• Stella 78

Ofrivillig eller oförklarlig?

Vi gjorde en utredning i april -07 och fick svaret att vi var "ofrivilligt infertila" (frågan är vem som är frivilligt infertil). Men det jag undrar är varför vi fick den "diagnosen" då alla prover såg bra ut? Borde läkaren ha skrivit oförklarlig infertilitet? Någon som vet?

• Svar på tråden Ofrivillig eller oförklarlig?
  • Delicia

Stella 78 skrev 2009-02-25 10:35:13 följande:

Har ej fått svar ännu, men däremot pratat med Huddinge. Låter som vi får komma på nybesök inom några veckorn nu när vi kan tänka oss distansstimulering. Kan knappt fatta att det är sant!
    Distansstimulering på Oxbackskliniken?
  • tickan

När det gäller spolning av äggledare är det, liksom allt annat inom det här området, väldigt olika och väldigt orättvist i olika delar av landet. Där jag bor ingår spolning av äggledare aldrig i den grundläggande utredningen. Mentalt är det oerhört jobbigt att inte veta om man har öppna äggledare eller inte. kanske är alla osexiga försök på bestämda dagar hemma i sovrummet helt värdelösa? Kanske kastar man ut en massa pengar på ÄL-stickor helt i onödan? Hade varit himla skönt att få veta det i så fall.

• Stella 78

Håller med dig! Har ju gått o tänkt på det i ett år nu (sen vi gjorde utredningen), men har någonstans försökt att lita på läkarens utlåtande. Nu i efterhand kan jag bli förbannad på mig själv för att jag inte tog tag i det med en gång då vi kanske hade kunnat få svar på det med en gång och då kanske gjort en självfinansierad insemination direkt. Men, men för mig börjar det ju äntligen hända något, men lider med alla som måste gå igenom samma helvete som vi har gjort. HAde jag bara fått tillräckligt med info när jag gjorde utredningen hade jag gärna betalat extra för en spolning för att vara på den säkra sidan.

• Stella 78

Delicia, precis! Ska skicka in om distansdstimulering på Oxbackskliniken. Har du gjort det`?

• Paminilla

Hej!
    Jag tycker att det beror på din ålder om det är värt att satsa på insemination eller ej. Har du "gott om tid" kan det kanske vara värt att pröva (om äggledarna är OK alltså) är du däremot äldre skulle jag rekommendera att gå direkt på ivf. Ivf _är_ jobbigt som tusan men chanserna att lyckas är betydligt högre än vid insemination. Lycka till!

• Stella 78

Tackar! Blir snart 31, så det känns väl som man intehar all tid i världen. Nu när vi ändå kommit så långt fram i kön för IVF så är det väl bara att tuta och köra.

• Stella 78

Det är inte sant!!! Du anar inte! HAr haft blödningar i 8 dagar nu (är på dag 21) och har visat positivt på ÄL-test i 3 dagar (dag 19, 20, 21). Har vanligtvis ÄL någon gång mellan dag 14-16. Tog nu ett grav.test trots att det är 7-8 dagar kvar till BIM och det visade ett svagt streck!!!

Vet inte vart jag ska ta vägen! Kan inte tro att det är sant!!!

• Stella 78

Tack! Jag är i sjunde himlen och försöker fatta vad som hände! När sjutton blev jag gravid egentligen??? Hmm.. kan ju knappast ha varit denna månad eftersom jag typ borde haft ÄL i helgen och då borde ju inte grav.test visat något ännu. O jag kan väl knappast haft ÄL på dag 9??? Då hade vi "riktigt" sex för en gångs skull och inte bara en snabbis vid ÄL. Hmm... Det konstiga är ju att jag blödit till och från sen dag 12. Sista dagarna har det kommit mer.

• snart bebis

Stella 78: Hur går det? Har du fått reda på något mer angående graviditeten? Har du slutat blöda? Önskar dig all lycka till!

• Stella 78

Tyvärr slutade det i MF. Har varit helt knäckt i två dagar men nu börjar jag få upp gnistan igen för att sätta igång bebisverkstaden. Få se det positivt, vi blev ju faktiskt för första gånge gravida på naturlig väg efter att ha försökt i 2 år. Så nu är jag nästan skeptisk till att skicka in pappren för IVF (är framme i kön nu), för det skulle vara så skönt att slippa gå igenom allt vad det innebär!

Svar på tråden Ofrivillig eller oförklarlig?