Varför äggdonation utomlands?
Hej!
En god vän håller på med en artikel om lösningar på barnlöshet. Jag, som genomgått infertilitetsutredning, provat IVF och fått barn genom adoption, hjälper till med lite tips. Vi har även en gemensam bekant som fått barn genom äggdonation. Däremot ingen som gjort äggdonation utomlands. Jag läser en hel del här på FL och har bland annat upptäckt tråden om äggdonation utomlands. Eftersom jag själv vet hur jobbigt det är att vara barnlös och att gå där och inte veta om man någonsin ska få barn eller inte, så tycker jag tråden är spännande och jag ryser av glädje varje gång jag ser att någon lyckats. Men nu insåg jag plötsligt att jag inte riktigt vet varför man väljer att göra ÄD utomlands.
Är det många singlar? (för visst är väl äggdonation i Sverige bara möjligt för par?)
Är det väntetiderna? (hur länge får man vänta i Sverige?)
Är det för att man redan använt sina "svenska" landstingsförsök? (har förstått att det kan röra sig om bara ett eller två)
Hur är det med samkönade par? Får två tjejer hjälp på samma sätt som tjej + kille i Sverige?
Finns det privata kliniker som gör ÄD i Sverige? Kan man vända sig dit när landstingsförsöken är slut? Är det mycket dyrare än att gå utomlands?
Hoppas på lite svar från er som vet.