• Videli

Vi med tonårsbarn 13-15 åldern

Här kan vi väl samlas och diskutera våra

MonsterÄnglar

Hur ni bemöter vissa frågor, situationer, konflikter!
  • Svar på tråden Vi med tonårsbarn 13-15 åldern
  • llinaa

har hon pratat med tjejen eller träffat henne så att hon vet att de ÄR EN TJEJ och inte en kille som bara utger sig för att vara de

• mimmi 1

ja, dom har pratat... både i mobilen, och senast idag hade hon ringt hem hit och undrat varför min dotter inte var inne (i datorn) eller hade mobilen på....

det var min son som svarade, jag var inte hemma...
    dom har ju både lurar och webkamera nuförtiden... så nog tror jag att det stämmer att det är en tjej... men den tjejen verkar ju helt besatt... och mycket troligt lesbisk... och det är ju det jag är så orolig över... att min dotter tror att hon dras till tjejer pga den här då.....som jag skrev innan, hon befinner sej i en mycket påverkbar ålder, ...

• llinaa

mimmi 1 skrev 2009-03-19 22:45:48 följande:

ja, dom har pratat... både i mobilen, och senast idag hade hon ringt hem hit och undrat varför min dotter inte var inne (i datorn) eller hade mobilen på....det var min son som svarade, jag var inte hemma...dom har ju både lurar och webkamera nuförtiden... så nog tror jag att det stämmer att det är en tjej... men den tjejen verkar ju helt besatt... och mycket troligt lesbisk... och det är ju det jag är så orolig över... att min dotter tror att hon dras till tjejer pga den här då.....som jag skrev innan, hon befinner sej i en mycket påverkbar ålder, ...
    Att prata över nätet är ju inte farligt men jag hoppas att de inte sitter nakna och pratar eller har cyber sex.
    Hon skall ju inte försumma sit vanliga liv för henne.
  • mimmi 1

nej, så långt har det inte gått....
    och jag inser ju att jag inte kan bryta deras kontakt....
    Men min oro finns där hela tiden, ligger och gnager som en kyrkråtta....
    ens barn betyder ju allt... och det är så jobbigt när det inte känns bra....

Men... datorn är datorn, och vi har bestämt, min man och jag. att hon bara måste dra ner på datoranvändandet, och lyssnar hon inte på det, så kommer jag att installera en sån där internetbegränsare... man programerar in hur länge per dygn som man tillåter internet trafik, och när den tiden gått, så släcks internet ner, och det går inte att komma in förän nästa dag.... men jag tycker inte satt man ska behöva gå så långt bara för att en 14-åring inte kan respektera och följa de regler man som förälder sätter upp....

hon försummar ju allt annat hela tiden...läxor, kompisar, städning......

• llinaa

mimmi 1 skrev 2009-03-19 23:14:37 följande:

nej, så långt har det inte gått....och jag inser ju att jag inte kan bryta deras kontakt....Men min oro finns där hela tiden, ligger och gnager som en kyrkråtta....ens barn betyder ju allt... och det är så jobbigt när det inte känns bra....Men... datorn är datorn, och vi har bestämt, min man och jag. att hon bara måste dra ner på datoranvändandet, och lyssnar hon inte på det, så kommer jag att installera en sån där internetbegränsare... man programerar in hur länge per dygn som man tillåter internet trafik, och när den tiden gått, så släcks internet ner, och det går inte att komma in förän nästa dag.... men jag tycker inte satt man ska behöva gå så långt bara för att en 14-åring inte kan respektera och följa de regler man som förälder sätter upp....hon försummar ju allt annat hela tiden...läxor, kompisar, städning......
    de bästa är ju att prata med henne om de. Hon måste ju kunna ha ett annat liv med. Hur blir de om ni tex skall åka på semester i sommar? Vill hon följa med elelr hon vill vara henna och sitta vid datorn istället.
  • delifi2

Har en trotsig tonårsdotter som lugnat ner sig lite nu, hon är 15 och hennes syster är 18.

I min blogg finns lite som jag har skrivit till min dotter 15-åringen när hon var som värst, jag skrev ut det och gav det till henne sen, efter det blev det faktiskt lite bättre och vi har mycket bätter kontkat nu än för några månader sen

• Tezz72
    delifi2 skrev 2009-03-19 23:26:43 följande:
    Har en trotsig tonårsdotter som lugnat ner sig lite nu, hon är 15 och hennes syster är 18.I min blogg finns lite som jag har skrivit till min dotter 15-åringen när hon var som värst, jag skrev ut det och gav det till henne sen, efter det blev det faktiskt lite bättre och vi har mycket bätter kontkat nu än för några månader sen
    Var inne och läste din blogg, så träffsäker när det gäller min dotter också. Hon är 14 år nu, men har varit en mardröm sen hon fyllde 11 år. Men hon börjar lugna ner sig lite. Men fortfarande är det jobbigt, hon tror att ingen älskar henne.
  • delifi2

jag tycker det är svårt och jobbigt när de tror att ingen älskar dom. Fast jag kommer oxå ihåg att jag trodde att ingen av mina föräldrar älskade mig.

Känns så skönt när de börjar lugna ner sig och att de vet att de har sina föräldrar.

ang konfirmation så vill emin dotter det när hon gick i 8:an trodde oxå att det var mest presenter som lockande men efter några ggr så tröttnade hon och sa: jag fattar inte vrf man ska gå och göra nåt tråkigt bara för att få presenter så jag slutar.
    Och det gjorde hon, det var hennes eget val och det tyckte jag var bra av henne.

agn data, så har inte hon nån egen data och vi har ingencam som är inkopplad, känns säkrare så tycker jag, då vet jag och har mer koll på vad hon gör, jag vet vika sidor hon är inne på och skulle jag vilja kan jagläsa hennes msn chattmen om jag skulle känna mig orolig över nåt men än så länge sköter hon sig ang det.

Har era barn kommit hem fulla nångång?
    hur ställer ni er till alkhol osv osv

jag tyckte det var så enkelt när de var yngre, då skulle jag blankt säga nej till det och hon skulle inte få smaka osv osv. Men när jag fick reda på att hon drack nångång då å då så blev jag mer osäker, då ville jag ha koll på vad hon drack för något ist för att inte veta...

TYcker det är jättesvårt, jag vill ju inte att hon ska dricka men jag kan inte förbjuda henne för det, då kommer hon iaf göra det iaf. Men jag kan säga att jag inte tycker om det och att hon ska vara försiktigt.

Hon kom hem en kväll och var verkligen på lyset, kunde knappt stå och spydde. Hon fick utegångsförbud efter det. Men jag är faktiskt tacksam för att hon kom hem och inte somnade i nån buske eller nåt annat

• mimmi 1

ja, det är inte alltid så lätt att hantera våra tonåringar.... för mycket bestraffning, som utegångsförbud, dataförbud etc, kan ju leda till att dom inte kommer hem tex, om dom är berusade, utan sover över nånstans, samtidigt som man måste markera, att dom gått över gränsen till det tillåtna....

På ett föräldramöte sas det från skolan, att det är så viktigt att vi som föräldrar sätter gränser, och att vi bryr oss, men hur lätt är det när man får slängt rakt i ansiktet, hur hemsk man är? att man lägger sej i? att man bara vill jävlas?
    Det verkar ju inte alls som dom fattar att det det är för deras eget bästa...

jag skulle vilja tt man i skolan, tog upp det här med jämna mellanrum, att man där förklarade, att de som har föräldrar som ställer krav, som sätter gränser, och förbud.. är de som har föräldrar som verkligen bryr sej, och som vill deras barn väl..... jag tror att ungarna lyssnar mer på utomstående än på föräldrarna.

• delifi2

jo jag tror oxå att de lyssna mer på andra än på oss.

Fast förbud och straff tror jag inte så mycket på, som tex att hon inte ska dricka det kan jag aldrig förbjuda henne för hon kommer göra det iaf, men jag kan ge henne utegångsförbud, jag har inte det än mer 1 vecka för jag skulle inte stå ut med henne i mer än 1 vecka, när hon har utegångsförbud är det bara gnäll. å eftersom hon inte har någon egen data eller mobil (för tillfället) så är det ännu mer gnäll

• llinaa

Jag har inte haft problem med mina ennu och de är sköönt

• mimmi 1

har aldrig haft problem med min 18 åring heller.... det räcker så bra med 14-åringen!

Svar på tråden Vi med tonårsbarn 13-15 åldern