• xtina85

kan man få rutin då koliken avtagit?

Har en tös på 11v, som haft kolik, men som nu börjat avta. Under hennes koliktid har det varit väldigt svårt att få henne att sova dagtid då det är då den varit som värst. nätterna har hon sovit jättebra. och eftersom hon haft kolik har det inte funnits ngn eg rytm el rutin mer än vid morgon o kvällsbestyr. så nu undrar jag hur ni andra med kolikbarn gjort? HAR DE SJ HITTAT en rytm då deras kolik period varit förbi el har ni sj på ngt vis försökt föra in rutiner för att få dem att sova ngn middagsvila. Vår tös har sovit allting från bara korta snuttar på 5-15 min ett par ggr om dagen för att ngn gång kunna överraskat o sovit 1-2h! eller harv era bebisar efter koliktiden fortsatt att sällan sova ngt dagtid om det är då de haft sin skrikperiod innan. Hoppas ngn förstod vad jag menar! :)

• Svar på tråden kan man få rutin då koliken avtagit?
  • xtina85

ingen?? vet ju att vi inte är ensamma om att ha en liten med kolik! hur har era dgr sett ut när det avtagit o hur var det innan??

• ModestyBlaze

Hej, jag stryde upp med rutiner vid samma tid som du. Tänk 3 dagar att införa och upp till 1 vecka för det att sätta sig så skall du se.

• Deanna

Hej, jag har också en dotter som blivit av med kolik. Hon fick akupunktur, helt underbart, koliken försvann efter 5 behandlingar. Jag känner igen problemet med rutiner efter kolik. På dagen började vi leta efter trötthetstecken hos vår dotter, gäspa, klia sig i ögonen, gnälla. De kommer alltid efter att hon varit vaken ca 1,5-2 timmar. Då får man försöka söva henne antigen genom att amma henne i sängen tills hon somnar, själv måste jag ligga kvar i minst 1 timme annars vaknar hon. Lägga henne i vagnen och gå en promenad eller sätta henne i bärselen och gunga tills hon somnar. Hon är idag 12 veckor och har varit kolikfri i 4 veckor och nu finns rutinerna men det har tagit tid och jag kan fortfarande inte få henne att sova utan aktiv sövning. Men jag är mest glad över att jag har ett barn som inte skriker av smärta längre.

• LilaLavendel

Vår dotter är 12 veckor och har också haft magproblem. Hon skrek som värst mellan kl.17-20 varje dag!

Vi försöker också att få in rutiner och har skrivit ner hennes rytm i flera dagar för att se när hon brukar bli trött. Då försöker vi få henne att sova. Men det är inte lätt! Vissa dagar sover hon endast 1-2 timmar under sina 12 vakna timmar.

Får hoppas att det går åt rätt håll nu!

• skogsvitter

Rutinerna har kommit av sig själva, din bebis är så liten än så då är det bättre att bebisen får hitta en rytm så att man vet att det är rätt för just denna bebis och som man sedan kan utgå ifrån tycker jag.

• skogsvitter

Det är få som redan infört rutiner till så här små även om de inte har haft kolik, bara så du vet

Svar på tråden kan man få rutin då koliken avtagit?