så han går i förskoleklass 3 dgr/v.För övrigt är han hemma.Han började på Dagis när han var 5 år.15 tim/v.
    Våra tvillingar blir 4 år nu i mars och de är fortfarande hemma.

Våra älsklingar Valdemar -02 William och Matilda -05
Svar på tråden Hemmamamma?