Ensamhet i tvåsamhet
Jag lever ihop med en man sedan några år tillbaka. Vi har en dotter tillsammans som snart är sju månader gammal. Senaste tiden har det blivit allt sämre mellan oss, vi grälar mycket, ofta om småsaker som växer till jättebråk. Min sambo jobbar väldigt mycket, både dag- och kvällstid, och hittar dessutom på saker på sin lediga tid (träffar kompisar, dricker öl osv). När han väl är hemma vill han ofta vila för att orka med allt han ska göra. Han har dessutom gjort två längre resor sedan vår dotter föddes då jag varit ensam med henne i veckor.
Jag känner mig mer och mer ensam med min dotter. Känner mig ständigt bortprioriterad av min sambo. När jag påtalar detta säger han saker som "jag märker att du redan är trött på att vara mamma", "jag trodde du skulle vara starkare", "om jag hade vetat hur det skulle bli skulle jag tänkt mig för innan vi skaffade barn" osv. Han jämför gärna med andra par han känner där kvinnan (enligt honom) aldrig "låser inne" mannen utan tar hand om barnen utan att klaga.
Han tycker också att det blivit sämre mellan oss, men enligt honom beror det på att jag blivit "kall" och ofysisk gentemot honom. Att orsaken till detta kanske beror på hans beteende och min ensamhet vill han överhuvudtaget inte lyssna på.
Jag har föreslagit familjeterapi men det vägrar han.
Funderar alltmer på separation. Det är min dagdröm just nu, hur jag och dotter lever själva i lugn och ro.
Vad ska man göra när kommunikationen inte fungerar?