Mitt hjärta är hemma skrev 2009-02-13 22:01:18 följande:
Hej!Jag vill absolut inte förringa din skräck eller öka den, men jag måste få säga att jag hoppas att du kan tänka om. Jag var döskraj för både snitt och vaginalt, helt panikslagen. Sedan gick jag Annas Profylax med Anna Wilsby och skräcken som jag känt för vaginal förlossning försvann nästan helt på två timmar. Overkligt.Dessvärre blev det snitt för mig ändå och det är det värsta jag någonsin varit med om. Kan inte tänka mig något värre. Snitt är något jag inte ens önskar min värste ovän. (Jo, möjligen just den värste.)Jag var hos kurator om min förlossningsskräck, det hjälpte ingenting. läste böcker, tränade mentalt, inget hjälpte utom profylaxkursen. Den var en mirakelkur för mig.Efter snittet kunde (och fick) jag inte lyfta min baby, jag kunde inte resa mig själv på flera veckor, efter sju veckor kunde jag börja gå i normal takt igen. Man blöder inte mindre vid snitt än vid vaginalt. Smärtan var så fruktansvärd och ändå gjorde läkarna inget fel, de var mycket kompetenta. För mig är det obegripligt att man kan önska sig snitt med alla komplikationer som det innebär.Det känns alltid elakt att säga till någon som är rädd att skärpa sig, och att skärpa dig är inte vad jag försöker säga, bara att jag hoppas du istället kan bli av med din skräck genom att jobba med det massor, hitta något sätt som fungerar för dig.Önskar dig lycka till oavsett på vilket sätt du får föda, men jag hoppas för din skull att du kan bli "omvänd"! Det gör nämligen ont i hela min själ när jag ser någon som vill ha snitt. Jag önskar ingen så illa ju.Hoppas du får som du önskar när tiden är inne och att det då känns bra med metoden du valt!
Jag förstår vad du vill säga och jag uppskattar det, men för mig var den vaginala förlossningen något jag inte skulle önska min värsta fiende, och det värsta jag någonsin varit med om.
Jag är absolut medveten om att det kan bli komplikationer vid ett snitt och att det inte alls är säkert att jag mår bättre efteråt. Men jag VET hur det känns att föda barn och även om det går lättare (=fortare) med andra barnet så är det inget någon kan garantera och med det inget alternativ.
Dessutom så vill jag inte att det ska gå fortare då jag gick från att vara öppen 6 cm till att ha en bebis på 15 minuter. Och den smärtan och ångesten önskar jag ingen. Min EDA slutade dessutom att verka efter en timme, så den litar jag inte heller på längre.