• Pappa Pu

    Hur får jag bra bild på TV:n

    Hej,
    Ibland har man större eller mindre problem. Ett litet problem för vissa kan vara stora för någon annan.

    Dålig TV-bild är mitt problem och kanske någon kan hjälpa mig hur jag löser dtta. Jag har äntligen skaffat en platt-TV och i butiken var det förstås en riktigt bra bild men på väggen hemma är den väldigt dålig. Jag antar att det är fel sladdar eller nåt men kan ingenting om det tekniska.

    Jag har en ca. 12 meter lång antennsladd till TV:n, och jag har en digital-box och en DVD kopplad till TV:n. Mellan TV:n och boxen/DVDn sitter det scartkablar.

    Kan någon upplysa mig om hur tusan jag skall göra för att få en bra bild?

  • Svar på tråden Hur får jag bra bild på TV:n
  • Nixx

    Om även bilden från digital-tv:n är dålig är det kanske dags att köpa nya sladdar.

  • Pedero

    Köp nya scart-kablar (profigold eller clicktronic duger bra) och vill du bli aningens mer seriös köper du även en DVD som heter DVD esentials för att kalibrera bilden på TV.

  • Pappa Pu
    4barn skrev 2009-02-21 21:38:20 följande:
    Vet inte om jag kan hjälpa, men vad är det för TV, box och DVD?
    TVn är en Finlux 32, DVDn en JVC och boxen en Samsung.
  • Pappa Pu
    Pedero skrev 2009-02-22 10:34:21 följande:
    Nu vet jag inte exakt vilka slags sladdar och in/utgångar du har till din box och DVD-spelare, men bra scart-cablar ger en helt ok bilkd. Däremot ger billiga och icke fulldragna scartkablar en ren skitbild. Bäst är om du drar HDMI eller komponentkabel.Pappa Pu skrev 2009-02-15 13:40:17 följande:
    Det är de kablar som följde med när jag köpte TVn. Inget direkt märke alltså. Jag har en vanlig antennsladd på ca. 12 meter, spelar det någon roll?
  • Pappa Pu
    Pedero skrev 2009-02-26 14:24:33 följande:
    Köp nya scart-kablar (profigold eller clicktronic duger bra) och vill du bli aningens mer seriös köper du även en DVD som heter DVD esentials för att kalibrera bilden på TV.
    Tack för tipset!
  • Nixx
    Svar på #14
    Pappa Pu skrev 2009-03-03 13:27:35 följande:
    Det är de kablar som följde med när jag köpte TVn. Inget direkt märke alltså. Jag har en vanlig antennsladd på ca. 12 meter, spelar det någon roll?
    Dålig antennsladd är ett vanligt problem, längden har stor betydelse för bildkvalitén och en längre sladd ställer högre krav på ett det är en bra sladd från början.

    Scart-kontakter är snällare, och jag skulle nöja mig med att köpa någon guldpläterad på kjell o company. Det kan hända att de även har ok antennsladdar.

    Undvik Clas Ohlsson's sladdar då de enligt mig håller en mycket låg kvalité.
  • Pedero
    Nixx skrev 2009-03-03 15:16:53 följande:
    Pappa Pu skrev 2009-03-03 13:27:35 följande:
    Dålig antennsladd är ett vanligt problem, längden har stor betydelse för bildkvalitén och en längre sladd ställer högre krav på ett det är en bra sladd från början.Scart-kontakter är snällare, och jag skulle nöja mig med att köpa någon guldpläterad på kjell o company. Det kan hända att de även har ok antennsladdar.Undvik Clas Ohlsson's sladdar då de enligt mig håller en mycket låg kvalité.
    Nej längden är av mindre betydelse. En antennsladd är en helt vanlog koax och bär utan problem signal 100m utan att tappa kvalitet. Däremot gör skarvningar och trasiga sladdar sitt till.

    Guldpläterat är absolut inte ett måste för de flesta svenssons, men det skadar inte på något sätt. Läs då hellre om antalet trädar/tjocklek, syrefasthet och avskärmning på de kablar du/ni köper.
  • Nixx
    Pedero skrev 2009-03-04 13:03:08 följande:
    Nej längden är av mindre betydelse. En antennsladd är en helt vanlog koax och bär utan problem signal 100m utan att tappa kvalitet. Däremot gör skarvningar och trasiga sladdar sitt till. Guldpläterat är absolut inte ett måste för de flesta svenssons, men det skadar inte på något sätt. Läs då hellre om antalet trädar/tjocklek, syrefasthet och avskärmning på de kablar du/ni köper.
    Om coax kabeln håller hög kvalité, vilket få antennkablar gör.

    Bemödar man sig att köpa en scart som är guldpläterad är det även troligare att kablarna inuti håller en högre kvalité, även om själva guldpläteringen inte gör så stor skillnad.
  • Mylagos
    Nixx skrev 2009-03-04 15:26:51 följande:
    Om coax kabeln håller hög kvalité, vilket få antennkablar gör. Bemödar man sig att köpa en scart som är guldpläterad är det även troligare att kablarna inuti håller en högre kvalité, även om själva guldpläteringen inte gör så stor skillnad.
    Den som tror att guldplätterade kablar har någonting med bildkvalitet att göra är klart lurade. Skillnaden är inte märkbar med det mänskliga ögat. Sorry om någon tar åt sig av detta men det är bättre att ni får reda på det nu än efter ni lagt ut stålar på lyxkablar ^^

    LCD-skärmar är extremt kassa på att spela upp icke-HD material, så är det bara. Vissa är bättre än andra men om du jämför men en tjock-tv kommer du bli besviken.
  • Nixx
    Mylagos skrev 2009-03-06 15:06:52 följande:
    Den som tror att guldplätterade kablar har någonting med bildkvalitet att göra är klart lurade. Skillnaden är inte märkbar med det mänskliga ögat. Sorry om någon tar åt sig av detta men det är bättre att ni får reda på det nu än efter ni lagt ut stålar på lyxkablar ^^ LCD-skärmar är extremt kassa på att spela upp icke-HD material, så är det bara. Vissa är bättre än andra men om du jämför men en tjock-tv kommer du bli besviken.
    Läste du inlägget ordentligt?
Svar på tråden Hur får jag bra bild på TV:n