• Anonym (hjälp)

när gär en bonusförälder över gransen

Var går gränsen.....vet inte riktgit själv hur jag ska hantera mitt problem, har en dotter på snart 13 sedan tidigare förhållande är gift och har en dotter på 6 år tillsammans med min man. Äldsta dottern bor hos oss på heltid nästan ingen kontakt med sin pappa.
    Min man kan ha humör när HAN anser att nåt är fel eller när någon uppför sig illa enligt honom, oftast är det äldsta dottern som råka ut för hans humör, hennes bonuspappa alltså reagerar på hennes sätt att prata, svara, tilltala med i mina ögon alldelens för stark reaktion, viss ska man säga till, men även där finns väl en gräns vad en bonusförlder bör säga till om eller överlåta till bioföräldern.

Min man har vid några tillfällen tagit henne i armen, men oftast är det svarta ögon och avhyvling som gäller....vi har pratat oss gråhåriga på det här för jag anser att han MÅSTE hejda sig.

Nu har det gått så långt att dotterna inte längre pratar med honom, hon är tonåring och uttrycker sig inte alltid så taktfullt, senaste incidenten var efter jul då tog mannen henne i armen och ledde/drog henne upp för trappan och in på hennes rum för han tyckte hon uppförde sig illa....Jag var topp tunnor rasande över detta, han gick på tok över gränsen. Dottern var vansinnig, skrek och grät ...

Nu "hatar" hon mig för att jag är gift med honom, har börjat trasslat med skolan mm väljer fel kompisar, vet inte om det här hänger ihop, men jag har tänkt ta kontkt med skolkurator/BUP för jag nåt henne inte längre men så slår det mig att vad händer om hon berättar sin syn på hennes relation till sin bonuspappa, kan det tom räknas som misshandel, kan det leda till utredning mm.....vad gör jag....jag har sagt till honom att han behöver hjälp att man måste fixa det här annars flyttar jag....han har sökt hjälp men man ändrar inte bara på en persons beteende - jag vet det...hjälp

• Svar på tråden när gär en bonusförälder över gransen
  • Alexandra84

Jag har ingen erfarenhet av en sån situaton.
    MEN om jag och min man skulle skilja oss, och jag träffar en ny så skulle jag ALDRIG acceptera att han behandlade mina barn på det viset!

Ni ska självklart sätta er och komma fram till var era gränser går. Och går ditt barn över hans gräns så är det DU som ska ta hand om det.
    Såklart att han ska säga till henne, det ska hon nog kunna tåla tycker jag. Men att ta tag i hennes arm m,m det är verkligen för mycket.

Alltså, det är verkligen en jobbig sitts du är i... tar du din dotters parti så sårar du din man, tar du din mans parti så srar du din dotter....

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Anonym (hjälp)

Ja visst blir det en ond cirkel avdet hela och till slut vet jag inte vilket ben jag ska stå på, vem sida jag väljer osv...för hur jag än gör så blir det aldrig riktigt bra....självklart måste även han kunna säga till om vanliga saker på normalt sätt, men inte expolodera i ursinne eller gå in i en diskussion jag har med dottern och tycka.
    Han jobbar som sagt på det här nu och vi pratar om det massor men därifrån till att ha förändrat sitt beteende och kunna hantera det är det en lång resa kvar för än kommer det bakslag och för varje gång så blir skadan ännu större....

• Anonym (tungt hjärta)

Läser tråden och är i samma sits. Dock är min son bara 4år och vår gemensamma 1år. Mitt hjärta är så tungt då jag känner att sonen inte trivs. O sambon är alldeles för hård mot honom och tar i honom för hårt, och jag är nära magsår över stressen att försöka avstyra och få allt att funka. Har inte mycket kraft kvar nu. Jag har så många gånger sagt va jag tycker o tänker men de funkar nån dag o så e vi där igen. Sambon pratar inte utan tiger ihjäl allt. Ett ultimatum kommer jag att måsta ställa snart för mitt barn är de viktigaste <3.

• nymedlem
    Anonym (tungt hjärta) skrev 2014-06-17 12:26:12 följande:
    Läser tråden och är i samma sits. Dock är min son bara 4år och vår gemensamma 1år. Mitt hjärta är så tungt då jag känner att sonen inte trivs. O sambon är alldeles för hård mot honom och tar i honom för hårt, och jag är nära magsår över stressen att försöka avstyra och få allt att funka. Har inte mycket kraft kvar nu. Jag har så många gånger sagt va jag tycker o tänker men de funkar nån dag o så e vi där igen. Sambon pratar inte utan tiger ihjäl allt. Ett ultimatum kommer jag att måsta ställa snart för mitt barn är de viktigaste <3.

Började detta efter att ert gemensamma barn kom?

Kan ni inte diskutera med en tredje part närvarande? Familjeterapi? Få honom att förstå allvaret, att sker ingen ändring så blir han lämnad!
  • Anonym (tungt hjärta)

Det kom mer o mer efter det gemensamma barnet. Måste sätta mig o försöka prata med honom hur vi ska lösa detta. Jag älskar ju min sambo men detta är ohållbart.

• Anonym (Och du då?)

Varför är det han som säger till ditt barn? Varför är det inte DU?
    Är han en envålsdshärskare, eller har du inte steppat upp och gjort det du ska- dvs säga till din dotter när hon går för långt?

Är han för på, eller är det du som är för av?

• Anonym (sannis)

Jag har levt nyfamiljsliv över tio år med både dina, mina o vårt barn. Det första jag funderar på då jag läser dylika trådar är kort o gott "har ni gått för fort fram i början"? Dessa män ändrar knappast såååå mycket på sig då dom fått ett eget barn, ens personlighet har han ju säkert haft från början. Ger man inte den nya relationen tid o åter tid innan man skaffar ett gemensamt barn så blir de ofta tyvärr platt fall pannkaka som något barn lider av i slutändan. Det krävs ÅR innan alla hittat sin nya plats i en nyfamilj och man kan säga hur alla fungerar, visar det sig då att några inte kommer överens eller någon har dåligt att vara är det ju enbart idioti att skaffa ett till barn dit i soppan. Då är utgångspunkten fel - man tänker inte främst på barnen utan på sig själv o vad man själv känner o vill. Det tog 5 ÅR i vår familj med fem barn innan läget var ok för ett nytt barn, vilket inte alls var en självklarhet, hade det haltat i någon relationsända hade denna lilla trollunge inte blivit påtänkt. Många gånger tycker jag dom som bildar nyfamilj borde gå en slags relationskurs o test för att verkligen tänka genom alla scenarion o fatta att ge barnen som finns TID innan man skyndar vidare i relationen. Blir grunden dålig så rasar denna nya fina lilla familj inom x antal år pga nåt av barnen inte mår bra = inte fick tid att smälta hela den nya situationen från början.

• Skepparen
    Anonym (samma) skrev 2009-03-03 23:08:24 följande:
    Nåt som är illa är att nu har han börjat låta likadan mot vår gemensamma dotter ibland och hon är bara 2½. Jag vill inte att mina barn ska uppfostras med skrik och arga röster. Det är inte okej, men hur få in det i hans tjocka skalle???

Det som någon skrev som hade varit bonusdotter om att vilja få mer tid med sin mamma känner jag också fast tvärt om. Jag vill såååå gärna hitta på nåt med min stora dotter bara hon och jag, men det finns aldrig tillfälle. Har nog hänt en gång de senaste 3 åren. Tidigare var det ju bara hon och jag så det känns hemskt om hon känner sig undanknuffad.
    Men för guds skull ta lite ansvar för dina barns välmående och LÄMNA MANNEN! 
  • Levande
    Anonym (hjälp) skrev 2009-03-04 09:19:30 följande:
    Tack för att ni delar med Er av era erfarenheter,
    Jag är inte rädd men jag har nog inte velat se, MEN nu har jag vaknat det är därför jag startat denna tråd, bla...
    Jag har ställt kravet på min man att om han inte skärper sig och gör något åt detta så måste jag välja bort honom även om jag inte vill det.

Mår så dåligt över att inse att det är mitt agerande (eller snarare icke agerande)som fått min dotter att må skit.

Mannen träffar en familjeterapueft för detta nu, jag ska gå med på några parsamtal, det är inplanerat.

Att göra något med dottern på egen hand har jag tänkt länge, häromdagen när hon hade studiedag tog jag semester och vi shoppade fikade och hade mysigt, mer sånt måste jag se till och kankse planera in en helg framöver.

Att hon börjar få problem i skolan mm känner jag stor oro över, har också visat sig att hon inte äter i skolan - har kontakt med skolan och hennes mentor - och hoppas att det inte är för sent.....

till anonym "bonusdottern" dina ord svider men det är så sant

"Här har vi en pappa som tycker att allt som är negativt i er familj beror på DIN dotter, "hade inte bara hon funnits så..."
    Här måste du få honom att inse hur han behandlar henne!
    Det kan gå käpprätt åt h****e för henne annars. Jag förstår frustrationen över att hon börjar "hata" dig då du är hennes mor och inte vågar stå upp mer för henne, trotts att du ser vad som pågår."

Till anonym "samma" jag kankse inte är rätt person att råda - men jag är rätt överygad om att våra stora tjejer känner sig utkonkurrerade och behöver känna att de är lika älskade nu som innan, och jag tror också att du måste ställa kravet på din sambo, jag känner att jag gjort rätt och DET tog skruv hos min man....jag sa du får f..n sluta NU annars måste jag välja och jag väljer inte bort min barn. frågade också honom hur han vill att hans bonusdotter ska tänka tillbaka på sin uppväxt med honom....

Känns som jag går sönder snart
    Du är en bra mamma, TS!

Det kan ta ett tag att våga se saker och svårt när man älskar någon, men du har valt att se och ta tag i det! Det finns de som aldrig "vaknar upp"... Du har i alla fall gjort det. (Min pappa har inte gjort det helt än, hans fru har fortsatt att visa förakt för oss fastän vi är vuxna och utflyttade sedan ca ...) Om du pratar med din dotter om hur du känner att du har gjort fel (eller motvilligt  tillåtit honom att göra fel, så att säga) så hjälper du henne säkert en bit på vägen till att må bättre... Bra att din man går och pratar med någon! Det är inte lätt för honom heller och han kan säkert få bra vägledning.

Tror också som andra har sagt här att det bästa är att det huvudsakligen är du som tar tillsägelserna och konflikterna. Din man måste väl få säga något om dottern t ex  skulle vara uppkäftig direkt mot honom, som ju tonåringar kan vara. Men inte på det sätt han har gjort nu. Och det är inte han som huvudsakligen ska uppfostra henne. Så tänker jag, men han kommer säkert att få bra råd från experthåll vid samtalen.

Precis som någon sa här, det är svårare för någon med bonusbarn än egna barn och det är ju samma från andra hållet: svårare för barnet /tonåringen att ta det från bonusföräldern. Alla barn och särskilt tonåringar är ju besvärliga ibland och eftersom man ofta inte älskar bonusbarnet på samma sätt som ett eget så är det lätt att man stör sig på fel sätt och uppfostrar "av fel anledning". Och samtidigt känner sig barnet/tonåringen inte lika trygg och hemma med bonusföräldern, och den där självklarheten finns inte där. 

Bra att han gick med på att försöka förändra! Om det inte skulle funka så väljer man ju sitt barn. Om en man inte är villig att förändra något för relationen och för relationen till barnet så är han inte värd att kämpa för, då älskar han inte tillräckligt.
  • Anonym (VVVV)

Ännu en gammal tråd som fått nytt liv.
    Jag hoppas verkligen att ts ni andra lämnat skithögarna o faktiskt brytt er om era barn.
    Är uppväxt i ett helvete, bioföräldrar, o jag kan än idag inte fatta varför min mor inte brydde sig om oss barn o lämna fanskapet.
    Hur jävla svårt är det att ta hand om barnen man satt till världen?

• Levande
    Anonym (VVVV) skrev 2014-06-17 23:30:47 följande:

Ännu en gammal tråd som fått nytt liv.
    Jag hoppas verkligen att ts ni andra lämnat skithögarna o faktiskt brytt er om era barn.
    Är uppväxt i ett helvete, bioföräldrar, o jag kan än idag inte fatta varför min mor inte brydde sig om oss barn o lämna fanskapet.
    Hur jävla svårt är det att ta hand om barnen man satt till världen?

Ja, oj, nu ser jag att den är jättegammal :) :S. Där fick man för att man skrev ett långt inlägg (som vanligt :) )

I övrigt, håller med..... Det är väl den mänskliga faktorn, men ändå.....
  • Levande
    Anonym (Och du då?) skrev 2014-06-17 14:01:52 följande:

Varför är det han som säger till ditt barn? Varför är det inte DU?
    Är han en envålsdshärskare, eller har du inte steppat upp och gjort det du ska- dvs säga till din dotter när hon går för långt?

Är han för på, eller är det du som är för av?

Alltid trevligt med lite uppmuntran från en (antagligen) styvförälder :)
  • Levande
    Anonym (tungt hjärta) skrev 2014-06-17 12:26:12 följande:

Ja, om inget annat funkar så är nog ultimatum det enda rätta... Även om det är tråkigt :(. Och en del förändrar sig inte förrän de förstår att de är på väg att mista allt.... Begär att få sköta uppfostran av din son själv. 

Det finns de som har väldigt svårt att hantera att det finns ett barn i familjen som inte är deras eget. Så när de vill markera mot barnet så blir det helt fel...

Sedan kan jag förstå t ex uttröttade bonusmammor som fått alldeles för mycket på sin lott, mannen lämnar över för mycket till henne. Men det finns ju också de som bara har svårt att hantera att det inte är deras barn och mer än gärna tar varje tillfälle till en avhyvling... :(.

Bra att du reagerar, vänta inte för länge!
Svar på tråden när gär en bonusförälder över gransen