• ballerinamuffins

Fel av mig?

Jag försöker lära min son att inte leka med pistoler och sånt trams, vill inte han ska bli intresserad av sånt, med tanke på att pistoler finns typ överallt.

så mycket dödande och krig det finns så vill jag undvika det så pass mycket det går.

nu är jag ju inte sån att jag drar pistolen ur hand på honom om han nu skulle få för sig att leka med det.

men jag säger ändå till honom, att det är ingen bra leksak, och att mamma inte trivs när du leker med pistoler.

han är 2,5 år.

är jag väldans överdriven och larvig nu?

• Svar på tråden Fel av mig?
  • Mymlan80

Det tycker jag absolut inte att du är! Jag tycker att det är fullständigt onödigt att barn ska behöva ha leksaker som ser ut som riktiga vapen. Filmer, tv-spel m.m. med onödigt våld är inget som barn behöver titta på tycker jag.

Däremot, så tycker jag inte att du ska förbjuda krigslekar. Barn bearbetar sina känslor och upplevelser genom leken, det är barnens sätt att förstå omvärlden. Men han kan lika gärna skjuta med en pinne istället för en verklighetsliknande pistol. Sen är det självklart viktigt att prata med barnen om att man inte ska sikta på kompisarna, samt att man är uppmärksam på sitt barns lek. varför väljer han/hon att leka detta, var är det som bearbetas? Det är kanske något ditt barn har sett som ni kan prata om?

Efter 11e september så var det t.ex massor av barn som byggde torn och lekte flygkrascher, för att bearbeta och försöka förstå vad alla vuxna pratade om och vad de såg på TV. Små barn har åxå ögon och öron och måste få hjälp att förstå omvärlden.

Oj, lite långt svar.. Men jag håller med dig i alla fall!

Äntligen byggnadslov!
  • Snarkofagen

Jag håller också med dig, ts och kommer försöka få min dotter att låta bli pistolleksaker.

Mymlan80: Har inte ens tänkt på att det faktiskt kan vara ett uttryck för en känsla, tack för den insikten!

• majros

Jag fattar inte ens varför man tillverkar leksaker som ser ut som vapen.
    Man tillverkar ju liksom inte kanyler och säljer låtsas knark...
    Eller leksakscigaretter.

Och vill barnet leka krig så funkar det lika bra med en pinne.

Jag tycker du gör rätt.

Svar på tråden Fel av mig?