• MariaJuj

Hur har ni med Nanny i London gjort?

Hej!
    Vi är en liten familj med två små flickor, de vill bli 2 1/2 år och 5 år till hösten 2009.
    Jag har kommit in på universitetet nära London. Vi tror vi kommer att bo i Hillingdon.
    Man måste ha en adress och bo i UK för att kunna ställa sig i kö till skola (dagis)...så vi vet ju inte 100% att de kommer få en plats på någon skola...så hur gör man med Nanny och liknade?
    Vad finns det för alternativ annars, vi vill inte ha au pair....

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Hur har ni med Nanny i London gjort?
  • FreeForAll

Måste också säga att det är mycket enklare att komma in i det engelska samhället än tvärtom! Jag hade aldrig några problem med det administrativa där, fick ni-nummer på en gång och var berättigad till allt en britt var berättigad till.

När min man däremot ville flytta till sverige blev det en massa krångel med personnummer och fk och till och med uppehållstillstånd. Trots att han är EU-medborgare.

• FreeForAll

Ja, jag tror alla skolor har uniform. Min man jobbar på ett försäkringsbolag och jag vill rädda världen =)

Haha, nej då. Men jag vill jobba med förnyelsebar energi alternativt klimatfrågor. Tror det kommer finnas mer och mer jobb inom det i framtiden.

• FreeForAll

För övrigt så är det även obligatoriskt för män att dricka öl och titta på fotboll varje lördag. Helst på puben men det kan gå bra hemma i soffan om det är nött och tvunget, men då med en öl i handen. Det kan du ju förbereda din man på.

Saknar inte lördagarna i UK.

• FreeForAll

Läser energiteknik vid högskolan dalarna och miljövetenskap vid karlstads universitet.

Hur lång kommer din utbildning att vara?

Jag hoppas kunna flytta tillbaka efter sommaren, har inte kollat upp alla detaljer än så jag måste göra det först...

• MariaJuj

den utbildning jag ska läsa är 3 år (Psychology BSc Hons C800)...har inte kollat hur det är efter utbildningen....det är ju inte som här att man läser 5år o sen har ett år praktik med en psykolog....
    Sökte mest för att testa sök systemet då det inte var så dyrt att slänga iväg en ansökan
    Paff blev jag när jag sedan nån dag efter fick besked att jag är erbjuden plats på ett av Uni...väntar på 3 (en har jag inte fått plats på...gjorde ju en ansökan efter 15jan så de hade stängt sin intagning)
    Så det att jag inte 100% vet är inte att jag inte är seriös med vad jag vill jobba med...bara det att jag inte trodde jag skulle komma in
    Har sökt flera ggr i Sverige men inte kommit med bland de första....
    Skillanden är väl att Sverige bara har 5-6 Uni som har psykologi, UK har över 100

• MariaJuj

Pigeon när blir din son 3år? Kändes som igår att min äldsta var det...men nu detta år i okt blir hon 5år! Snacka om att tiden flyger när man har barn!

• MariaJuj

verkar som att det är samma innehåll bara att psykologin i UK är mer kompakt o kortare...men det är en fördel tycker jag att man inte drar ut på utbildningen för mycket...man är ju inte ung för alltid

• FreeForAll

MariaJuj skrev 2009-02-27 20:28:49 följande:

verkar som att det är samma innehåll bara att psykologin i UK är mer kompakt o kortare...men det är en fördel tycker jag att man inte drar ut på utbildningen för mycket...man är ju inte ung för alltid
    Aha, men det låter ju perfekt. =)

Får du studiestöd från Sverige?
  • MariaJuj

Ja alla är i London förutom det jag kom in på...det är runt 55km från centrala London (Från Oxfordstreet har mannen då räknat )

• MariaJuj

Heter Bukinghamshire New Uni...de andra är St Mary´s twickenham, Thames vally Uni och Kingston...

Jag har rätt till CSN ja...men man får även ett lån från universitetet...om man vill som fungerar ungefär som CSN...lite olika på hur man börjar betala tillbaka dem bara...

Ska höra med CSN om man kan ta lånet från UK goverment(har inte exakt namn var de kallar det men är ju inte viktigt) o betala själva termins (års) avgiften...
    Och sedan ta ut resten från CSN...går inte det så blir det bara CSN skulle jag tro o det går väl lika bra ...bara man får sin fjuttiga studie inkomst ...

Maj är ju den bästa månaden att fylla i

• MariaJuj

ligger som namnet avslöjar i Buckinghamshire...Wycomb heter nog området...

Bor du hos din/dina föräldrar?

• FreeForAll

Jag tror du kan få tilläggslån från CSN för terminsavgiften annars.

Nej, jag och min son bor för oss själva. Skulle inte klara av att bo hos mina föräldrar =)

Varför har ni fastnat för Hillingdon?

• MariaJuj

man får lån för avgiften via csn om jag förstått deras hemsida rätt...men jag tror dock inte att de betalar ut den i en klumpsumma...har för mig man betalar avgiften när man börjar per termin man läser...
    tyckte deras lån lät så bra (asså det man får i UK) för först när man har en viss inkomst börjar man betala på det...
    Scn efter 6månader oavsett om man har inkomst eller inte man betalar ju till dem...

• MariaJuj

Hillingdon har vi "fastnat" för då det är utkanten av London och det tar inte lång tid för mig till Uni...eller för mannen när han får jobb i London där han söker

• MariaJuj

Jag skulle oxå gärna bo i Buckinghamshire om jag bara får det som alternativ....men mannen tycket det e bättre bo närmare London då det finns flest jobb där...
    samtidigt som vi inte vill bo inne i London centralt p g a avgaser o s v...

Svar på tråden Hur har ni med Nanny i London gjort?