• LykkeLee

Hur mycket får era tonåringar i månadspeng och vad ska det räcka till?

Vad betalar ni utöver månadspengen? Hur mkt rör det sig om?

Min dotter på 13 har 600:-

• Svar på tråden Hur mycket får era tonåringar i månadspeng och vad ska det räcka till?
  • mandelblomma

näradig skrev 2009-02-15 15:20:21 följande:

de får barn/studiebidraget och det räcker till vardagsnöjen. tex ficka på stan, mobiltelefon osv. Inga kläder eller stora nöjen mm
    oj det var frikostigt ...min dotter brukar suckande berätta om kompisar som har det så, 1000kr i månaden bara till nöjen ;)
  • Dark star

Min dotter (11år) får 50:- i veckan, det är till en tidning och godis, annat får hon av mig, om hon ska på bio eller nåt.

• näradig

mandelblomma skrev 2009-02-15 15:38:08 följande:

näradig skrev 2009-02-15 15:20:21 följande:
    oj det var frikostigt ...min dotter brukar suckande berätta om kompisar som har det så, 1000kr i månaden bara till nöjen ;)
    Vi anser att det behövs för att ha det roligt och samtidigt att det inte är för mycket utan det ändå behövs att hushållas med.
  • mandelblomma

näradig skrev 2009-02-15 15:50:55 följande:

mandelblomma skrev 2009-02-15 15:38:08 följande:
    Vi anser att det behövs för att ha det roligt och samtidigt att det inte är för mycket utan det ändå behövs att hushållas med.
    ok ja jag tror iofs att det är lite ovanligt mycket...hur gammal är hon/han?
  • näradig

mandelblomma skrev 2009-02-15 15:52:36 följande:

vi har inga hemmaboende tonåringar idag men detta gäller från ca 12-årsålder men då med mera hjälp att hushålla med dem .

jag tror att de flesta av vännerna har haft liknande.
  • Majsan70

Min son på snart 17 år har 800 kronor i månaden till enbart nöjen. Jag betalar 100 kronor i telefon varje månad samt fritidsintressen och en tidningsprenumeration. När han fyler 17 i april så går pengen upp något helt enligt tabellen på swedbank.

Dottern som är 14 år, får 800 kronor i månaden. Detta skall räcka till kläder och nöjen. Jag lägger till en peng för vinter ytterkläder och skor. Jag betalar 100 kronor i telefon abb., fritidsintressen och en tidningsprenumeration.

• näradig

mandelblomma skrev 2009-02-15 15:52:36 följande:

har inga tonåringar hemma nu.

det beror givetvis på livsstill. Vi lära våra barn att tänka och handla ekologiskt likaväl som ekonomisk. Vi vill att de äter och dricker vettigt och handlar BRA kläder . en tusenlapp skulle aldrig räcka till att handla på ett sätt som gynnar naturen och människor i resten av världen och vara skonsamt för dem själva
  • 17årig Ungdomsgrabb

Kommer själv ihåg hur galet det kändes när jag fick mitt första bankkort samt studiebidrag i julklapp vid 14års ålder, måste tyvärr säga att det var alldeles FÖR fria händer.

Hade möjligheten att köpa alkohol var och varannan helg utan att föräldrarna hade minsta aning vad pengarna gick på.

Började även snusa/röka redan vid 14års ålder och det gjorde jag oupptäckt fram tills jag var 16.

Tycker det är bättre att ni ger dom pengar när dom ber om det så ni även kan fråga dom VAD det går till så ni har mer koll på vart pengarna hamnar.

• RedRoses

Jag och mina syskon har alltid fått vår ålder plus en nolla efter i månadspeng och de ska räcka till allt vi vill göra, godis, bio m.m

Mat får vi och kläder om det är ngt vi verkligen behöver.

Men året vi börjar gymnasiet så får vi hela barnbidraget och då ska de räcka till mobilen med. Och då blir det till att jobba på sommaren eftersom vi inte får pengar då.

Svar på tråden Hur mycket får era tonåringar i månadspeng och vad ska det räcka till?