• Thinner

    Ni som varit på Aurora-samtal i Borås...

    Kommer pga en traumatisk & jobbig förlossning med första barnet gå i samtal hos Aurora-BM i Borås f.o.m vecka 20 och framåt.

    Ngn som har erfarenhet efter ha varit där, hur upplevde ni det?
    Bra? Dåligt?
    Hur födda ni sedan?

    Alla svar tas emot tacksamt


    Man Lär Sig Leva Med Sig Själv...
  • Svar på tråden Ni som varit på Aurora-samtal i Borås...
  • Bubblan2

    1995 hade jag också en jobbig första förlossning och det gjorde att både jag och sambon fick förlossningsskräck och var rörande överens om att vi inte behövde vara med om det en gång till.

    13 nov 2008 föddes son nr 2 och visst attan gjorde det ont men det var en underbar förlossning! Underbar BM-studerande, BM och USKa som tog vår rädsla på allvar.

    Min skräck hade inte med smärtan att göra utan det var mer rädsla för att råka ut för samma saker som förra gången. Jag har alltid haft stor förtsåelse för de mesta av det vi råkade ut för och jag är även medveten om att om de inte gjort som de gjorde, bl a klippte och pressade ut Markus, hade vi troligen inte haft en underbara sonen vi har idag.

    När vi blev gravid igen tog jag genast upp det här med min BM och de erbjöd Aurorasamtal som jag tackade nej till. Kände att de var mer för de som är rädd för smärta och liknande. Jag visste ju att om hjärtljudet gick ner även denna gång så måste de agera.

    Hur som, jag ångrade mig och fick komma på samtal en gång innan förlossningen och det resulterade i att hon gjorde en notering i min journal samt att vi kom fram till vissa åtgärder som skulle vidtas om något skulle hända. Jag skrev även ett mycket långt förlossningsbrev, en del var en punktlista som beskrev det viktigaste om det skulle vara panik när vi kom in samt en längre del där jag beskrev min upplevelse av förlossningen.

    Som jag redan skrivit, förlossningen blev super!

    Och nej, jag gick inte i Borås utan i Falun.

    Lycka till!
    Jag håller tummen för att du ska få en lika positiv upplevelse som jag fick!

  • Thinner
    JAG är BÄST skrev 2009-02-22 16:55:09 följande:
    Vad var dte som hände under förlossningen?Om man får vara nyfiken
    Jag hänvisar till min blogg, allt finns att läsa där
    Man Lär Sig Leva Med Sig Själv...
  • JAG är BÄST

    Thinner skrev 2009-02-22 17:12:51 följande:


    Jag hänvisar till min blogg, allt finns att läsa där
    Får väl springa dit då
  • JAG är BÄST

    OJ det var en berättelse av des like!!!!!

    Jag skrattade så mycket åt

    "Andas älskling andas!" uppmanar min man medan han stampar plattan i mattan "jag andas för HELVETE!!" skriker jag, fastklamrad vid dörrhandtaget."

    ser bilden framför mig

  • Jenny 83

    Jag gick hos Aurorabarnmorskan i Borås pga förlossningsrädsla och har bara positiva erfarenheter. Min Aurora BM var väldigt lätt att prata med och var även förstående. Efter 3 samtal skickade hon en remiss till läkre som senare beviljade mitt snitt. Man ljuger ju om man säger att det är en lätt process att få igenom ett snitt men har du väldigt dåliga erfarenheter sedan innan går det kanske lättare.
    Jag tror bara det är viktigt att verkligen visa hur man känner och inte vara rädd för att gråta om man känner att man måste.
    Den Aurorabarnmorskan jag gick hos sa att de träffar många "patienter" som kommer på samtal och de märker ganska fort hur allvarligt det är och hur jobbigt man tycker det är. Sedan ska man inte glömma att de kommer försöka övertala en till vaginalt men är man tillräckligt rädd och står på sig så har de nog svårt att neka en snitt. Lycka till!

  • 040609

    Gick i BS. Det var väl sådär - kanske inte vad jag hade förväntat mig. Dom pratade så mycket om smärtlindring och det var inte det som spruträdda jag var ute efter. Fick en rktigt bra förlossning, jag var inte rädd. Min andra förlossning därfter gick jättebra och nu vänta jag nr 3, och har kommit över det.

  • blivandeförälder
    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet från Sahlgrenskans aurora-mottagning nyligen?

    Vi ska få vårt barn i september och kan välja mellan aurora på Östra och i Borås.

    Vi är inne på kejsarsnitt pga min sambos enorma förlossningsrädsla men vi vet inte vilken mottagning vi ska välja för att slippa tjata och övertala om det precis hela tiden.


    Någon som har erfarenheter?

    Mvh
Svar på tråden Ni som varit på Aurora-samtal i Borås...