• jurist 05

något särskilt att tänka på vid prematurbarns barnomsorgsstart?

Någon med bra erfarenheter eller tips!!

Jag undrar om är något särskilt man skall tänka på när vår dotter, som är född i vecka 31+4 (i november 2007), skall börja hos dagmamma/på dagis?

Vi har funderat på att hon skall börja i augusti 2009. Då är hon 1 år och 9 månader okorrigerat ( 1 år och 7 månader korrigerat!). Vi funderar på att hon kanske skall börja i januari 2010 istället, men vi vet inte. Då är hon 2 år och 2 månader okorrigerat, dvs 2 år korrigerat.

Vi har ansökt om plats hos dagmamma i första hand eftersom vi tror och hoppas att det är lite mindre barngrupper där....

• Svar på tråden något särskilt att tänka på vid prematurbarns barnomsorgsstart?
  • Mylingen

Min prematurtjej (född juni 08 i v 27 + 1) kommer att börja på förskola när hon är drygt 2 år i aug 2010. Vi vill vänta så länge som möjligt. Vi fick en plats till augusti 09, men har valt att vänta ett år till för att hon ska växa till sig lite. Hon har inte BPD och är inte heller särskilt infektionskänslig, såvitt vi kan bedöma nu.

Jag har erfarenhet av dagmamma och två olika förskolor med mina äldre fullgångna barn och jag tycker inte att det varit någon större skillnad på infektioner och så, det har mer hängt på hur man har skött det i just den gruppen som barnet för tillfället gått i. Mycket utevistelse är ju såklart bra för att slippa infektioner. Den ena började vid 1 år + 9 mån, den andra vid 1 år + 4 mån.

• Tualisa

Har precis samma fundering... men hur ska man få föräldrardagarna att räcka till då? skulle vilja ha henne hemma tills juni 2010 men det går nog inte... har planer på att hon ska få börja jan 2010.

Lilla Alva är här 080514
  • Ell

Vår lilla skrutta kom i v. 29+2 och vi hade tänkt att hon skulle börja på dagis i aug-10 när hon var 1 år och 9 månader, nu blir det samma månad men att hon hunnit fylla 2 år. Det är en förskola där de är ute jättemycket samt sover utomhus året om.

AlvaochTor skrev 2009-02-23 21:07:51 följande:
    Har precis samma fundering... men hur ska man få föräldrardagarna att räcka till då? skulle vilja ha henne hemma tills juni 2010 men det går nog inte... har planer på att hon ska få börja jan 2010.
    Vi har värsta minutiösa planeringen över hur vi ska göra för att få dagarna att räcka, nu när hon är 6 månader har jag börjat jobba extra 2 kvällar i veckan á 3,5 timme så då kan vi ta ut färre dagar. Men vi måste ändå snåla som sjutton med föräldradagarna, vi tar ut 3 dagar per vecka för tillfället.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • Amc 71

Hej!

Vår flicka v 26+0 -04    BPD barn.
    Började barnomsorg 1 april-06  fyllde sedan 2 år i 27 maj ( Skulle varit 2 år den 3 sept om det varit normalt.)
    Hon fick dagmamma. Men hon ville bara ha henne en vecka orsak hon kunde inte gå riktig än då.
     Hon fick veckan efter dagis. Det bästa som kunde hända med facit i hand.

Har gått bra sedan dess inga otäcka infektioner. Väldigt lite lite infektioner förvånandsvärt.
    Så det där med ofta sjuka dagisbarn alla pratar om har vi inte  erfarenhet av.
    Vår jobbiga tid var tidigare.

På vårt dagis lät de barnen sova middag ute i barnvagnar. Tror det var bra för vår flicka.

Men ALLA barn är olika.
    Kram Amc 71.

• Tualisa

Fick hon inte gå hos dagmamma för att hon inte kunde gå??? fy va hemskt...

Amc 71 skrev 2009-02-23 21:30:24 följande:
    Hej! Vår flicka v 26+0 -04    BPD barn. Började barnomsorg 1 april-06  fyllde sedan 2 år i 27 maj ( Skulle varit 2 år den 3 sept om det varit normalt.) Hon fick dagmamma. Men hon ville bara ha henne en vecka orsak hon kunde inte gå riktig än då.  Hon fick veckan efter dagis. Det bästa som kunde hända med facit i hand. Har gått bra sedan dess inga otäcka infektioner. Väldigt lite lite infektioner förvånandsvärt. Så det där med ofta sjuka dagisbarn alla pratar om har vi inte  erfarenhet av. Vår jobbiga tid var tidigare. På vårt dagis lät de barnen sova middag ute i barnvagnar. Tror det var bra för vår flicka. Men ALLA barn är olika. Kram Amc 71.
    Lilla Alva är här 080514
  • knäppisen

Jag hade tänkte vara hemma tills sonen blev 2 år (född v 29) med tanke på att han var ganska infektionskänslig. Pga olika omständigheter var han tvungen att börja redan vid 19 mån ålder, men det har gått bra ändå. Han har inte varit mer eller värre sjuk än kompisarna.

• Amc 71

Hej (svar till knäppisen)
    Kul att han får må bra.
    Kram

• Princess1982
    Svar på #6

Jag har tänkt att dottern ska börja dagis i Augusti och vi står i kö. Då är hon 17 månader. Borde väl inte vara någon fara då?

• cloudberry79

Min lille grabb, 17 mån okorr, har just börjat på dagis. Han trivs oerhört bra och inskolningen har gått finfint. Han går på en liten avdelning och vi fick direkt fint förtroende för personalen. Hans inskolningsfröken har själv en extremprematur som barnbarn, så hon har koll på väldigt mycket vad gäller de komplikationer som Vidar har haft. Han har ej haft BPD, men blir väldigt lätt sjuk - och när han blir sjuk så blir han jättesjuk. Oavsett om man har dagis eller dagmamma och oavsett prematur eller ej, så tror jag det viktigaste är att man känner att personalen har insikt i det enskilda barnet och dess individuella behov. Jag ville inte ha dagmamma alls, för jag har den erfarenheten att det kan bli problem med personkemin och mycket strul om dagmamman är sjuk eller ledig, så det var aldig något alternativ för oss.

Skillz that Killz 10k+
  • Ell
    Princess1982 skrev 2009-02-25 20:17:04 följande:
    Svar på #6 Jag har tänkt att dottern ska börja dagis i Augusti och vi står i kö. Då är hon 17 månader. Borde väl inte vara någon fara då?
    Om hon är frisk så borde det inte vara någon fara men det är kanske något du kan diskutera med BVC/hennes neoläkare (om ni fortfarande har uppföljning) ?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • Princess1982
    Ell skrev 2009-02-26 10:16:42 följande:
    Om hon är frisk så borde det inte vara någon fara men det är kanske något du kan diskutera med BVC/hennes neoläkare (om ni fortfarande har uppföljning) ?
    Nej vi har inga uppföljningar längre!Hon har bara haft 1 förkylning i sitt liv. Vi träffar redan ganska mycket folk och andra barn då vi går på öppna förskolan ohh babysång 1-2 gånger per vecka. Vi lever nu som vilka andra som helst med barn. Så det tror jag inte ska vara några problem.
  • Magda73

Hej!
    Jag har en prematur som endast är 2 mån korr så jag har eg ingen erfarenhet av dagisstart för prematurer men tänkte berätta hur jag funderar (för man måste ju börja planera i tid för att dagarna ska räcka).

Jag tänker mig att det är olika beroende på hur barnet mår, eller har mått. Bara för att ett barn är prematur så betyder det ju inte att det är sjukare än andra, jag har hört talas om prematura barn som fötts mycket tidigt men klarat sig utan både BPD och infektioner, där allt flytit på. Då måste det ju vara stor sannolikhet att det barnet klarar av en dagisstart på samma villkor som ett fullgånget barn. Sedan finns det andra barn som kanske legat länge med syrgas och kanske är mer infektionskänsliga, eller blir andningspåverkade vid infektioner, och att man därför vill skjuta upp dagisstarten.

Själv tänkte jag invänta min minsta son och se hur han reagerar, om han kommer att ha lätt för att bli sjuk etc. och därefter bestämma när han får börja. Antingen får han börja på höstterminen, en månad innan han fyller två (okorrigerad ålder) eller på vårterminen då han är 2 år och 4 månader okorrigerat. OM han börjar på höstterminen tänkte jag jobba halvtid och ha honom halvtid på dagis (och alltså ta ut f-peng halvtid). Tänker också på det där med platser, att det är lättare att få in honom på hösten jmf med våren (iallafall där jag bor).

Tror som sagt att det är svårt att säga vad som är rätt eller fel, man får helt enkelt anpassa starten efter barnet och dess förutsättningar. Är din flicka mycket infektionskänslig kanske det är värt att sätta henne hos dagmamma eller i liten barngrupp på dagis men om hon är /har varit "normalsjuk" så skulle jag nog sätta henne på dagis (om det är det ni vill). Alla barn blir ju mer eller mindre sjuka på dagis och det är ju bra för deras immunförsvar att de utsätts för en (normal) mängd bakterier och virus.

• Pe sp

oj, hur får ni dagarna att räcka? hur har ni råd? min son är snart 7 mån okorrigerat och har tänkt han ska börja dagis/dagmamma i jan 2010 då är han 1 år och 3 mån okorrigerat.. För tidigt kanske? Men vi har inte fler dagar och kan inte dra ner mer på de, man ska ju kunna leva och överleva oxå...

Svar på tråden något särskilt att tänka på vid prematurbarns barnomsorgsstart?