• sahara

Är jag löjlig som inte vill att ungdomarna åker iväg långt med nytagna körkort i halkan ?

Min dotter och hennes kompisar ska åka iväg över dagen på en nöjestripp.ca 35 mil tur och retur.En förälder lånar ut sin bil.
    Ungdomarna är 18 år och två av dem har körkort.Alltså ganska nytagna körkort.
    Vädret är ju snöigt och halt.Usch, jag tycker inte alls om detta.Tjejerna som har körkort har ju ingen vana alls i halkkörning.Förutom det dom fick i och med att dom tog körkortet.Min dotter blir bara sur när jag påpekar detta och tycker att jag är löjlig.
    Är jag löjlig ? Jag som har haft körkort i 25 år skulle inte åka iväg så långt i det här väglaget om det inte var absolut nödvändigt.

• Svar på tråden Är jag löjlig som inte vill att ungdomarna åker iväg långt med nytagna körkort i halkan ?
  • buffybus

det är ju inte så mkt o göra.. skulle dem åka av vägen så lär dem sig utav det iallafall.

men förhoppningsvis så e man försiktig när man dessutom precis fått körkortet.. tror det kommer gå jätte bra faktiskt..!!

André ska bli storebror i Juli-09
  • Schnooglewookiemush

Jag tycker inte att du är löjlig, men de får ju göra som de vill.

• Majsan70

Klart att man får vara orolig, men summan är ju till slut att de måste få öva sig i att köra.

Man måste ju lära sig alla väglag. Deras kunskaper är ju färska så det går nog alldeles utmärkt!

• Felicia6

jag tycker inte att det är löjligt om du inte tycker man ska åka i snöstorm oavsett hur länge dom haft körkortet men jag hade inte brytt mig så mkt om att dom "just" tagit körkortet.

Är det halt kan det hända olyckor oavsett hur längeman haft körkortet.

Själv körde jag i snöoväder så långt då jag haft körkort i 1månad men det gick bra och jag var försiktig och förnuftig i mitt körande.
    (bor dessutom i norrland så då det är snöoväder så är det verkligen oväder).

Säg bara att du vill dom ska ta det lugnt och låt dom sen åka

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Garderobshylla

Dom har ju körkort, man får väl hoppas dom fått det för att dom faktiskt kan köra bil!
    Och dom kan ju inte stanna hemma bara för att det är halt, snöar lr är mörkt ute, släpp taget och be dom köra försiktigt!

• Houston Dogg

Själv kör jag aldrig i snöoväder så jag förstår mycket väl din oro. Men de är ju 18 och myndiga så du kan kanske inte hindra dem? Förklara noga hur orolig du är så kanske de tar det extra lugnt?

Bävar för den dagen min lilla gosse ska ut och köra med nytt körkort och halka...

• sahara

Naturligtvis kan jag inte hindra dom.Men gud vad jag kommer att vara orolig på torsdag.

• llinaa

nä du är inte löjlig alls

• sahara

Det är väl en sak att dom vill ut på sin nöjestripp.Men en annan att dom prompt måste åka nu och i denna halka.Jag föreslog att dom skulle åka på påsklovet istället då det inte är någon risk för halka.Men min dotter förstod inte problemet.
    Men många ungdomar tror väl att dom är odödliga.

• sahara

Dottern och kompisarna kom hem för en stund sedan - helskinnade.Tack o lov.

• extraordinär invandrare

Jesus christ kvinna slappna av! :) Iofs ska jag inte säga så mycket eftersom jag redan hamnat 2 gånger i diket inom en månad haha. Så går det när man kör för fort i halkan :)

• ta vad som helst då
    sahara skrev 2009-02-19 22:16:44 följande:
    Dottern och kompisarna kom hem för en stund sedan - helskinnade.Tack o lov.
    Jag förstår dej helt o hållet, min 18 åring skulle åka o hämta sin syster mitt i snöyran, och mitt i natten, så jag sa till henne att jag kan köra,

ärligt, jag fick nästintill en utskällning..... Hon klara detta inga problem.... Men alltså, även jag skulle dra mej för att köra då,

då har jag haft körkort i 23 år. Visst hon e 18, men har ju faktiskt bara körkortet på prov i 2 år....

Men gud va kaxiga dom är i den åldern, och världsvana oxå......
  • mimmi 1

TS... visst gick det bra iallafall?? men du är absolut inte löjlig!! det handlar ju bara om att man är sååå rädd om sina barn att man skulle bli tokig om det hände nåt!!

Min som fyller snart 18, och han jar flera kompisar med färska körkort, och jag är livrädd varje gång dom ska ut o åka.... killar kan ju vara lite tuffa i sin körning, och ska visa polarna vad dom går för osv....

Men, man kan ju inte göra så mycket, förutom att be dom att köra försiktigt, och att inte busköra...

• sahara

Jo då, det gick bra.Tack o lov.
    Jag kanske oroar mig för mycket.Jag vet inte.
    Tycker bara det är så jobbigt med tonåringar ibland.Just för att man inte har samma koll som när dom var små.Men jag försöker tagga ner oron.

Min son fyller 15 i höst och jag oroar mig redan för mopedkörningen.Jobbigt...
    Men vi ska snart börja "plugga" på trafikregler och sånt.Så han i alla fall är så förberedd man kan bli.Det kanske till och med finns någon kurs för blivande mopedister ? Det måste jag ta reda på.

• mimmi 1

ja, ska dom ha EU-moppe så krävs ju moppe körkort.... då går dom på körskola, och sedan får dom köra upp... men till vanliga 30-moppar krävs ingen kurs...

Svar på tråden Är jag löjlig som inte vill att ungdomarna åker iväg långt med nytagna körkort i halkan ?