• Treklövern

Hur stora krav/förväntningar kan man ha??

Fick omdöme inför utvecklingssamtalet som ska ske snart. Jag blev chockad. Min tjej som alltid har varit en duktig tjej, går nu i sjuan. Och nu är hon oengagerad och förväntas förvisso nå målen i de flesta ämnen men inte i alla. Jag gick i taket, skäller, och försöker samtidigt förklara hur viktigt det är med bra betyg.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur stora krav/förväntningar kan man ha??
  • SIN74

Försök att diskutera saken med henne. Kanske har hon svårt för något?
    Det är en himla omställning från "mellan" till högstadiet.

• Bevabus

Att skälla på henne är det sämsta du kan göra!!!
    Hon har det väl svårt just nu, kanske är skoltrött! Uppmuntra inte med att säga "det är viktigt med bra betyg.
    Uppmuntra istället med att säga "Så länge du gör ditt bästa så spelar det ingen roll vilka betyg du får. Jag kommer ändå vara stolt över dig för att du har kämpat".

• Majsan70

Med en som som har ett/flera psykiska funktionshinder så har jag varit i den sitsen ganska många gånger nu. Han är nu 17 år.

Detjag kräver/förväntar mig är att han skall klara G och få godkänt i ALLA ämnen. Det är MITT och skolans ansvar att se till att detta sker. Vi har tillsammans hitintills nått alla dessa mål och tom gått över dem i ett par ämnen. Det kräver oerhört mycket jobb och engagemang och peppning och en inte alltid så lycklig tonåring.

Skälla kan jag inte riktigt se att det leder nånstans.

• Treklövern

Självklart så är jag helt med på att det inte hjälper att skälla. Men att ha vänt så i flera ämnen och få det serverat en fredagskväll när man är trött, hungrig och redan har haft en dust med dottern angående inte hjälpa till hemma, så kom det bara.

Men att säga att det inte spelar någon roll vilka betyg hon får, det kan jag inte göra för då ljuger jag ju.. Självklart spelar det roll, det är verkligen viktigt att hon anstränger sig mer och får bra betyg, det öppnar ju upp för att kunna studera vidare.

Sommarskola? Extra lektioner?

Skolan är nog kanske inte den bästa, verkar som att det är kaos i många skolor nu med ingen respekt för lärare och bristfällig undervisning.

• Bevabus

Innan du börjar föreslå extra lektioner så måste du ju veta vad problemet är1 Om hon är skoltrött så kan du ju inte erbjuda henne extra många lektioner, då måste du göra tvärtom. Låta henne vila och ge henne mindre att plugga.

Ja, betyg är viktiga men min poäng var att världen inte går under om hon får IG. Det går alltid att plugga igen, det handlar om att göra vad som är bäst för henne själv.

Hur gör ni när hon pluggar? Sitter ni med henne och hjälper till? Eller hur funkar det? NÄR gör ni det? Direkt när hon kommer från skolan eller senare? Hur många dagar per vecka?

• Tvåbarnsmor

Jag minns att jag blev sådan i 7.an. mamma skällde inte på mig utan visade att hon var grovt besviken. Förklara för henne att det är dessa betyg som kommer vara där hon ska välja utbildning och att det kommer följa henne resten utav hennes "plugg-tid", även i arbetet.
    Utan bra betyg kommer hon inte in på alla linjer för att dom har ju ett visst mål. Hon kommer ångra sig om hon inte kan välja vilken linje hon vill.

• Treklövern

Det är just det att hon har tidigare inte behövt anstränga sig för att lyckas. Men det är ju helt klart nu att vi måste bistå henne.

• SIN74

Hjälp henne med lite studieteknik och kolla av med skolan vari svårighetrna ligger så ska ni se att ni får ordning på det.

• Treklövern

SIN74 skrev 2009-02-22 15:35:10 följande:

Hjälp henne med lite studieteknik och kolla av med skolan vari svårighetrna ligger så ska ni se att ni får ordning på det.
    TACK!!!!
Svar på tråden Hur stora krav/förväntningar kan man ha??