• casi

Många tankar och funderingar om äggdonation.

Har efter två misslyckade försök med ivf fått besked om att jag mina ägg är slut.Är 37 år.Våran enda chans är nu äggdonation.Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter om detta vore det snällt då jag funderar mycket på det här.Vad jag förstått är det ca 1 års kö till Uppsala akademiska dit dom skickar remissn.

• Svar på tråden Många tankar och funderingar om äggdonation.
  • mytrouble

Casi: OK, så du har inte passerat åldersgränsen för ÄD i Sverige? Annars finns det ju stora möjligheter utomlands - och gott hopp!!

• Okara

Hej Casi,
    Jag är också 37 år och har gjort totalt 8 IVF-behandlingar i Falun. Eftersom jag har väldigt få ägg och ibland av dålig kvalité fick jag redan efter 3e behandlingen remiss till Uppsala men fortsatta ändå med IVF under väntetiden. Själv har jag en anhörigdonator så vi behövde bara vänta cirka 6 månader - annars tror jag väntetiden ligger kring 1 år. I Uppsala är åldersgränsen för äggdonation 40 år (man får alltså inte fyllt 40) men i exempelvis Umeå är den högre (43) och dit kan man även vända sig privat. Problemet med de statliga klinikerna (e.g. Uppsala) är att bristen på äggdonatorer gör att man bara får ett eller max två försök.

Själv tycker jag att det absolut jobbigaste är att fatta beslutet att ge upp IVF (jag får ju trots allt fram ägg som ibland ser riktigt bra ut så om vi fortsätter kanske det skulle fungera) men om dina ägg är slut slipper du ju i alla fall fatta det beslutet.

• Bette

Casi: Vi gör ÄD behandling utomlands, min första gick inte vägen så nu gör vi vårt andra försök med ny donator i mars. Gjorde första behandlingen i november och nu andra i mars så det behöver inte gå så lång tid emellan om man nu orkar. Jag kände att jag ville bara köra på så det har vi gjort så att säga. Det finns många bra kliniker ute i Europa som gör det här. I Sverige är det lång väntan tror det är två år drygt på Huddinge i alla fall och sedan kanske det bara är ett år i Uppsala vet ej. Vi känner att vi inte vill spilla tid, därför går vi privat utomlands.

Kram

Bette

• Snork fröken

Hej!
    sitter i samma sits som du. Är 32år och mina ägg är slut, efter 8 påbörjade ivf-försök som endast lett till 1 ET ger vi upp.
    Nu har vi precis ställt oss i ÄD-kö. Har ingen egen donator så vi är inställda att vänta, kön på akademiska är ca 1år. Du känner ingen mer som vill donera??? :)
    Är blond, 169cm lång o blå ögon.....

Svar på tråden Många tankar och funderingar om äggdonation.