• mi vida

Ni som gjort KUB, vad fick ni för siffra och hur reagerade ni på den siffran??

som det står i rubriken....skriv gärna med ålder=)

• Svar på tråden Ni som gjort KUB, vad fick ni för siffra och hur reagerade ni på den siffran??
  • Harlow
    yesterday1987 skrev 2009-05-09 12:56:57 följande:
    Inte skrivt något sedan jag fick svaret på fostervattenprovet (som jag gjorde efter att ha fått risksiffran 1:37 på KUBB) Allt var "normalt" och bebisen har inga kromosomfel! Är nu sjukt glad & lycklig och kan knappt vänta tills jag får se min älskade i oktober! Tack för alla stöttande ord!
    Åh, grattis!!! :)
    Vad skönt, undrade hur det gått för dig!
    Stora grattiskramar, njut nu av graviditeten! :)
  • Minifer
    Inte skrivt något sedan jag fick svaret på fostervattenprovet (som jag gjorde efter att ha fått risksiffran 1:37 på KUBB) Allt var "normalt" och bebisen har inga kromosomfel! Är nu sjukt glad & lycklig och kan knappt vänta tills jag får se min älskade i oktober! Tack för alla stöttande ord!
    gud vad underbart för dig!! Jag fick veta på RUL i går att vår bebbe har två markörer för kromosomfel (18 och 21), fick risk på 1/180 och skall göra FVP på tisdag. Vi är helt förstörda av oro.
  • Syster Luring
    Vad skönt, stort grattis. {#lang_emotions_smile}
    Minifer skrev 2009-05-09 15:37:07 följande:
    gud vad underbart för dig!! Jag fick veta på RUL i går att vår bebbe har två markörer för kromosomfel (18 och 21), fick risk på 1/180 och skall göra FVP på tisdag. Vi är helt förstörda av oro.
    Vad jobbigt. Visste inte ens att det kunde se sånt på RUL? Håller tummarna för er.
    August -95 & Lillebror -09 ♥
  • Minifer
    Syster Luring skrev 2009-05-09 21:10:44 följande:
    Vad jobbigt. Visste inte ens att det kunde se sånt på RUL? Håller tummarna för er.
    Inte jag heller! Blev jättechockad! Men det är tydligen vissa saker som brukar finnas hos barn med kromosomfel. Dock kan bebisarna ha dessa synliga tecken utan att ha något fel också. Så det är bara att hålla tummarna. Tack så jättemycket för att vi får låna dina
  • Jessica26

Markörerna för kromosomfel är bl a  att näsbenet är så att säga lägre, kortare lårben, stort mått runt magen sen om dem kan se på rul så är det att tarmar och inre organ sitter lite lägre, tror jag det var...
    Sen finns det ett hjärtfel som är vanligt hos barn med ds också men om det var det Bm såg borde hon ha sagt det till dig och inte bara att 2 "markörer" stämde så at säga.

Minifer skrev 2009-05-09 15:37:07 följande:
    Ett stort lycka till, till er.

Vi fick ju riske 1:10 på Kub men inte gått vidare utan har istället haft koll på bebisen och på markörerna och allt ser bra ut nu.
    ♥emilia♥ min underbara ängel är storasyster
  • Minifer
    Jessica26 skrev 2009-05-09 22:13:42 följande:
    Markörerna för kromosomfel är bl a  att näsbenet är så att säga lägre, kortare lårben, stort mått runt magen sen om dem kan se på rul så är det att tarmar och inre organ sitter lite lägre, tror jag det var... Sen finns det ett hjärtfel som är vanligt hos barn med ds också men om det var det Bm såg borde hon ha sagt det till dig och inte bara att 2 "markörer" stämde så at säga. Ett stort lycka till, till er. Vi fick ju riske 1:10 på Kub men inte gått vidare utan har istället haft koll på bebisen och på markörerna och allt ser bra ut nu.
    Det hon hittade hos oss var en cysta i hjärnan och ekogent hjärtfokus, en liten prick i hjärtat alltså. Cystan är kopplad till 18 och det i hjärtat till 21, men vet inte om de är kopplade till varandra liksom. Hon sade inget om lårben och näsa eller något av det du nämner, så jag vet inte om hon tittade på det över huvud taget.

Ojoj, skulle jag fått 1:10 hade jag flippat helt. Gud vad skönt att allt ser bra ut nu!
  • Jessica26
    Minifer skrev 2009-05-09 22:23:34 följande:
    Det hon hittade hos oss var en cysta i hjärnan och ekogent hjärtfokus, en liten prick i hjärtat alltså. Cystan är kopplad till 18 och det i hjärtat till 21, men vet inte om de är kopplade till varandra liksom. Hon sade inget om lårben och näsa eller något av det du nämner, så jag vet inte om hon tittade på det över huvud taget.Ojoj, skulle jag fått 1:10 hade jag flippat helt. Gud vad skönt att allt ser bra ut nu!
    Låreben tittar dem alltid på när dem gör Rul eftersom det är en av mätpunkterna för att ställa rätt Bf likaså magmåttet.

Hoppas verkligen att allt är bra med bebisen. Trisomi 21 är ju helt okej att leva med men vad jag förstått så är inte livslängden särskilt lång för dem med trisomi 18 eller 13 för den delen.

För våran del så har vi ju redan fåt ett barn med 21 men tyvärr så dog hon i Psd så det är väl därför vi inte skulle bry oss om det var ett sånt barn igen bara det lever och mår bra i övrigt.
    Vi fick inte så höga risker på dem andra trisomierna som tur var. Det var därför vi valde tt inte gå vidare.
  • Mee90

18 år -19 i sep.

Fick 1:1000 i risk på min ålder och 1:25000 på svaren =) Jag blev nöjd.. =)

• Minifer
    Jessica26 skrev 2009-05-09 22:30:44 följande:
    Låreben tittar dem alltid på när dem gör Rul eftersom det är en av mätpunkterna för att ställa rätt Bf likaså magmåttet. Hoppas verkligen att allt är bra med bebisen. Trisomi 21 är ju helt okej att leva med men vad jag förstått så är inte livslängden särskilt lång för dem med trisomi 18 eller 13 för den delen. För våran del så har vi ju redan fåt ett barn med 21 men tyvärr så dog hon i Psd så det är väl därför vi inte skulle bry oss om det var ett sånt barn igen bara det lever och mår bra i övrigt. Vi fick inte så höga risker på dem andra trisomierna som tur var. Det var därför vi valde tt inte gå vidare.
    Å nej ... Beklagar verkligen lillans död, så fruktansvärt...

Ah ok, ja då borde hon ju sagt något om det var konstigt. Nej barn med trisomi överlever väldigt sällan graviditeten, är rena rama dödsdomen sa BM

Håller verkligen tummarna för att ni skall få ett friskt barn, kromosomfel eller ej!
  • Jessica26
    Minifer skrev 2009-05-09 22:39:57 följande:
    Å nej ... Beklagar verkligen lillans död, så fruktansvärt...Ah ok, ja då borde hon ju sagt något om det var konstigt. Nej barn med trisomi överlever väldigt sällan graviditeten, är rena rama dödsdomen sa BMHåller verkligen tummarna för att ni skall få ett friskt barn, kromosomfel eller ej!
    Tack så jättemycket och jag önskar er allt gott och håller tummarna för att allt ser jättebra ut på fvp.
  • Minifer
    Jessica26 skrev 2009-05-10 10:53:32 följande:
    Tack så jättemycket och jag önskar er allt gott och håller tummarna för att allt ser jättebra ut på fvp.
    Tack så hemskt mycket! Och detsamma!
  • Individia

Jag gjurde mitt KUBB idag hos Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen och vill bara säga att dom var fantastiska. Dom förklarade enkelt, pedagogiskt och ingående, kollade av med både mig och maken att vi hade förstått allt och inte hade några funderingar. Mätte flera gånger för att utesluta misstag och talade öppet om vad vi såg på skärmen och resultatet. Jag var otroligt nervös inför KUBBen men är glad att vi gjorde det pga att vi fick (ett för oss) bra svar och för att de kunde kontrollera mina cystor, som har försvunnit självmant.

Min ålder: 36 år, Nackuppklaring: 2,4 mm (vecka 12+3), CUB-risk: 1:4719,

minifer: när får ni svar på ert fvp? Jag hoppas verkligen att allt går bra för er.

• Bonnie Tyler

Hos oss var det gratis.

Jag är 30 år.
    Vi fick 'full pott' 1: 20 000 (de gör inte mer detaljerat än så på den mottagningen där jag gick, så det var bästa möjliga)

Kan kommentera att med dottern (då var jag 27 år) fick jag 1:15 000, alltså bättre nu när jag var äldre...

• Minifer
    Individia skrev 2009-05-11 13:51:23 följande:
    Jag gjurde mitt KUBB idag hos Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen och vill bara säga att dom var fantastiska. Dom förklarade enkelt, pedagogiskt och ingående, kollade av med både mig och maken att vi hade förstått allt och inte hade några funderingar. Mätte flera gånger för att utesluta misstag och talade öppet om vad vi såg på skärmen och resultatet. Jag var otroligt nervös inför KUBBen men är glad att vi gjorde det pga att vi fick (ett för oss) bra svar och för att de kunde kontrollera mina cystor, som har försvunnit självmant. Min ålder: 36 år, Nackuppklaring: 2,4 mm (vecka 12+3), CUB-risk: 1:4719, minifer: när får ni svar på ert fvp? Jag hoppas verkligen att allt går bra för er.
    Vi skall göra det imorgon bitti, och eftersom det är bråttom bråttom (är i v 19) om det skulle bli katastrofresultat (trisomi 18) att avbryta så kommer vi förhoppningsvis få veta svaret inom ett par dagar. Denna väntan suger verkligen =( Tack så jättemycket! Skönt att ni fick så fint resultat =)
  • Individia
    Minifer skrev 2009-05-11 17:32:47 följande:
    Vi skall göra det imorgon bitti, och eftersom det är bråttom bråttom (är i v 19) om det skulle bli katastrofresultat (trisomi 18) att avbryta så kommer vi förhoppningsvis få veta svaret inom ett par dagar. Denna väntan suger verkligen =( Tack så jättemycket! Skönt att ni fick så fint resultat =)
    Ok! Jag skickar massor av support och lycka till virtuellt åt ert håll. Jag känner mig laddad med tur idag så jag hoppas att jag kanske kan dela med mig till er :) Skriv och berätta hur det går. LYCKA TILL!
  • Minifer
    Individia skrev 2009-05-11 18:37:35 följande:
    Ok! Jag skickar massor av support och lycka till virtuellt åt ert håll. Jag känner mig laddad med tur idag så jag hoppas att jag kanske kan dela med mig till er :) Skriv och berätta hur det går. LYCKA TILL!
    Åh tack snälla söta!!!! det värmer som en gosefilt runt hjärtat mitt! Lovar att uppdatera!
  • LinaLinnea

Hej! Hoppas på att kunna väcka denna tråden till liv igen. Ska på FVP den 20/2 och är såååååå nervös för både mf-risk och provsvaret. Någon annan som också ska göra FVP snart? Hur gick det för er här i tråden sen?

Svar på tråden Ni som gjort KUB, vad fick ni för siffra och hur reagerade ni på den siffran??