• Foodlover

Fler barnfamiljer som bor eller ska flytta till Paris.

Kan vi inte följas åt och hjälpa varandra med råd & tips.
    Jag och min man & 3-åriga dotter ska flytta till Paris i augusti månad och skulle jätte gärna vilja ha kontakt med andra svenska familjer där.

• Svar på tråden Fler barnfamiljer som bor eller ska flytta till Paris.
  • Laurentia

Jag bor redan i Paris-regionen och svarar gärna på frågor.

Annars finns www.levaiparis.se, som är en site för svenskar som bor i eller är på väg att flytta till Paris.

• Foodlover

Laurentia
    Åh vad bra! Jag har en massa frågor och funderingar.
    Vi vill gärna bo centralt i Paris när svenska skolan. Hur får man tag på en bra lägenhet att hyra under i första hand 10 månaders tid?
    Hur trivs du i Paris? Hur länge har ni bott där?
    Hur trivs barnen?
    Man är ju så otroligt nervöd när man ska flytta framför allt för min dotters vidkommande. Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få.

• Laurentia

Jag har bara en kort erfarenhet av att hyra lägenhet, men jag kan tipsa om följande sida på engelska för att hitta lediga lägenheter:
    www.seloger.co.uk
    Svenska skolan ligger i 17e arrondissementet, så fyll i postnummer 75017. Nära ligger även 8e, 16e och 18e.

Tio månader är ändå ganska lång tid när det gäller en lägenhet. Uppsägningstiden brukar vara på tre månader (eller en om lägenheten är möblerad), så det är bara onödigt att nämna att ni eventuellt inte tänker stanna så länge.

Jag har bott länge i Paris-regionen. Jag har fransk sambo och tillsammans har vi två barn som är födda här. Själv trivs jag bra och mina barn vet ju inte om något annat :)

• Foodlover

Tack så mycket för dina svar.
    Ja, det är inte lätt att hitta lägenhet i Paris. Hyrorna är väldigt höga och ytorna är inte speciellt stora. Men jag tror nog att vi ska lyckas hitta något inom vår budget.
    Var i Paris bor ni?

• Laurentia

Vi bodde i centrala Paris, men tröttnade på den höga hyran, de små ytorna och den dåliga standarden, så vi valde att flytta ut i förorten istället. Nu bor vi sedan fem år 35 km väster om Paris, där vi köpt hus.

• Foodlover

Okej, hur trivs ni där? Är det okej att bo utanför Paris? Jag antar att hyrorna där är betydligt lägre?

• Laurentia

Vi trivs bra här ute i förorten, men hade allra helst flyttat från Paris-regionen. Med två barn under tre är vi ändå inte inne i Paris så ofta, så vi hade lika gärna kunnat bo i (eller utanför) en mindre stad, där vi fått mer för pengarna. Tyvärr är det svårt att hitta jobb till oss båda i samma stad någon annanstans.

Jo, hyrorna är lägre om man bor utanför Paris, men det beror också på var. Det finns förorter som till och med kan vara dyrare än Paris (Saint Mandé, Vincennes, Neuilly, Issy-les-Moulineaux). Hyrorna beror mycket på hur snabbt man tar sig in till Paris, men förstås även hur fint området är och lägenhetens standard. Jag upplever det som att standarden ofta kan vara lägre inne i Paris, eftersom det alltid finns någon som är beredd att betala. Fast det gäller nog främst mindre lägenheter, som inte är tänkta till familjer.

• ksthlm

Foodlover,

Vi ska flytta till Paris i maj. Har ni fått en plats på svenska skolan? Vi står i kö för vår dotter som är 3,5 år och hoppas verkligen vi får en plats till hösten. Har ni hittat ngt boende? Vi har precis fått tag på en lägenhet på 17.

Svar på tråden Fler barnfamiljer som bor eller ska flytta till Paris.