• Maria222

Någon som kan det här med vårdnadsbidraget?

Vi har sökt vårdnadsbidrag, men det finns så mycket frågor som jag inte kan hitta något svar på! Jag provar här och ser om någon av er kan svara.
    Jag vet att man inte kan få andra bidrag eller ersättningar medan man har vårdnadsbidraget, men vad händer om man t ex blir sjuk ett par dagar, dras hela bidraget in då, eller bara delar av det?
    Sedan undrar jag om man kan ha semester samtidigt som man får vårdnadsbidraget?

Mamma till Kevin född 0706.
  • Svar på tråden Någon som kan det här med vårdnadsbidraget?
  • FruMadde4barnTätt

om du blir sjuk händer inget, du får vb ändå ju.
    vad menar du med semester? betald semester från jobbet??? det kan du nog inte ha. men du kan ju resa och göra vad du vill då du har vb, och jobba extra kan du göra, men du får inte ha någon dagisplats.

• iolanthe

Vet inte hur det är i Sverige, så det kanske är helt andra regler. Men här i Finland får alla som inte har kommunal barnomsorg vårdnasbidrag, så man kan tex. jobba heltid, ha farmor/mormor att sköta och få bidraget. Betald semester är dte också ok att ha. Det hade inte jag tänkt på heller då jag tog semester efter föräldraledigheten och ansökte om vårdnadsbidrag efteråt. Men då ringde dom upp mig och sa att jag även kan ansöka om att få det för semestern.

• mandelblomma

jo du får vara sjuk o man behöver inte lämna intyg från dagis då eftersom man ju inget har...kolade själv det hos f-kassan i vecekan då vi komermlösa en del dagar med barnvakt som mormor elelr så.
    Semester får du också ta som vanligt såklart :)

Svar på tråden Någon som kan det här med vårdnadsbidraget?