• Emma w S

Svag hand med darrande inslag och ryckande tumme

För nån dryg vecka sedan började min vänstra tumme få muskelryckningar. Detta har pågått mer eller mindre varje dag, olika mycket. För ett par dagar sen började en svaghetskänsla komma och nu darrar handen också. Lite svaga stickningar känns också.

Tre saker tänker jag på.
    neurologisk sjukdom
    "nerv i kläm"
    karpaltunnelsyndrom (som jag inte vet så mycket om egentligen, bara att det har med handleder att göra)

Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Svag hand med darrande inslag och ryckande tumme
  • Mickan85

jag skulle tippa på karpaltunnelsyndrom.

googla på det så kan du hitta symtom om det.

• Emma w S

puffar upp för fler teorier. känner nu även en lätt smärta i "tummuskeln".
    funderar över om en läkare kommer tycka att man är en jobbig patient som söker för det här
    Vissa dagar lindar jag in hela handen inklusive tummen så hårt så att tummen inte ska kunna rycka, det är så irriterande.

• Allies

Muskelryckningar är extremt irriterande, speciellt i händer! Man använder ju händerna hela tiden så det är svårt och vila "tummuskeln". Känner du dig stressad? Har du haft någon förkylningsinfektion? Då kan man ju få symtom som du beskriver. Och det är ju ganska vanligt att få envisa muskelryckningar. Nerv i kläm låter ju också som ett alternativ eftersom du säger att det sticker. Svaghetskänslan och smärtan kanske kommer ifrån att tummen är trött efter ryckandet?
    Ja det finns många olika förklaringar. Om läkaren tycker att du är en jobbig patient eller inte tycker jag att du ska ignorera, om du känner dig orolig ska du gå dit!

• skriva

Jag tycker absolut du ska gå till läkare! Allt som är nytt i kroppen och man undrar över ska man fråga en läkare om. Tänk om det är ngt helt trivialt som karpaltunnelsyndr, då kan du ju bli av med det och slippa ha det där jobbiga ryckandet.

• Emma w S

Allies och skriva
    Tack för era synpunkter. Räknade efter och det har varit så här i nån månad nu och jag ska ta kontakt med nån läkarmottagning på måndag. Det är ju något som jag inte haft tidigare och då kan det inte skada att undersöka det.
    Min tumme vilar ju inte mycket så det är helt klart en trolig anledning till varför jag känner mig svag...

• Anonym (Orolig)
    Emma w S skrev 2009-03-07 21:01:51 följande:

Allies och skriva
    Tack för era synpunkter. Räknade efter och det har varit så här i nån månad nu och jag ska ta kontakt med nån läkarmottagning på måndag. Det är ju något som jag inte haft tidigare och då kan det inte skada att undersöka det.
    Min tumme vilar ju inte mycket så det är helt klart en trolig anledning till varför jag känner mig svag...

Hur gick det ts?
Svar på tråden Svag hand med darrande inslag och ryckande tumme