• Linisen

Äggdonationstråden- för oss som behöver ÄD

Helt plötsligt är vi lite fler "systrar" här som behöver ÄD för att få möjligheten att bli mammor.

Denna tråden är för oss som ska/ håller på och har gått igenom en äggdonation.

Mitt förslag är att alla drar en kortis om sig själva, vart man befinner sig just nu i hela processen och hur man planerar att gå vidare

Jag börjar!

Jag kallas Linisen är 26 år och har POF som diagnos, alltså för tidigt klimakterie. Jag äter Levial, ett östrogenprerat, för mina problem med svettningar och vallningar. Har haft jättemycket problem med detta, också störd nattsömn.

Jag är utredd och anses färdig på Sahlgrenska, Göteborg. Dock är jag mycket kritisk då jag inte får igenom de undersökningar jag vill göra. De kan inte ge mig svar på om jag har ägg kvar eller om de är av dålig kvalite. Alltså vet jag ärligt talat inte om det faktiskt finns ägg kvar. Jag har nte gjort någon äggledarspolning och inte ens ett vanligt ultraljud på SU utan där går man bara på de provsvar jag fått från min underbara gyn.
    Mina FSH värden är på tok för höga men innan jag började äta östrogen hade jag "normala" värden igen, ingen vet varför och om det påverkar min möjlighet att få barn.

Tyvärr har jag inte möjlighet att stå i kö i Finland då min ekonomi inte tillåter det, m.a.o jag sparar

Vi är för tillfället just nu inte i barnatagen då jag står i kö för ÄD på SU, väntetiden är 3 år.

Kram Linisen

• Svar på tråden Äggdonationstråden- för oss som behöver ÄD
  • Linisen

Hej

Besöket på Reproduktionsmedicin var helt ok, en titthålsoperation ville de inte göra men de kunde tänka sig att göra en äggledarspolning vilket kändes skönt. Även om det inte hjälper mig så mycket känns det skönt rent mentalt och kunna göra det man kan för att sedan få till ett avstamp. Att sätta punkt känns viktigt för mig.

Ett ultraljud sa att jag hade väldigt små äggstockar vilket tydde på väldigt få ägg men det fanns tydligen några ägg kvar!
    Mina äggstockar har samma storlek som på de i övre 40-års åldern, känns inte så kul.

Äggledarspolning den 13/9 alltså.

Linisen

• pimpom

Idag är det lite tungt. Har precis fått veta att en nära arbetskamrat till mig ska bli pappa i fedruari. Det är den andra nära arbetskamraten som ska bli förälder i februari. Jag är verkligen jätte glad för dem, men samtidigt vreds en liten kniv om i mitt inre när jag fick reda på dessa nyheter. Jag vill ju också bli mamma och jag kan inte på egen hand, utan måste vänta på att andra ska godkänna och göra tillgängligt för att jag ska få äggdonation. Det är liksom inte upp till mig längre, vilket känns jätte frustrerande och just idag väldigt deppigt.
    Jag är just nu uppriktigt glad över att ingen utav mina närmaste vänner väntar barn, för det vet jag inte hur jag skulle ta... Jo det vet jag, jag skulle vara jätte glad för deras skull och samtidigt känna en stor sorg i mig själv. Jag hoppas bara att jag/vi kommer till läkare snart så jag/vi kan få starta hela processen.
    Det blev nog lite rörigt men jag behövde skriva av mig lite. Sambon är inte hemma och kan ta smällen./Pimpom

• aux

Jag förstår dig precis.

Jag är överlycklig för mina vänners skull, men samtidigt så påminns jag vareviga gång om att jag inte räcker till och det gör ont, fruktansvärt ont.

Jag kan tycka att det är jobbigt att gå förbi IKEAs barnavdelning, se alla stolta mammor med barnvagnar på stan.

Jag missunnar dom inte det, men det känns...

• pimpom

4 oktober är datumet med stor text i almanackan just nu! Har äntligen fått en tid till läkare för samtal och igångdragande av hela ÄDprocessen. Även om jag är medveten om att hela processen kommer ta tid, är det skönt med ett startskott. Det är lite närvöst och spännande, Har ingen anning om vad som kommer att hända under samtalet, men det lär jag bli varse. Kram pimpom

• Bohuslän

Hej all kämpare!
    Är 37 år, inga äggledare kvar efter X så vi har gjort 3 IVF och 1 FET på Carlanderska innan läkarna på SU kom på att titta lite noggrannare på oss, inte bara konstatera att, inga äggledare = IVF funkar. Nu har jag tydligen dålig äggkvalitet eftersom de har fått "idiotstimulera" mig inför IVF och förra veckan var vi på SU där de tog en massa prover. Har ännu inte fått resultatet av proverna men jag antar att FSH och TSH är för högt. Mina äggstockar var inte jätte små, vilket var ett gott tecken, och jag hade några synliga äggblåsor förrutom den som ÄL vilket oxå var positivt men... läkaren tror ändå att ÄD är enda sättet för oss så... här är jag!!

Är det någon som vet hur lång väntetiden för ÄD är på SU om man inte har donator & om man har donator?

• Lillefot

Hej! Skrev följande inlägg under "måste använda äggdonation" i föörgår Skriver det här också..

Hej!
    Det är första gången jag skriver här, fast jag har varit här inne och läst en längre tid... Jag har Turners syndrom och saknar således egna ägg. Jag har vetat sedan jag var ca 12 år att jag inte kan få barn på egen hand. När jag fick det beskedet fanns ju knappt äggdonation. Adoption var enda alternativet. Jag känner nu att detta besked har påverkat min självbild mer än jag anat. Riktigt hur kanske jag inte har kommit underfund med än...Barn var ju väldigt avlägset och det gick ju inte att ta till sig budskapet, men någonstans kände jag nog en oro för hur min framtid skulle te sig och en tomhet inför faktumet att jag inte skulle kunna välja själv om jag ville ha barn eller ej. Jag försökte koncentrera mig på utbildning och studerade länge på universitetet (fick också en magisterexamen)

Jag har haft turen, ja det känns faktiskt som ett mirakel i sig, att ha träffat en underbar man som jag också är gift med. När vi varit tillsammans i ca 3 mån berättade jag att jag inte kan få barn. Då var det ju inte så laddat, för vi hade inte varit ihop så länge och hade hur som helst inte velat ha barn just då.

För snart två år sedan bestämde vi oss för att ställa oss i kön för äggdonation. Vi visste att väntetiden var några år, men då kändes det okej... Nu längtar vi emellertid väldigt mycket efter ett barn. Det fattas oss och det gör så fruktansvärt ont! Ja, ni som läser detta förstår säkert.. Min släkt vet ju läget och mannens föräldrar och syskon, men vi har ej berättat öppet för kompisar.

Dessutom är jag arbetslös. Har haft en projektanställning sedan jag blev klar med utbildningen, men sedan dess har det varit svårt att hitta något nytt...

Ibland får jag dåligt samvete för att jag mår så dåligt av barnlösheten, som om jag borde varit förberedd eftersom jag vetat det så länge. Men hur ska man kunna förbereda sig? Arbetslösheten är ju också påfrestande... Och ibland kanske jag har svårt att särskilja vad känslorna beror på...Men jag är en mamma utan barn, så känns det...

Mina svärföräldrar kan uttrycka saker som att "ni visste ju om det" "ni måste våga tänka tanken att det kanske aldrig blir något barn" De vill säkert väl och försöker stötta oss. Men de förstår inte hur ont det gör! Måste jag komma över mitt handikapp? Lär mig leva med det, ja, men komma över det? Tycker jag bara synd om mig själv?

Vi har haft ett par jobbiga veckor, där graviditet efter graviditet annonserats... Nu börjar t o m min annars så optimistiske make tycka det är jobbigt...

Förra veckan blev jag riktigt rädd för mig själv. Polisen hade den dagen speciell kontroll av cyklister i stan och jag blev stoppad och de ville bötfälla mig för att ha cyklat mot enkelriktat. Jag bröt ihop totalt. Varför jag? Bara sprang därifrån (pinsamt) Lugnade ner mig och gick tillbaka för att hämta cykeln och ta mitt "straff". Polisen bad mig skärpa mig i fortsättningen. Jag sa "Du vet väl inte vad jag har för problem" Jag slapp i a f böter, men var mycket uppskakad efter händelsen... Har dock inte kunnat/velat/vågat berätta ens för min man...

Det enda vi vet om väntetiden för behandlingen i nuläget är att "ni får räkna med år" Om det är ett år eller fyra vet vi inte. Visst, det är ju brist på donatorer. Vi har därför beslutat oss för att genomgå behandling i Finland, där väntetiden är ca 6 mån. Som tur är har ju min man jobb, så att vi har ekonomiska möjligheter till detta.

Hoppas någon fann det intressant att läsa min histora. Det blev kanske lite rörigt, men ändå...

Kram

• Linisen

Efter att ha gjort en äggledarsploning händer det ingeting direkt för min del.
    Jag står i kö sedan februari förra året och väntetiden är ca 3 år.
    Lite kortare om man har egen donator.

Så det blir väl bara att vänta igen.........

• Linisen

Hej alla!

Vart har ni tagit vägen?
    Vi måste ju hålla denna tråd vid liv!!!

Kramar

• Vichynoveau

Hej, jag är snart 37 år, och har just genomgått ÄD med min syster som donator. Utredningen på mig gjordes på Sahlgrenska, bl a titthål och en hel del prover. De kom fram till att jag hamnat i förtidigt klimakterium. Fick bra hjälp och stöttning av SU när vi åkte till Helsingfors, både på SU och Carlanderska. Vid den tiden var ej ÄD tillåtet i Sverige. Jag svarar gärna på frågor om ni har några.
    Kram!

• Bohuslän

Har fått svar på proverna och de var normala???? Helt otroligt, blir ändå fundersam eftersom inget försök har varit särskilt lyckat ur stimuleringssynpunkt..... men nu har de kallat oss till SU för att göra ett enda och sista IVF försök och diskutera ÄD lite mer ingående, har jag tur så kommer en FL vän att ställa upp som donator! Snacka om att det finns goda människor!!! Trevlig helg på er!

• pimpom

Lite up to date!
    Vi skulle äntligen få komma till läkare för ett första möte, där vi skulle diskutera ÄD och remiss skulle gå iväg till Huddinge dit vi ska i slutändan. Två gånger blev besöket inställt och sista gången de ställde in fick vi reda på att den läkare vi skulle träffa var sjukskriven på obestämd framtid. Då kändes det jätte tungt.
    Men de är jätte gulliga på vårt sjukhus, så vi fick en telefontid med en läkare som skriver en remiss till Huddinge. Det innebär att vårt första möte blir med läkarna där istället. Så nu väntar vi bara på de provsvar som krävs för att remissen ska skickas innan vi är igång ( hoppas jag). Så när den största besvikelsen över inställda möten lagt sig, ser jag lite positivt på tillvaron igen. Men det känns oerhört frustrerande att inte rå över sitt eget liv, utan man måste lita till sjukvårdens gång.

MVH pimpom

• Lillefot

Hej, hej!
    Har varit här inne och läst, men inte skrivit. Vi har beslutat att vi inte orkar vänt i kön i Sverige, utan har anmält oss till Finland. Där har vi redan fått tid till ett första möte. Jättespännande!

• Lillefot

Hej, hej!
    Har varit här inne och läst, men inte skrivit. Vi har beslutat att vi inte orkar vänt i kön i Sverige, utan har anmält oss till Finland. Där har vi redan fått tid till ett första möte. Jättespännande!

• Linisen

Lillefot!

Härligt, underbart!
    Är det AVA, Tampere eller Åbo?

Har två kompisar som är gravida med hjälp av ÄD genom Finland *ler*
    Verkar vara jättebra där.
    Du vet att de har en bra hemsida va??
    Kram och lycka till.

• Bohuslän

dax för en ny puff tror jag visst, hur har ni det tjejer?

• Misty

Hej!

Jag är jätteinställd på att även vi måste använda oss av ÄD för att få vår lilla bebis!

Har visserligen en chans till att göra ivf men och det ska vi göra i jan/feb men näää, jag känner i hela mig att det inte heller funkar. Mitt fsh-värde är högt och äggstockarna är sååå slöa.

Har ni tips på bra hemsidor till kliniker i Finland?
    Varför får man inte göra privat äggdonation i Sverige än, nån som vet?
    Är donatorn helt anonym i Finland så inte ens barnet får veta i framtiden?
    Hur snabbt går det om man väljer Finland (gissar att öven dom har minst 6 mån för blodprov mm)?

Mycket frågor....hoppas på svar!!!

Kram Misty

Svar på tråden Äggdonationstråden- för oss som behöver ÄD