• lavande de provence

svensk familj i Österrike

Hur är det att bo i Österrike,det är min stora dröm att flytta dit hur funerar barnomsorgen,skolor mm

• Svar på tråden svensk familj i Österrike
  • lavande de provence

men om barnet är 3 år finns det då dagis o vad kan kostar det är det samma som i Sverige att det beror på inkomsten.Sen tycker jag att Österrike är vacker land men var ska man bosäta sig o man vill driva ett pensionat och om det lönar sig?

• skogsbäret

Fick i dagarna ett brev hem att det kommer gratis Kindergarten (dagis ) för barn 0-6 år i Wien, man ska bara behöva betala för mat. Hur mycket dagis kostar beror på vart i Österrike man bor men jag tror att förmiddags dagis kommer att bli gratis överallt. Det är inte inkomstbaserat utan alla betalar lika mycket beroende på hur länge barnet är på dagis. Brukar ligga mellan 130 -220 euro/månad.

Svårt att veta om det kommer att löna sig.

• Ain

Hos var familj i Vorarlberg firar man sa att man inte far äta kött pa langfredagen. Bara fisk och ägg och grönsaker. (fast den yngre generationen - dvs min man brukar smyga sig ut och äta en korv eller nat)
    Ganska manga - även de som inte är sa religiösa "fastar" under fastetiden och avstar tex fran alkohol eller godis eller nagot annat de tycker om. (fast det gör inte vi)

De flesta kokar ägg i olika färger. Ofta har man äggpickningstävling inom familjen.

Pa söndagen gömmer man pasknästen med ägg, chokladägg, chokladharar osv. Dessutom far barnen en liten present. Dottern fick en dockvagn i ar av Oma och Opa.

Och sa äter man nagot gott.

Pa lördagkvällen gar ganska manga i kyrkan.

Man dekorerar med ägg osv, men paskris som i Sverige finns inte. Inte i Vorarlberg iaf. Paskkärringar finns inte heller.

• lavande de provence

jag är katolik (född i Polen)så jag känner till den traditionen (men inte utövar den)visste inte att den fanns hos er också?
    skolorna i Tyskland är rätt så tuffa?hur är det i Österrike?
    hur är det att vara arbetstagare tex inom vården,är inte arbetsledare rätt så tuff
    mot sina anställda (som i Tyskland)

• Ain

Jag vet inte riktigt angående skolor, eftersom vi bor i Frankrike. Men jag har aldrig hørt någon i Østerrike klaga øver att skolorna skulle vara vældigt tuffa - inte som folk kommenterar angående skolorna i Frankrike.

Jag vet inte alls hur det ær att jobba inom vården i Østerrike. Dæremot ær det min upplevelse att østerrikare ær lite mindre stela och strikta på sin arbetsplats æn tyskarna. Men sjælv har jag bara jobbat i Tyskland, så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet.

• lavande de provence

Hej! det var länge sen,hur har ni det där nere
    känner ni av det ekonomiska krisen,hos oss har priser på tex fritidshus sjunkit
    hur är det i Österrike?

• skogsbäret

Hej!
    Här i Österrike har vi haft fin fint sommar väder nästan hela maj månad, men nu i dag är det lite blåsigt..

Har faktiskt ingen koll på om priserna sjunkit.

Vi ska till Sverige i två månader under sommaren och jag längtar. Visst är det kanon här men gräset är alltid grönare...

• lavande de provence

Jag längtar till Österrike...nu håller jag på att inreda min trädgård,hittade en intressant plantskola med lite annorlunda växter som är bra för vår klimat,
    vi har en höst väder just nu men dom lovar att det vänder redan till helgen

Svar på tråden svensk familj i Österrike