• pajen1

Fick ditt barn hjärnblödning vid förlossningen? Hur gick det sedan?

Har en son på snart 4 veckor som fick hjärnblödning vid förlossningen. Hans kramper slutade efter 2 dygns medecinering och de kan inte se några "fel" på ultraljud och magnetröntgen.

Nu undrar jag hur det gått för er andra som upplevt samma sak för ert barn.

om ert barn fått ngt men, när fick ni diagnos/när märkte ni det?

Finns det ngn som upplevt samma och som har ett barn utan men/funktionshinder?

Undrar orolig mamma...

• Svar på tråden Fick ditt barn hjärnblödning vid förlossningen? Hur gick det sedan?
  • Tezz3

Min son fick hjärnblödning 2 veckor efter att han föddes. Bara att skriva privat om du vill fråga.

• Jessica1

Min son fick en hjärnblödning grad 1, född 27+5. Än så länge har han inga men av detta (6 el. 9 månader gammal) och kommer troligen inte att få några heller.

Råd för dig är att det som du bör fråga läkaren är vilken grad hjärnblödningen är och vilka områden av hjärnan som kommer att bli påverkade (om det blir någon påverkan).

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • kicka84

Vår yngsta dotter (född i v25+5) har haft hjärnblödning grad 2 och grad 4, detta fick vi veta då hon bara var några dagar.
    Nu är hon 1år och 1½månad okorrigerat, svag i vänster sida och kan inte sitta längre än ngn minut ännu. stödjer inte på benen heller i mer än några sekunder. Var lite sen med att äta annat än välling, men det är det kan ju även "vanliga" bebisar vara.
    I övrigt är hon väldigt med sig, och uppmärksam på omgivningen.
    Hon går på habilitering, och har där fått olika hjälpmedel. en träningsmatta, en hand-linda till vänster hand, en matstol är beställd som vi väntar på och förmodligen kommer hon även få en en plastskena till vänsterhand till våren.

Väldigt mycket snurrar i tankarna, men mitt hjärta överaskade oss häromdagen med att visa att hon nu kan krypa/åla sig fram för egen maskin. Ett väldigt stort framsteg för vårt minsta go´troll.

vi märkte att hon var svag i vänster då hon var ca 6mån (okorrigerat)

• Umetjejen79

Min son fick en hjärnblödning grad 3 som upptäcktes på ultraljud några dagar efter förlossning. Han föddes i v. 30. Han samlade på sig vätska i hjärnan så huvudomfånget ökade snabbt och han tappades på vätska i ryggraden 3 ggr. De första månaderna var han lite efter pga att huvudet var tungt, han hade svårt att vända huvudet från sida till sida framförallt i magläge. Vi går på uppföljning hos sjukgymnast och hon tyckte att han var sen i början. När han var 8 mån, 6 mån korrigerat så blev hon överraskad att det gått så fort framåt med hans utveckling. Förra veckan var vi där och då var han 10 månader, 8 mån korrigerat och hon sa att hon tyckte att han rörde sig som en 10 månaders bebis. Han kryper och drar sig upp mot saker och går när han får hålla i någons fingrar, någon svagare sida märks inte.

Hoppas det går bra för er lille son.

• cloudberry79

Min lille grabb fick en grad II-blödning några dagar efter förlossningen, den följdes upp med regelbundna ultraljud, vid 5 månaders ålder syntes inte mer än en skugga på UL, då ansåg de att han var färdigövervakad. Hans motoriska utveckling är inom normalspannet, han började gå i slutet av december, då var han ett år korrigerat. Det enda avvikande som vi märkt på honom nu är att han inte verkar kunna bestämma vilken hand han ska använda, och att han använder fel fingrar på högerhanden (pekar och trycker på saker med långfingret istället för pekfingret t ex) men det kan vara helt normalt det också. Hur som helst är det ett mycket litet problem om man ser till hur det hade kunnat bli. Han är född i vecka 28, oktober -07.

Skillz that Killz 10k+
  • liten elsa

Vår son fick en hjärnblödning grad 3 i vänster ventrikel, som upptäcktes första levnadsdygnet. Blödningen gjorde att dräneringen av hjärnvätskan inte fungerade som det skulle, vilket gjorde att huvudomfånget ökade dramatiskt. Ibland rättar det till sig av sig självt, men i vårt fall blev det en shuntoperation. De första sex månaderna fick han epilepsimedicin eftersom han hade epileptisk aktivitet enligt EEG. Det avtog sedan och han behöver ingen medicin.

Idag är han 1 år (10 mån korr) och är en vaken och nyfiken kille. Hittills har han fått en CVI-diagnos, en skada på syncentrat, som innebär att han har/kommer att få problem med syntolkningen (djup, avstånd, känna igen ansikten, m.m.). CVI-skadan gör att han skelar, det var värre för några månader sedan och har blivit bättre på senare tid.

Läkarna förväntar sig en cp-skada, men den har vi inte sett av ännu. Han sitter stadigt, griper bra (har börjat med pincettgreppet), han jobbar på att lära sig krypa och har inga motoriska problem. Det ser bra ut nu, men är ingen garanti för att det inte dyker upp något längre fram (som när han ska lära sig gå till exempel). Fast det får vi ta itu med då.

• Misilo

Hej!
    Jag hoppas allt är bra med din lille. Min yngste son är i dag 1 1/2 år och föddes i v. 27. När han var en vecka upptäcktes en grad 3 blödning som efter ett par veckor visade sig ha avstannat och gått tillbaka. Då upptäcktes istället en liten fläck som visade på en syrebrist i den andra hjärnhalvan. Läkarna visste inte vad det kunde leda till, utan det var bara att vänta och se. De kunde inte ens lova att han skulle lära sig gå, men.. I dag är lilleman helt i kapp med vikt och längd, han har inga som helst svårigheter efter sin blödning. Går, springer, dansar och pratar! Han är ett riktigt litet mirakel.

Vi går fortfarande på extra läkarkontroller men de ser inget som avviker, men framtiden går det inte sia om. Prematurer kan ju bli extra stresskänsliga etc. Jag hoppas allt går bra för er, tänker på er och önskar er all lycka till! De är tuffa de där små!
    Kram Mimmi

• pajen1

Ja än så länge mår vår lille kille hur bra som helst. Han är väldigt social (ler, skrattar, söker blick etc) och så vitt jag förstår så gör han det som tremånaders bebisar gör. Men oron finns där hela tiden... (överanalyserar rörelsemönster, tycker ibland att han är starkare på sin vänstra sida och nästa dag så tycker jag tvärtom.... Är inte vänstra foten lite sned etc etc). Men jag försöker leva i nuet och vi kontrolleras ju av sjukgymnast och läkare med jämna mellanrum...

• Grüth

hej! vår son född i v 24+3 föddes fick en grad fyra av fyra blödning. neo har alltid haft begränsad rörelseförmåga i vänster kroppshalva och fick diagnos cp för nån månad sen. detta påverkar hon för han är väldigt sen utveckligen. rent förståndsmässigt lr vad man ska säga verkar han vara med. förstår saker härmas lyssnar och lär sig fast de kanske tar lite längre tid än ett friskt barn. Men så länge  han mår bra och är lycklig spelar inget annat nån roll. Denna killar har inga begränsningar. han har kämpat för sitt liv och övervunnit den tuffaste kamp som en människa kan göra. Denna kille har inge begränsningar<3

Svar på tråden Fick ditt barn hjärnblödning vid förlossningen? Hur gick det sedan?