• TMD

Gillar din tonåring svenska?

Vad tycker din tonåring är roligast/tråkigast i svenskundervisningen på högstadiet/gymnasiet?

Varför jag frågar är för att få lite inblick i hur mycket man som förälder till barn som vuxit från den naturliga "hämta-lämna kontakten" med skolan, engagerar sig i tonåringarnas teoretiska ämnen.

Tycker de det är kul och motiverande? Är man med och stöttar?
    Tycker de det är trist och isf varför? Vet man det?

--- (T) 02.02.03 --- (M) 95.09.14 --- (D) 08.08.14 ---
  • Svar på tråden Gillar din tonåring svenska?
  • TMD

Ja, där ser man. Kanske säger det endel.
    Ingen var intresserad av att diskutera sina tonåringars svenskintresse. Är vi som föräldrar så ointresserade att det smittar av sig på ungdomarna kanske?

• Majsan70

Varför just svenska? Mina tonåringar är ganska trötta på skolan överlag och för sonen så är gymnastiken det roligaste ämnet.
    Han har ett antal olika diagnoser så det är svårt för honom i skolan äverlag iom koncentrationssvårigheter.
    För dottern är det hemkumskap och SO ämnena som är det roligaste i skolan.

Är man med o stöttar? Vilka man? Jag, skolan eller vad?

Jag är mycket engagerad i barnens skolgång o har trots sonens funktionshinder lotsat honom genom hela grundskolan utan ett enda IG. Lotsandet fortsätter genom hela gymnasietiden oxå. Även dottern stöttas o puttas av mig/oss, men hon är mer självgående.

• TMD

Min fråga grundade sig i en diskussion jag hade med en mamma vars barn går i samma klass med min fjårtiz och hon menade att det inte var så viktigt att finnas tillhands längre nu när de var "så stora".

Jag blev jättearg. Och eftersom jag själv läser till svensklärare på gymnasiet började genast paraleller dras till debatten om elevers "dåliga kunskaper i ämnet" mm.

Jag vill ju tro att man (föräldrarna) intresserar sig och finns till för sina barn även då det kommer upp i skolåren och även vuxenlivet sedan.

• Majsan70

TMD skrev 2009-03-01 20:36:00 följande:

Min fråga grundade sig i en diskussion jag hade med en mamma vars barn går i samma klass med min fjårtiz och hon menade att det inte var så viktigt att finnas tillhands längre nu när de var "så stora".Jag blev jättearg. Och eftersom jag själv läser till svensklärare på gymnasiet började genast paraleller dras till debatten om elevers "dåliga kunskaper i ämnet" mm.Jag vill ju tro att man (föräldrarna) intresserar sig och finns till för sina barn även då det kommer upp i skolåren och även vuxenlivet sedan.
    Vissa har helt enkelt inte intresset...tyvärr. Själv tjötar jag vidare för att mina barn i vart fall skall få en gymnasial utbildning. Nåt annat lär i vart fall inte sonen få med sina besvär. Men han får en bra yrkesutbildning o den stöttar jag honom i hela vägen ut. (4 år)
Svar på tråden Gillar din tonåring svenska?