• Manchester

Varför äggdonation utomlands?

Hej!
    En god vän håller på med en artikel om lösningar på barnlöshet. Jag, som genomgått infertilitetsutredning, provat IVF och fått barn genom adoption, hjälper till med lite tips. Vi har även en gemensam bekant som fått barn genom äggdonation. Däremot ingen som gjort äggdonation utomlands. Jag läser en hel del här på FL och har bland annat upptäckt tråden om äggdonation utomlands. Eftersom jag själv vet hur jobbigt det är att vara barnlös och att gå där och inte veta om man någonsin ska få barn eller inte, så tycker jag tråden är spännande och jag ryser av glädje varje gång jag ser att någon lyckats. Men nu insåg jag plötsligt att jag inte riktigt vet varför man väljer att göra ÄD utomlands.

Är det många singlar? (för visst är väl äggdonation i Sverige bara möjligt för par?)
    Är det väntetiderna? (hur länge får man vänta i Sverige?)
    Är det för att man redan använt sina "svenska" landstingsförsök? (har förstått att det kan röra sig om bara ett eller två)
    Hur är det med samkönade par? Får två tjejer hjälp på samma sätt som tjej + kille i Sverige?
    Finns det privata kliniker som gör ÄD i Sverige? Kan man vända sig dit när landstingsförsöken är slut? Är det mycket dyrare än att gå utomlands?

Hoppas på lite svar från er som vet.

• Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?
  • makima

Jag gör ÄD utomlands för att jag anses för gammal i Sverige.Jag har fyllt 45 år.

Har försökt få barn med min nye man sedan aug 2004. Har gjort IVF 2005  i Danmark som ej gav resultat.

Sedan är jag inte säker på om jag fått göra ÄD i Sverige, eftersom jag redan har barn sedan tidigare. 

• Manchester

Är det bara landstinget som kräver att man är barnlös innan och under en viss ålder, eller gäller det även vid privata klinker?

Hoppas att ni lyckas och får ett gemensamt barn!

• hymafr

Jag gör ÄD utomlands för att jag både är ensamstående men också för gammal, 44 år, för Sverige.
    Sen är det väl så att väntetiderna är så pass långa i Sverige att även en del yngre vänder sig utomlands.
    En annan anledning kan vara att man i många andra länder kan välja att ha helt anonyma donatorer.

• makima
    Manchester skrev 2009-02-26 22:03:26 följande:
    Är det bara landstinget som kräver att man är barnlös innan och under en viss ålder, eller gäller det även vid privata klinker?Hoppas att ni lyckas och får ett gemensamt barn!
    Den frågan är jag inte säker på svaret. Men det finns ju inte så många privata och det har inte varit tillåtet så många år med ÄD i Sverige, så väntetiden hade nog varit för lång för mig. Hoppas någon annan vet....

Tack för din lyckönskning, ruvar nu på 2 embryon sedan 20 februari. Detta är mitt 2:a försök. Det första slutade i missfall.
  • Kronärtskocka

Kan inte så mycket om äggdonation utomlands, men kan svara på hur det funkar för lesbiska par som söker hjälp via landstinget.

Lesbiska par kan i Sverige inte få hjälp via äggdonation då det ej är tillåtet att ta emot både donerad sperma + ägg.

Insemination med donerad sperma samt IVF kan vi få genom landstinget. Olika regler i olika landsting dock...
    För mer info om landstingen:
    www.familjeliv.se/Forum-1-145/m39765779.html

• SaltBöna

Än så länge är det väl bara universitetssjukhus som får utföra ÄD. Utöver det så finns det två kliniker som i sammarbete med resp sjukhus har tillstånd att utföra ÄD. I Umeå och Malmö.

Reglerna på Sahlgrenska (borde vara likadant överallt där ÄD görs i Sverige) är att du inte får vara äldre än 38 när du ställs i kö och inte äldre än 40 när ÄD utförs.

Lite svar på dina frågor kanske..

• Vardagslycka

Jag har egna barn men min sambo har inga barn så vi har rätt till landstingsförsök. Däremot är köerna så otroligt långa att om vi inte lyckas hitta en korsdonator så kommer vi att söka oss utomlands (vilket givetvis påverkar vår ekonomi men längtan efter barn är stor).

Så nu sitter vi i en parallell kö i Finland som följer samma regler med donatorer som i Sverige. Tror att även regler med anonyma och kända donatorer spelar roll för vart man vänder sig.

• SaltBöna

Kronärtskocka skrev 2009-02-27 07:07:12 följande:

Kan inte så mycket om äggdonation utomlands, men kan svara på hur det funkar för lesbiska par som söker hjälp via landstinget. Lesbiska par kan i Sverige inte få hjälp via äggdonation då det ej är tillåtet att ta emot både donerad sperma + ägg. Insemination med donerad sperma samt IVF kan vi få genom landstinget. Olika regler i olika landsting dock... För mer info om landstingen:www.familjeliv.se/Forum-1-145/m39765779.html
    Bra länk ovan, den hade jag inte läst innan mitt inlägg! Stämmer det med 6 månaders väntetid om man har korsdonator kan ingen vara lyckligare än jag!
  • Vardagslycka

SaltBöna: Om du har en korsdonator så kommer du först i kön (minst 6 månader dock för att alla prover ska godkännas på den korsdonator du tar med dig) och sedan delar du ägg med den som redan står först i kön. Om det inte blir tillräckligt många ägg från den donator som ska lämna till dig och den som redan är först i kön så får du ta nästa tillfälle.

Så har dom förklarat för mig...

• Pimpinellan

Umeå har åldersgräns 42 på villkor att man har egen donator som donerar ägg till nån annan och du får från nån annan donator. Lång kö också.

• Manchester

Tack för alla svar! Nu känner jag att jag har lite mer hum om hur det funkar.

Hoppas att alla ni som av nödvändighet lärt er allt om äggdonation får den hjälp ni behöver och att ni snart är föräldrar. Synd bara att det ska vara sådant krångel. Vissa regler behövs. Vi vill väl kanske inte ha några gravida sjuttioåringar, som damen i Italien eller Spanien eller var det nu var, men det går väl att hitta en medelväg. Nog vore det väl bättre om fler kliniker fick utföra behandlingen och om donatorerna kunde få lite bättre betalt. Det ska kanske inte direkt gå att försörja sig på äggdonation, men nog kunde ersättningen höjas till minst det dubbla, så att fler blev intresserade av att donera. Regeln om att man inte får ta emot både sperma och ägg kände jag inte till tidigare. Idiotiskt! Det är väl inte ett mindre problem att vara barnlös bara för att paret saknar _både_ fungerande spermier _och_ ägg. Och lesbiska par har väl samma drift att bli föräldrar som heterosexuella. Eller, för den delen, ensamstående.

• makima

Roligt att vi kunde bringa ljus i sina funderingar

Håller med dig om att det ska finnas regler men ibland undrar man om de inte går lite väl långt i Sverige med sina regler om vad vi människor får eller inte får.

Man ska ju kunna få hjälp när man behöver oavsett om man är 44år och gift, lesbisk, ensamstående eller paret har varken dugliga spermier eller ägg.

Man blir lika bra förälder som de som med lätthet får de barn de vill ha.

Önskar dig lycka till Manchester med ditt lilla barn du fått

Och trevlig helg alla!

• makima

Bringa ljus i DINA funderingar....ska det ju varaCool 

• mytrouble

Pga Sveriges lagar och bestämmelser. Ensamstående och 49 år. Ville i första hand adoptera men för gammal för det. Återstår ÄD - fast jag själv egentligen tycker jag är för gammal att bli gravid - och då utomlands eftersom jag även är singel... 

Svar på tråden Varför äggdonation utomlands?